• Kine

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:

Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..

Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...

Men vad aäger jag till läkaren då??

Även om du inte är fysisk sjuk så är du psykiskt sjuk och då kan du ansluta sjukanmäla dig. Döden kan berörs många på olika sätt även om det inte är någon nära. Jag tycker absolut du ska sjukanmäla dig.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:28:30 följande:

Du vet inte ens vad du ska säga till läkaren vid sjukskrivning och du påstår dig vara 27 år gammal. Du är inte riktigt rätt person att säga "förstår du". Du är en vuxen människa som inte kan lösa en rätt så simpel situation själv.

Hört talas om chock?

När en vän till mig, ingen jättenära vän, gick bort plötsligt kom jag i sådan chock att jag helt glömde av hämta min lilla på dagis. Jag åkte dessitom buss hem trots att jag åkt bil till jobber. Och pappan till mitt barn fick hämta eftersom dagis ringde honom.

Chock gör att man glömmer bort de mest självklara saker. Chock kan man få även om det inte är någon nära som dött. Alla reagerar olika på döden.

Jag tycker du ska lämna ts i fred.
  • Kine
    elin1989 skrev 2015-08-31 23:29:55 följande:

Jag tycker nog att du får försöka rycka upp dig lite. Hur kommer du att må den dagen då en faktiskt närstående går bort? Jag har förlorat en av mina nära vänner i en överdos och min mamma gick hastigt bort efter en hjärnblödning. Efter att min vän gick bort sköt jag upp en tenta som skulle vara ett par dagar senare eftersom jag kände att jag behövde vara med min väns mamma och att koncentrationen till att plugga inte fanns där. Jobbade dock som vanligt. Efter att min mamma dog missade jag förvisso en månad av skola eftersom jag var tvungen att åka till sverige för att ordna med allt praktiskt, men livet måste ju gå vidare. Om man känner sig paralyserad av sorg då någon man knappt känner går bort så får man faktiskt ta och skärpa sig, och eventuellt söka hjälp för sitt mående i allmänhet.

Alla reagerar olika på döden. Även om det inte är någon nära som död så kan man faktiskt reagera kraftigt. Ditt inlägg är bara helt jävla onödigt.
  • Kine
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:25:55 följande:

Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.

Om du vill berätta så gör du det. Det är dock alltid bäst att vara ärlig. Annars ringer du bara och säger att du är sjuk. Chefen behöver inte få veta varför du är sjuk.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:27:00 följande:

Jag skulle kunna säga så otroligt mycket till dig just nu, men jag låter bli. Dock borde du ändå själv förstå att vad du tycker inte biter på mig.

Du kan inte må så speciellt bar själv eftersom du hela tiden rackar ner på folk. Du kan ske borde prata med en psykolog.
  • Kine
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:27:54 följande:

Du har rätt att sjukskriva dig i en vecka utan intyg från läkare och då kan du hitta på precis vad som helst faktiskt för att stanna hemma. En jobbig feber eller magsjuka.

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.
  • Kine
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:31:18 följande:

Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.

Det är giltig frånvarande att vara hemma för att man mår psykiskt dåligt.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 01:00:57 följande:

Du kanske själv börjar komma till insikt att du är en bekväm liten fröken och hur man än vrider och vänder på det så är det ingenting som passar? Kanske dags för även dig att dra täcket över huvudet. Du verkar aldrig komma fram till punkt.

Hade du kunnat jobba och fungera normalt efter att en vän tagit livet av sig?

Om ts inte klarar av att jobba eller fungera normalt så ska hon vara hemma eftersom hon riskerar sina patienters liv om hon inte fungerar.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 01:08:29 följande:

Trots att flera st har skrivit att ett läkarintyg INTE behövs om du är hemma färre än 7 dagar, så fortsätter du fråga. Jag tycker ärligt talat väldigt synd om dig.

En arbetsgivare har rätt att kräva sjukintyg från första dagen om denne vill. Få arbetsgivare gör dock det.
  • Kine
    Nightrod skrev 2015-09-01 08:47:42 följande:

Såhär står det i trådstartenSå en vän var det ju inte , en bekant kanske

De är helt orelevant vem som tagit sitt liv. Det som är relevant är att tas inte mår bra psykiskt och då inte klarar sitt jobb. Eftersom hon jobbar inom vården riskerar hon sina patienters hälsa om hon inte fungerar på jobbet.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?