• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (Sorg är sorg)
    elin1989 skrev 2015-09-01 00:07:28 följande:

OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.

Men ge dig.

Man kan reagera hur man vill när någon man känner hastigt tagit sitt eget liv, det är väldigt extremt att begå självmord. Klart att man kan bli väldigt tagen av situationen. När en vän hänger sig i rep och mamman hittar sin dotter död är det inte det lättaste för vännerna heller. Man kan gå och grubbla tänk om....jag borde ha ringt, frågat hur hon mådde, träffats osftare osv.

Det med sorg och chock går hand i hand. Ts är nog väldigt tagen och det är mänskligt faktiskt och en väldigt sund reaktion. Vi är inga robotar, det är då man ska undra när folk inte reagerar eller bryr sig det är bla då dessa borde söka psykhjälp.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:14:59 följande:

Har jag sagt det?

Trodde att du menade att jag hade varit det mot dig, men läste lite slarvigt såg jag nu.
  • Kine
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:

Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..

Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...

Men vad aäger jag till läkaren då??

Även om du inte är fysisk sjuk så är du psykiskt sjuk och då kan du ansluta sjukanmäla dig. Döden kan berörs många på olika sätt även om det inte är någon nära. Jag tycker absolut du ska sjukanmäla dig.
  • Anonym (Fluff)

Sorg är sorg,

Håller så med dig. Cyniskt och arbetslinjen jajjemen.

De cyniska som inte tillåter sig att pausa lär klappa ihop i utbrändhet förr eller senare. Det kostar på mera än TS ett par dar från jobbet.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sorg är sorg) skrev 2015-09-01 00:16:16 följande:

Men ge dig.

Man kan reagera hur man vill när någon man känner hastigt tagit sitt eget liv, det är väldigt extremt att begå självmord. Klart att man kan bli väldigt tagen av situationen. När en vän hänger sig i rep och mamman hittar sin dotter död är det inte det lättaste för vännerna heller. Man kan gå och grubbla tänk om....jag borde ha ringt, frågat hur hon mådde, träffats osftare osv.

Det med sorg och chock går hand i hand. Ts är nog väldigt tagen och det är mänskligt faktiskt och en väldigt sund reaktion. Vi är inga robotar, det är då man ska undra när folk inte reagerar eller bryr sig det är bla då dessa borde söka psykhjälp.

Det är precis som du skriver. Jag (och många andra såklart) grottar ner mig i smådetaljer såsom att jag borde like:at bilden på Facebook osv osv....och just det hade ju inte spelat någon roll. Men det blir ju så. Skuld, förtvivlan, chock och sorg.

När jsg fick dödsbeskedet var jag ledig i några dagar innan jag skulle jobba, det var nog behövligt. Det hörs varit svårt ibland stt jobba, men det har gått.

Nu när jag precis fått dödsorsaken känns det som en ny chock och sorg på något vis. Än mer verkligt. Och jag ska jobba på en gång, det känns för svårt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:13:22 följande:

Vad jag klarar och inte klarar vet jag bäst själv. Jag klarar att man olika åsikter men det finna ingen anledning till att bara otrevlig.

Och jag har sagt att jag funderat påsatt berätta för min chef, hen vet redan om dödsfallet iaf.

Fast så fort någon här i tråden säger emot dig blir du defensiv,vilket i sin tur leder att dom här i tråden som säger emot blir defensiva tillbaka mot dig.

Det är ingen här i tråden som är otrevlig mot dig-utan du får olika åsikter angående frågan i din trådstart.
  • Ego Lovers

En vän men inte nära vän anses inte vara befogat för att vara hemma. Fäder som förlorar sina barn förväntas arbeta tio dagar efter deras barns dödsfall för de är ju bara pappa till barnet medan en mamma har möjlighet att vara sjukskriven längre. Det är sjukt, otroligt sjukt. Min man blev sjukskriven en månad totalt sedan ansåg läkaren att han borde sörjt klart medan jag som mor till barnet ansågs behöva vara sjukskriven längre för jag ansågs ha närmare kontakt med barnet pga att jag burit barnet för 14 år sedan. Så knäppt tänker de. Inte en tanke på att min man och dotter har kunnat knyta an till varann under de fjorton år hon levde.

Jag förstår att du är ledsen och sörjer. Det är normalt och du blev chockad av personens dödsorsak. Men du är långtifrån anhörig. Inte ens personens mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, kusiner, mor & farföräldrar får bli sjukskrivna utan får 10 dagar av försäkringskassan för nära anhöriga bortgång.

• Kine
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:28:30 följande:

Du vet inte ens vad du ska säga till läkaren vid sjukskrivning och du påstår dig vara 27 år gammal. Du är inte riktigt rätt person att säga "förstår du". Du är en vuxen människa som inte kan lösa en rätt så simpel situation själv.

Hört talas om chock?

När en vän till mig, ingen jättenära vän, gick bort plötsligt kom jag i sådan chock att jag helt glömde av hämta min lilla på dagis. Jag åkte dessitom buss hem trots att jag åkt bil till jobber. Och pappan till mitt barn fick hämta eftersom dagis ringde honom.

Chock gör att man glömmer bort de mest självklara saker. Chock kan man få även om det inte är någon nära som dött. Alla reagerar olika på döden.

Jag tycker du ska lämna ts i fred.
  • Anonym (Sorg är sorg)
    Anonym (Fluff) skrev 2015-09-01 00:21:50 följande:

Sorg är sorg,

Håller så med dig. Cyniskt och arbetslinjen jajjemen.

De cyniska som inte tillåter sig att pausa lär klappa ihop i utbrändhet förr eller senare. Det kostar på mera än TS ett par dar från jobbet.

Jag tror att de som nu spyr galla över ts i verkligheten stannar hemma för mindre.
  • Anonym (Tjejen)
    Kine skrev 2015-09-01 00:17:31 följande:

Även om du inte är fysisk sjuk så är du psykiskt sjuk och då kan du ansluta sjukanmäla dig. Döden kan berörs många på olika sätt även om det inte är någon nära. Jag tycker absolut du ska sjukanmäla dig.

Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?