• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (fcts)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:31:27 följande:

Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.

Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.

De har inte rätt att kräva förstadagsintyg om inte en överenskommelse om sådant redan finns.

Krisreaktion kan också föranleda sjukdomstillstånd som sätter ned arbetsförmågan och därmed berättigar till sjuklön. Så du eller nån annan kan inte säga att TS inte är sjuk.
  • Anonym (fcts)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:34:19 följande:
    Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
    De behöver veta hur sjukdomstillståndet/skadan påverkar arbetsförmågan och vilka arbetsuppgifter den anställde ev. kan utföra med eller utan vissa anpassningar. Skilj detta från att veta vilket sjukdomstillstånd/vilken skada det rör sig om.

Vid långa eller återkommande sjukdomstillfällen så att rehabkedjan sätts igång behövs mycket info om den anställdes hälsotillstånd och i synnerliga fall kan då även diagnosen behövas för att kunna fullfölja rehabliteringsansvaret. Generellt sett dock inte utan det är arbetsförmågan/arbetsoförmågan som är det viktiga och vad som skulle kunna öka den förmågan. I TS fall är det dock helt och hållet ovidkommande då det inte handlar om en lång frånvaro.
  • Anonym (M)
    Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
    En lag trädde i kraft 2006 som ger arbetsgivaren rätten att redan från dag 1 kräva sjukintyg från den sjukskrivne anställde.

Arbetsgivaren har precis som du just beskrev det rehabiliteringsansvaret,vilket bland annat innebär att h*n har rätt att bestämma på vilken sjukinrättning denne sjukskrivne anställde ska få sitt sjukintyg utskrivet

• Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-02 13:39:36 följande:
    De har inte rätt att kräva förstadagsintyg om inte en överenskommelse om sådant redan finns.

Krisreaktion kan också föranleda sjukdomstillstånd som sätter ned arbetsförmågan och därmed berättigar till sjuklön. Så du eller nån annan kan inte säga att TS inte är sjuk.
    Fel, du har visst rätt att begära förstadagsintyg efter att du informerar fackförbundet om det hela FÖRUTSATT att det finns en anledning till det och en anledning kan vara att man misstänker att arbetstagaren missbrukar rätten till sjuklön.

OM TS går till läkaren och han/hon bedömer att arbetsförmågan är nedsatt så finns skäl för sjukskrivning ja.
  • Anonym (M)
    Sen tycker jag i varje fall att man bör se skillnaderna mellan rätten att inte utan anmodan visa upp sjukintyget där orsaken till sjukskrivningen och rätten för arbetsgivaren att kräva att få se sjukintyget där orsaken till sjukskrivningen framkommer med hänsyn till rätten till sjuklön för den anställde sjukskrivne.
  • Anonym (fcts)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:48:55 följande:
    Fel, du har visst rätt att begära förstadagsintyg efter att du informerar fackförbundet om det hela FÖRUTSATT att det finns en anledning till det och en anledning kan vara att man misstänker att arbetstagaren missbrukar rätten till sjuklön.

OM TS går till läkaren och han/hon bedömer att arbetsförmågan är nedsatt så finns skäl för sjukskrivning ja.
    Nej. Du har inte rätt att komma efter att den anställde redan påbörjat sin sjukfrånvaro och säga "du måste ha intyg från igår (t ex) och har du inte det får du ingen sjuklön och får ogiltig frånvaro" utan det ska arbetstagaren veta INNAN. Hur mycket du än säger till facket att du gör det. Psykiska sjukdomstillstånd är lika relevanta som fysiska så att det inte handlar om nåt fysiskt är inget skäl att säga "du är inte sjuk" och neka sjuklön.
  • Anonym (fcts)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:48:55 följande:

Nej. Du har inte rätt att komma efter att den anställde redan påbörjat sin sjukfrånvaro och säga "du måste ha intyg från igår (t ex) och har du inte det får du ingen sjuklön och får ogiltig frånvaro" utan det ska arbetstagaren veta INNAN. Hur mycket du än säger till facket att du gör det. Psykiska sjukdomstillstånd är lika relevanta som fysiska så att det inte handlar om nåt fysiskt är inget skäl att säga "du är inte sjuk" och neka sjuklön.
  • Anonym (Tjejen)

Om ni vill veta så ringde jag idag och sjukanmälde mig för i morgon också. Det var min chef som svarade och hen undrade hur jag mådde om det var något virus eller så.

Jag sa "virus ja,kanske/förmodligen... hela min kropp gör ont..huvudvärk..."

Hen sa "ja, kanske något virus då, eller att det har blivit för mycket för dig med allt som hänt.....kan jag göra något för dig?"

Vidare sa chefen "hör av dig om du blir borta på måndag också".

• Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-02 14:17:11 följande:

Om ni vill veta så ringde jag idag och sjukanmälde mig för i morgon också. Det var min chef som svarade och hen undrade hur jag mådde om det var något virus eller så.

Jag sa "virus ja,kanske/förmodligen... hela min kropp gör ont..huvudvärk..."

Hen sa "ja, kanske något virus då, eller att det har blivit för mycket för dig med allt som hänt.....kan jag göra något för dig?"

Vidare sa chefen "hör av dig om du blir borta på måndag också".

Det tolkar jag i varje fall som att din arbetsgivare läste mellan raderna gällande den verkliga anledningen till din sjukfrånvaro.

Nu när din sjukfrånvaro är så pass få dagar tror jag inte att din arbetsgivare kommer att kräva in läkarintyg från dig.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-02 14:25:09 följande:

Det tolkar jag i varje fall som att din arbetsgivare läste mellan raderna gällande den verkliga anledningen till din sjukfrånvaro.

Nu när din sjukfrånvaro är så pass få dagar tror jag inte att din arbetsgivare kommer att kräva in läkarintyg från dig.

Ja och en empatisk chef. Och jag ljög inte för chefen, min kropp och huvud gör ont. Tror inte heller att chefen kommer kräva något läkarintyg när hen uppenbarligen förstår att en sån här händelse påverkar en.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?