• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 22:56:35 följande:

Arbetsgivaren har inte rätt att kräva in det om någon sådan överenskommelse inte redan finns. Och har som sagt bara rätt att veta hur sjukdomen påverkar arbetsförmågan, inte vilken sjukdom det är.

Som jag skriv i mitt förra inlägg har arbetsgivaren rätt i särskilda fall att begära in sjukintyg redan innan dag 8,där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

I trådstartens fall tror jag dock inte att det blir aktuellt i och med att någon sådan överenskommelse mellan henne och hennes arbetsgivare inte verkar finnas.
  • Anonym (fcts)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 23:01:33 följande:
    Som jag skriv i mitt förra inlägg har arbetsgivaren rätt i särskilda fall att begära in sjukintyg redan innan dag 8,där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

I trådstartens fall tror jag dock inte att det blir aktuellt i och med att någon sådan överenskommelse mellan henne och hennes arbetsgivare inte verkar finnas.
    Ja det har det men inte i efterhand så att säga, när den aktuella sjukfrånvaron redan är ett faktum. Sådant ska ordnas utifrån vissa regler och redan finnas när sjukfrånvarotillfället börjar. Bra att du till slut verkar ha insett det nu.

Jo orsaken till sjukskrivningen i betydelsen diagnos/sjukdom/skada får döljas. Däremot kan de som sagt,se själv citatet, behöva veta utförligt hur sjukdomen/skadan påverkar arbetsförmågan. Det är två olika rutor på intyget.
  • klyban
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 23:06:41 följande:
    Ja det har det men inte i efterhand så att säga, när den aktuella sjukfrånvaron redan är ett faktum. Sådant ska ordnas utifrån vissa regler och redan finnas när sjukfrånvarotillfället börjar. Bra att du till slut verkar ha insett det nu.

Jo orsaken till sjukskrivningen i betydelsen diagnos/sjukdom/skada får döljas. Däremot kan de som sagt,se själv citatet, behöva veta utförligt hur sjukdomen/skadan påverkar arbetsförmågan. Det är två olika rutor på intyget.

Vad stödjer du dig på, i att det går att ta bort orsak i sjukintyg?
    Har aldrig någonsin hört talas om detta innan.
    Så undrar om du har nått som berättar att det går att dölja orsak till sjukdom.

Detta är en fråga, och inte ett ifrågasättande av dig.
    Då jag finner det intressant, och lära mig nått jag inte vet nått om sedan innan.

• Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 22:36:52 följande:

Fast arbetsgivaren har rätt att begära in sjukintyg -där anledningen till sjukskrivningen står med!

Nej, inte orsaken till sjukskrivningen står med. Enda är ifall det är arbetsrelaterade som chefen kan få veta.
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 23:06:41 följande:

Nu tror jag att du och jag förstår varandra lite bättre!

I trådstartens fall tror jag inte att det kommer att bli aktuellt med sjukintyg då hennes sjukskrivning kommer att vara kortare än 14 dagar samt att hennes arbetsgivare inte verkar ha något krav på att redan innan dag 8 kräva in av henne sjukintyg.

Jag märker nu att jag gick ot i tråden när jag förklarade reglerna gällande särskilda fall av sjukintyg.

I vilket fall så hoppas jag att det kommer att gå bra för henne.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-01 23:15:46 följande:

Nej, inte orsaken till sjukskrivningen står med. Enda är ifall det är arbetsrelaterade som chefen kan få veta.

Jag var lite otydlig märker jag:

Ja,givetvis gäller det om orsaken till sjukskrivningen är arbetsrelaterad (påverkar arbetsförmågan)
  • Anonym (a)
    klyban skrev 2015-09-01 23:14:41 följande:

Då jag finner det intressant, och lära mig nått jag inte vet nått om sedan innan.

Det stämmer att man bara behöver lämna in andra sidan på intyget - där det står hur länge man skall är borta och i vilken grad man är sjukskriven. Försäkringskassan får givetvis all info, men inte arbetsgivaren. Det är frivilligt.

lagen.nu/1991:1047
    Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 16 a kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran. Lag (2008:1244).
  • Anonym (fcts)
    klyban skrev 2015-09-01 23:14:41 följande:

Försäkringskassan:
    I intyget beskriver läkaren hur den anställdas medicinska tillstånd påverkar hennes eller hans förmåga att arbeta.

Läkarintyget behöver inte innehålla uppgifter om diagnos

vision:
    Måste arbetsgivaren se diagnosen på mitt sjukintyg?
    Nej, arbetsgivaren måste inte veta diagnosen, men man bör tänka på att man ändå kan vara skyldig att på något sätt upplysa sin arbetsgivare om sitt hälsotillstånd för att medverka i rehabiliteringen. Arbetsgivaren måste också få information om sjukperioden och omfattningen av sjukskrivningen.

arbetsrättsjouren:
    Dock så är det inget krav att du måste visa diagnosen för din arbetsgivare. Läkarintyget ska innehålla en beskrivning på de arbetsuppgifter som du som arbetstagare inte kan utföra på grund av sjukdomen. Alltså måste du visa upp läkarintyg för arbetsgivaren, men behöver inte visa upp vilken diagnos du har.
  • klyban
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 23:22:09 följande:
    Det stämmer att man bara behöver lämna in andra sidan på intyget - där det står hur länge man skall är borta och i vilken grad man är sjukskriven. Försäkringskassan får givetvis all info, men inte arbetsgivaren. Det är frivilligt.

lagen.nu/1991:1047#P9S1
    Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 16 a kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran. Lag (2008:1244).
    Tack, jag lärt mig nått nytt.
    Men i TS fall, så är det rätt uppenbart vad som föranleder till sjukskrivningen.
    Även om man bara lämnar in tiden och inte orsaken till sjukskrivningen.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2015-09-01 23:29:11 följande:

Tack, jag lärt mig nått nytt.

Men i TS fall, så är det rätt uppenbart vad som föranleder till sjukskrivningen.

Även om man bara lämnar in tiden och inte orsaken till sjukskrivningen.

Ja,eftersom att hennes arbetsgivare redan vet om att hennes vän gick bort nyligen.

Sen finns det vet du särskilda fall där arbetsgivaren har rätt innan dag 8 att begära in sjukintyg där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

Dock känns det ot för mig att gå in på det närmare här i tråden.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?