Inlägg från: Anonym (Arbetsgivare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetsgivare)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.

Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.

• Anonym (Arbetsgivare)

Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.

Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.

• Anonym (Arbetsgivare)

• Anonym (Arbetsgivare)
    Kine skrev 2015-09-02 10:07:09 följande:
    Jag misstänker fortfarande att man inte behöver berätta om sin diagnos....

För på sjukintyget så behöver man inte skriva varför/orsak/diagnos.
    Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-02 13:39:36 följande:
    De har inte rätt att kräva förstadagsintyg om inte en överenskommelse om sådant redan finns.

Krisreaktion kan också föranleda sjukdomstillstånd som sätter ned arbetsförmågan och därmed berättigar till sjuklön. Så du eller nån annan kan inte säga att TS inte är sjuk.
    Fel, du har visst rätt att begära förstadagsintyg efter att du informerar fackförbundet om det hela FÖRUTSATT att det finns en anledning till det och en anledning kan vara att man misstänker att arbetstagaren missbrukar rätten till sjuklön.

OM TS går till läkaren och han/hon bedömer att arbetsförmågan är nedsatt så finns skäl för sjukskrivning ja.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?