• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:45:11 följande:

Jag gav dig ett svar från början. Som vissa andra också skriver till dig; du behöver inte sjukskriva dig för att vara hemma några dagar. Fast du fortsätter älta. Trots svar, så är du fortfarande inriktad på att skaffa en sjukskrivning för att du KAN få en influensa därefter. Jag får uppfattningen om att du vill ha en anledning till att stanna hemma från jobbet, och nu har du fått det. Vill du inte ha mig här, så får du vända dig till någon annan än fl. Jag har rätt att skriva här, precis som alla andra och jag är inte tyst bara för att det jag skriver inte passar dig.

Exakt så!
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:45:11 följande:

Jag gav dig ett svar från början. Som vissa andra också skriver till dig; du behöver inte sjukskriva dig för att vara hemma några dagar. Fast du fortsätter älta. Trots svar, så är du fortfarande inriktad på att skaffa en sjukskrivning för att du KAN få en influensa därefter. Jag får uppfattningen om att du vill ha en anledning till att stanna hemma från jobbet, och nu har du fått det. Vill du inte ha mig här, så får du vända dig till någon annan än fl. Jag har rätt att skriva här, precis som alla andra och jag är inte tyst bara för att det jag skriver inte passar dig.

Nej du är inte tyst du. Vet du, ibland kan man vara tyst för hänsyn till andra människor. Men behöver inte skrivs bara för att man kan.

Jag vill inte ha en anledning till att stanna hemma. "Och nu har du fått det.", tror du inte jag skulle föröka lyfta berg om jag kunde få det hemska ogjort?!?!?
  • Anonym (Fluff)

Jag är ingen forumpolis, tyckte mest att det var barnsligt av dig att fälla en sådan kommentar.

Det är pga såna kommentarer som gör att människor skäms för att fråga om saker. Det skapar aldrig ett bra klimat. Respektera att folk är olika! Skrattar du åt folk som är dåliga på något de utövar de första gångerna också eller? Hoppas verkligen inte att du jobbar med pedagogik eller unga.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-08-31 23:46:53 följande:

Fast frågan är ju varför du ska vara hemma med full betalning som bekostas av din arbetsgivare och skattebetalarna när det inte är en nära anhörig som har gått bort?

Därför att jag inte känner att jag klarar av att arbeta. Därför att tankarna på detta snurrar runt i huvudet och jag har svårt att fokusera. Därför att det känns som att jag ska brista ut i panik över det som hänt.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:48:43 följande:

Nej du är inte tyst du. Vet du, ibland kan man vara tyst för hänsyn till andra människor. Men behöver inte skrivs bara för att man kan.

Jag vill inte ha en anledning till att stanna hemma. "Och nu har du fått det.", tror du inte jag skulle föröka lyfta berg om jag kunde få det hemska ogjort?!?!?

Varför fortsätter du svara mig? Jag är alldeles säker på att du skulle kunna gjort det ogjort om du hade kunnat. Men jag får ändå känslan av att du får det hela att handla om dig, du sveper liksom offerkoftan om dig och gör detta till ditt problem.
  • Anonym (Fluff)

Komiskt att du skriver att jag ska gå och lägga mig samtidigt som du tidigare skrivit att du inte ska vara tyst för att det du säger inte passar TS.

Dubbelmoral

• natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:49:19 följande:

Jag är ingen forumpolis, tyckte mest att det var barnsligt av dig att fälla en sådan kommentar.

Det är pga såna kommentarer som gör att människor skäms för att fråga om saker. Det skapar aldrig ett bra klimat. Respektera att folk är olika! Skrattar du åt folk som är dåliga på något de utövar de första gångerna också eller? Hoppas verkligen inte att du jobbar med pedagogik eller unga.

Har inte du gått och lagt dig?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:50:35 följande:

Därför att jag inte känner att jag klarar av att arbeta. Därför att tankarna på detta snurrar runt i huvudet och jag har svårt att fokusera. Därför att det känns som att jag ska brista ut i panik över det som hänt.

Du kan inte istället kolla med din arbetsgivare om du har möjlighet att ta ut semester så att du kan åka någonstans och skingra tankarna?

Att gå hemma bara tror jag inte gör dig bättre.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:51:23 följande:

Varför fortsätter du svara mig? Jag är alldeles säker på att du skulle kunna gjort det ogjort om du hade kunnat. Men jag får ändå känslan av att du får det hela att handla om dig, du sveper liksom offerkoftan om dig och gör detta till ditt problem.

Jaha?? Jag är väldigt ledsen och chockad över stt en vän tagit livet av sig. Hur sveper jag en kofta då tycker du?
  • Anonym (Sorg är sorg)

Gud vilka kräk som flockats i denna tråden.

Ts stanna hemma och lämna tråden. Du ser ju själv att flera i tråden är psykiskt ostabila och empatilösa. Skrämmande.

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?