• Kine

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

[quote=75751718][quote-nick]Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:21:06 följande:[/quote-nick][/quote]

Så 99% av befolkningen lider av huvudvärk, sömnlöshet, stress, koncentrationssvårigheter och trötthet? Då hade vården varit överbefolkad av patienter som ingen kan ta hand om eftersom alla är sjukskrivna...

Det finns en stor skillnad på att ha huvudvärk efter att ha duktig för mycket alkohol mot att vara i en kris. Samma med stress, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och trötthet.

• Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:37:34 följande:

Glömde att tillägga:

Det systemet vi har här i Sverige gällande att det i regel inte krävs läkarintyg förrän efter 8 dagen av sjukskrivningen kan innebära i praktiken att man kan stanna hemma en vecka på grund någon väldigt lätt åkomma som egentligen inte är något att sjukskriva sig för.

Fast som väl är trädde för 6 år sedan en ny lag  i Sverige som ger arbetsgivaren rätt att redan vid första dagen kräva in läkarintyg från den sjukskrivna arbetstagaren.

Dock måste arbetsgivaren kunna uppvisa skälet till det.

Det är inte så speciellt svårt att få ett läkarintyg när någon i ens närhet har dött och man fått en krisreaktion som gör att man inte kan jobba.
  • Kine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 18:48:45 följande:

Man är inte deprimerad för man känner sig nedstämd någon dag, det ordet missbrukas ofta.

Det är ingen som påstått det heller. Läs tråden innan du kommenterar.
  • Kine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 20:19:15 följande:

Kine, du skrev att man kan få en krisreaktion och depression om någon i ens närhet dött

Du skriver här att man kan få en depression om man får en krisreaktion, en depression är inget som kommer i några dagar när man får en krisreaktion.

Ja man kan få en krisreaktion efter att någon man känner dött. En krisreaktion kan sedan utvecklas till en depression. Jag har aldrig påstått att en depression varar i några dagar. En depression varar länge, den kan dock gå upp och ner. Även en krisreaktion kan vara länge.

Och nej, jag skrev inte att man få en depression om man har en krisreaktion. Då får du nog läsa inlägget igen

Men som jag skrev ovan kan en krisreaktion utvecklas till en depression.
  • Kine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 20:41:31 följande:

Fast TS pratar ju om några dagars sjukskrivning pga krisreaktion, och du svamlar om att man kan behöva vara hemma pga en depression. Jag har läst hela tråden.

Nu får du nog läsa lite mera ordentligt.....
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 20:56:52 följande:

Det låter som att Kine inte riktigt förstår skillnaderna mellan nedstämdhet,depression och krisreaktion.

Det gör jag och dessutom bättre än många andra i tråden.
  • Kine
    Anonym (facit) skrev 2015-09-13 21:05:30 följande:

Tyvärr inte.

Att du inte vet det har jag redan listat ut.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:08:05 följande:

Så 99% av befolkningen lider av huvudvärk, sömnlöshet, stress, koncentrationssvårigheter och trötthet? Då hade vården varit överbefolkad av patienter som ingen kan ta hand om eftersom alla är sjukskrivna...

Det finns en stor skillnad på att ha huvudvärk efter att ha duktig för mycket alkohol mot att vara i en kris. Samma med stress, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och trötthet.

Nej min poäng var just att man inte sjukskriver sig med dessa "symptom" som grund iom att de i sig inte utgör någon sjukdomsbild utan är en del av livet ibland. Som inte alltid är en dans på rosor, och inte bör man bli sjukskriven för det heller.[/quote]

Du har inte förstått. Försök att läsa igen och se om du förstår. Annars ska jag förklara för dig.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:10:35 följande:

Precis, detta hjälper knappast situationen nej. Som sagt innan så känner man efter för mycket. För det är trevligare att vara hemma än att jobba.

Du tycker det är trevligare att vara hemma än att jobba. Alla tycker inte det.
  • Kine
    Selfish Geene skrev 2015-09-13 21:19:52 följande:

Jag är arbetsgivare och skulle inte bevilja sjukskrivning för att en bekant dör.

Däremot skulle jag bevilja semester om en anställd behöver tid att sörja

Vilken tur att man inte behöver tala om varför man är sjuk. Och att man kan få sjukskrivning av läkaren från första dagen för att man har haft dödsfall nära eller av en bekant/vän.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?