Anonym (MO) skrev 2015-09-13 16:43:29 följande:
Det är just precis det jag vet. Jag vet att lider man av panikångest, depression eller akut krisreaktion så går man inte till jobbet i två veckor, kommer på i efterhand att man har svårt att koncentrera sig för att sedan fråga på ett forum hur lätt det är att sjukskriva sig ( varav det sistnämnda i sig vittnar om att situationen inte är så illa som du av någon anledning vill tro). Det utspelar sig faktiskt VÄLDIGT annorlunda. Att mena att "det artar sig olika för olika individer" är som att säga att cancer artar sig olika för olika individer, en del får bara huvudvärk. Sådana som du får det att se ut som att kliniska depressioner är påhittade, de är de inte, man lider fruktansvärt av det och skulle aldrig höra sig för på ett forum "hur man sjukskriver sig" i två veckor. Kalla det för vad det är i stället. Jag är glad att kunna meddela att ts inte lider av den diagnosen, det är trots allt goda nyheter för hennes skull.
Så du förstår inte att folk är olika? Att alla reagerar olika? Att depression utartar sig olika för olika individer? Att man reagerar olika i olika situationer?
Det är fullt normalt att försöka jobba när man precis fått besked om någons död eftersom att jobba är något normalt och då lurar man kroppen och hjärnan att allt är normalt. Reaktionen kan komma flera veckor senare.
Och att fråga om sjukskrivning på fl är inte mindre normalt än att fråga sina vänner.
Kliniska depressioner är långt ifrån påhittade men alla reagerar olika. Vissa mår jättdåligt och blir sjukskrivna direkt. Andra går till jobbet och försöker att jobba för att senare bli sjukskrivna. Finns många folk med olika typer av depressioner som skulle kunna fråga på fl, fb eller vänner ang sjukskrivning. Alla vet inte hur det fungerar med sjukskrivning.