Inlägg från: natalia89 |Visa alla inlägg
  • natalia89

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Sjukanmäl dig...? Man sjukskriver inte sig för några dagar. Förövrigt låter det som att du tar detta tillfället i akt att faktiskt kunna stanna hemma för att du inte pallar jobba. Hur gammal är du om jag får fråga?

• natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 22:53:06 följande:

Tack.

Jag behöver inte vara sjukskriven länge tror jag, jobbar ändå inte heltid. Ska jag söka VC då för att be om sjukskrivning bara denna vecka ut?

Jag har ju klarat att jobba efter dödsbeskedet, men nu när jag fick reda på hur hen dog så känns det så väldigt mycket mer verkligt och fruktansvärt.

Som sagt det var inte en nära vän men jag är ändå så fruktansvärt berörd av detta. Det överrumplar mig en aning också.

Jag skrev precis till dig att en sjukskrivning behövs inte för några dagar. Är du sjuk mer än 7 dagar så krävs läkarintyg.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:

Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..

Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...

Men vad aäger jag till läkaren då??

Haha alltså, va? Nu får du ge dig. Vill du sjukskriva dig för att du i samma veva kan råka åka på en influensa? Är du påväg att bli sjuk nu? Om inte, vad är ditt problem? Tycker du inte om ditt jobb?
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:24:33 följande:

Nu får DU ge dig. Har du svårt att förstå att jag har sorg för att en vän plötsligt tagit livet av sig?

Det jag menade var att det finns ju en risk att jag blir fysiskt sjuk senare i höst/vinter. Många människor får ofta någon form av influensa/jobbig förkylning. Jag var en gång sjuk i våras också. Jag vill inte vara en sån som folk börjar undra över mitt immunförsvar, då denna gång (just nu) inte har något alls med mitt immunförsvar att göra.

Förstår du?

Du vet inte ens vad du ska säga till läkaren vid sjukskrivning och du påstår dig vara 27 år gammal. Du är inte riktigt rätt person att säga "förstår du". Du är en vuxen människa som inte kan lösa en rätt så simpel situation själv.
  • natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:26:16 följande:

Frågan är hur gammal du är och det ser man ju.

Till TS så sjukanmäl dig, man måste inte berätta orsaken!!

Jag är 26, vart vill du komma?
  • natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:30:54 följande:

Till Natalia.

Jesus, människor är olika. Tagga ner. Du verkar definitivt inte så mogen som du verkar tro, för då ger man inte det svaret till någon.

Men alltså, vem är du och varför nappar du på allt jag skriver?
  • natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:36:25 följande:

Du drygar dig mot TS, därför. Om du vill ha ett namn så heter jag Anna. Vad nu det spelar för roll på ett internetforum. Kom tillbaka när du har bränt ut dig pga stress eller vad som, då kan vi diskutera sjukskrivning.

Är du nån slags forumpolis eller? Herregud, gå och lägg dig.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:39:26 följande:

Så fruktansvärt otrevlig du är!

Om du nu inte anser stt jsg har rätt till stt må dåligt över detta så...ja..

Min fråga var uppriktigt, om du förstod vad jag menade helt enkelt. Helt uppriktigt, utsn otrevligheter. Alla är inte som du själv kanske med taggarna utåt.

Jag jobbar inom vården och är ganska bra insatt på långa sätt och vis, men jag har aldrig varit i situationen att jag ska ringa till en läkare och säga att jag vill vara hemma från jobbet för att en vän dog. Är det konstigt att man frågar om saker som man aldrig varit med om? (Retorisk fråga).

Men jag vore tacksam om du lämnade denna diskussionen nu för du hjälper mig inte alls.

Jag gav dig ett svar från början. Som vissa andra också skriver till dig; du behöver inte sjukskriva dig för att vara hemma några dagar. Fast du fortsätter älta. Trots svar, så är du fortfarande inriktad på att skaffa en sjukskrivning för att du KAN få en influensa därefter. Jag får uppfattningen om att du vill ha en anledning till att stanna hemma från jobbet, och nu har du fått det. Vill du inte ha mig här, så får du vända dig till någon annan än fl. Jag har rätt att skriva här, precis som alla andra och jag är inte tyst bara för att det jag skriver inte passar dig.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:48:43 följande:

Nej du är inte tyst du. Vet du, ibland kan man vara tyst för hänsyn till andra människor. Men behöver inte skrivs bara för att man kan.

Jag vill inte ha en anledning till att stanna hemma. "Och nu har du fått det.", tror du inte jag skulle föröka lyfta berg om jag kunde få det hemska ogjort?!?!?

Varför fortsätter du svara mig? Jag är alldeles säker på att du skulle kunna gjort det ogjort om du hade kunnat. Men jag får ändå känslan av att du får det hela att handla om dig, du sveper liksom offerkoftan om dig och gör detta till ditt problem.
  • natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:49:19 följande:

Jag är ingen forumpolis, tyckte mest att det var barnsligt av dig att fälla en sådan kommentar.

Det är pga såna kommentarer som gör att människor skäms för att fråga om saker. Det skapar aldrig ett bra klimat. Respektera att folk är olika! Skrattar du åt folk som är dåliga på något de utövar de första gångerna också eller? Hoppas verkligen inte att du jobbar med pedagogik eller unga.

Har inte du gått och lagt dig?
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?