Inlägg från: elin1989 |Visa alla inlägg
  • elin1989

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Jag tycker nog att du får försöka rycka upp dig lite. Hur kommer du att må den dagen då en faktiskt närstående går bort? Jag har förlorat en av mina nära vänner i en överdos och min mamma gick hastigt bort efter en hjärnblödning. Efter att min vän gick bort sköt jag upp en tenta som skulle vara ett par dagar senare eftersom jag kände att jag behövde vara med min väns mamma och att koncentrationen till att plugga inte fanns där. Jobbade dock som vanligt. Efter att min mamma dog missade jag förvisso en månad av skola eftersom jag var tvungen att åka till sverige för att ordna med allt praktiskt, men livet måste ju gå vidare. Om man känner sig paralyserad av sorg då någon man knappt känner går bort så får man faktiskt ta och skärpa sig, och eventuellt söka hjälp för sitt mående i allmänhet.

• elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:35:31 följande:

Så fruktansvärt okänsligt av dig att skriva detta. Egentligen borde jag inte svara dig men nu gör jag det i alla fall.

"Hur kommer du må den dagen då en faktiskt närstående går bort?" Hur kan du bara skriva något sådant. Jag beklagar att din mamma gått bort, men du jag har faktiskt haft närstående som gått bort också.

Sen har du ingen rätt att säga att jag knappt kände personen, för det gjorde jag. Dock ingen nära vän.

Ska vi tävla i hur många begravningar vi varit på? Nej, för man jämför inte sorg och död på det viset.

Usch!

OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.
  • elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:10:33 följande:

Nej,mer lät inte hårt. Hårt kan jsg ta, det du skrev var fullkomligt respektlöst och vidrigt bara.

Självmord upprör på ett annat sätt än ett "vanligt dödsfall". Det kanske du kan förstå, jag vet inte. Jag har haft med självmord förut att göra och såklart kommer sådana känslor också. Jag mår bra i allmänhet faktiskt.

Men hur kan det vara vidrigt att säga att du verkar reagera väldigt starkt på att en person som inte var närstående går bort och att om man reagerar så så kanske man behöver hjälp med sitt allmänna mående? Det är ju liksom allt jag har skrivit.

Och ja, jag förstår att självmord kan uppröra på ett annat sätt en ett vanligt dödsfall, jag skrev ju dessutom att jag tidigare har förlorat en nära vän efter en överdos. Jag tror att de flesta har haft erfarenhet av självmord på ett eller annat sätt.

För övrigt så behöver du inte förklara dig för chefen eller kontakta läkare för att sjukskriva dig i ett par dagar, det är din ensak om du anser dig för sjuk för att jobba och du har ingen skyldighet att förklara din situation då det handlar om färre än 7 dagar.
  • elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:38:07 följande:

Nej det jag tyckte var vidrigt var att jsg borde rycka upp mig. Och några fler saker som jag nu tappade bort. Det kändes som ett stort slag i huvudet och kändes väldigt respektlöst.

Jag mår bra annars. Har tidigare inte gjort det så jag vet skillnaden väl.

Tack för ditt svar annars.

Du har rätt att 'rycka upp dig' inte var ett speciellt bra ordval, jag ber om ursäkt för det. Jag kan personligen bli provocerad när personer säger att de känner stor sorg och är alldeles uppfyllda av ångest när den bortgångne inte är en på något sätt närstående, och kan inte låta bli att tänka att det just nu finns människor som har förlorat sitt barn eller kanske båda sina föräldrar vid ung ålder. Alla har dock förstås rätt till sina känslor och det är inte rätt av mig att förringa dina känslor. Man kan som sagt inte tävla i sorg. Jag vidhåller att jag verkligen inte tycker att det låter speciellt sunt att reagera så starkt och må så dåligt som du säger att du gör, men det är förstås ingenting som jag eller någon annan kan veta säkert från att läsa en tråd på ett forum.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?