Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
Men detta stämmer ju inte alls överens med trådstarten där du skriver att du INTE träffade henne privat.
Men detta stämmer ju inte alls överens med trådstarten där du skriver att du INTE träffade henne privat.
Nej,det stämmer mycket riktigt inte överens med det som hon skrev i trådstarten.
Citat henne i trådstarten:
"Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär..."
Man blir inte sjukskriven för att bekanta dör!
Då kommer läkaren skicka en psykolog garanterat.
Fast arbetsgivaren har rätt att begära in sjukintyg -där anledningen till sjukskrivningen står med!
Ja,eftersom att hennes arbetsgivare redan vet om att hennes vän gick bort nyligen.
Sen finns det vet du särskilda fall där arbetsgivaren har rätt innan dag 8 att begära in sjukintyg där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.
Dock känns det ot för mig att gå in på det närmare här i tråden.
I särskilda fall kan man bli tvungen att vid sjukskrivn redan innan dag 8 av sjukskrivningen visa upp för sin arbetsgivare sjukintyg där orsaken till det syns.
I normala fall räcker det oftast med att uppvisa sjukintyg et utan att visa upp själva orsaken.
Jo,i vissa särskilda fall kan man i samband med sjukskrivning bli tvungen att även för sin arbetsgivare att visa sjukintyg där även orsaken till sjukskrivningen syns!
Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.
Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.
Hej ts,
jag beklagar att en bekant har gått bort. Det är klart att man kan behöva varva ner och koncentrera sig på annat i sådana situationer, men frågan är om det rätta ändå inte skulle vara att ta ledigt några dagar istället för att sjukskriva sig? Du behöver kanske semester mer än sjukskrivning, om du förstår vad jag menar. Då säger jag det för att jag tycker att sjukskriva sig gör man när man är fysiskt eller psykiskt sjuk. Hoppas du mår bättre snart!
Nu står det ju i trådstarten att det är en bekant som hon inte står så nära. Mao så utgår jag enbart från vad ts själv berättat. Jag blev också illa till mods när jag hörde att en gammal klasskompis tagit sitt liv. Sånt är obehagligt och får en verkligen att gå i djupa tankar och svårare att koncentrera sig. Det och det som ts beskriver är för mig är inte i närheten likställt med de fysiologiska problem man får i en krisreaktion och djupa depressioner, därmed kan man ta ledigt på eget bevåg men bör inte belasta sjukkassan är min mening. Annars skulle ju folk sjukskriva sig för precis allt och någon j-la måtta får det ändå vara, när svenskar trots allt redan sjukskriver sig mer än något annat europeiskt land, trots att vi är några av världens friskaste människor.
Nu är den här tråden gammal och jag tror att ts har löst sitt problem.