Inlägg från: Anonym (Edda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Edda)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 02:29:38 följande:
    En grej bara. Du måste ju förstå att jag inte mår bra, eftersom det är vad allt handlar om. Just nu har jag ingen möjlighet att ta in så mycket information. Jag tar till mig det allra viktigaste det som är viktigast just nu. Sen fokuserar jag på att kunna jobba igen, ordna för mig själv så jag kommer tillbaka som en arbetsför människa med en hjärna som inte är upptagen av sorg och chock. Det måste även du kunna förstå är gsnska vettigt. Men ok du inte förstår att jag är ledsen, också, känner skuld, förtvivlad, fysiskt illamående över vad som hänt, ångest...osv osv. Så kanske du kan tänka till lite och ta till dig det och sen kanske förstå att jag inte kan ta in allt för mycket annat nu. Min första prioritering är att rensa skallen för att kunna arbeta igen.
    Du måste förstå att detta dödsfallet handlar inte om dig, du är ingen närstående eller nära vän. Du har inte möjligheten att behandlas som en sådan fast du känner. Om du arbetar inom vården, hur ska du klara av att ta hand om de känslor du får när en patient dör. För du kommer ju ändå patienterna nära när du vårdar dom. Du kan inte sjukskriva dig varje gång det inträffar också. Låter som om du valt fel yrkesinriktning om du inte klarar av att rensa skallen som du uttrycker det tillräckligt fort.
  • Anonym (Edda)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:34:31 följande:
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.
    Klarar du inte av att arbeta betyder det inte att du har rätt att sjukskriva dig och få sjuklön. Din chef kan kräva sjukintyg från första dagen och kan du inte det blir du utan inkomst.
  • Anonym (Edda)
    Kine skrev 2015-09-01 12:26:54 följande:
    Det jag tror ts menar med träffa privat är att de inte umgås privat utan att de bara har umgåtts och träffas i ett gäng.
    Är du ts eftersom du försvarar henne?
  • Anonym (Edda)
    klyban skrev 2015-09-01 12:16:41 följande:

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.
    Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.
    För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

Man blir inte sjukskriven för att bekanta dör!

Då kommer läkaren skicka en psykolog garanterat.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?