Anonym skrev 2021-09-05 12:53:03 följande:
Jag känner mycket väl till hur sjukdomen fungerar, eller rättare sagt gör människa till ofungerande. Min ex-man var alkoholist, det var anledingen till vår skilsmässa. När jag var tvungen att gömma undan pengar för att få mat på bordet hade jag fått nog.
Visst, det är självförvållat men det är det om man bryter ett ben i skidbacken också. Eller annan valfri åkomma/diagnos.
Mitt ex mamma var också alkoholist, man ärver inte sjukdomen men anlagen för att utveckla den. Mitt ex var det enda barnet som föll dit och hans liv blev allt för kort till följd av detta i kombination med annat. Så oerhört sorgligt.
När nya bekantskaper frågar vad han avled av så säger jag att det var en olyckshändelse, för det var det. Han tappade konceptet och avled av en överdos av mediciner som inte var ämnade för honom i kombination med en massa alkohol.
Jag orkar inte med folk som inte kan se att det var en olyckshändelse utan att det var helt och totalt självförvållat då ingen tvingade honom att ta allt detta. Hans omdöme var borta till följd av all alkohol, min älskade man... som jag ALDRIG hade lämnat om han tagit tag i sin sjukdom. Jag älskar honom än idag.
JA, alkohol har en dålig effekt på förhållanden och om den som dricker beter sig illa under påverkan.
För mig är detta missbruk ofta en lång rada av dåliga val, och sen sitter dom där utan förstod hur dom kom dit.
Men när man väl är missbrukare, så är det en sjukdom.
Sen har du de med psykiska diagnoser, en del av dessa är mycket benägna att fastna i missbruk.
Och löser man inte dessa problem, så har man också svårt och lösa missbruket, då det är i detta fallet en självmedicinering med den senare gruppen.
Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:01:13 följande:
Att alkoholisten själv tar upp flaskan till munnen är fakta. Att personen själv tar rakbladet till handleden är fakta (gör någon annan det är det misshandel inte självskada)
Det här kommer säkert som en stor överraskning för dig men alla som inte håller med dig är inte okunniga. Det går att ha olika åsikter om saker annars skulle t.ex inte olika partier existera och vi skulle inte ha regelbundna val. Det skulle finnas ett parti och alla skulle hålla med dem om allt. Visste du förresten att sjukdomsmanualler skrivs om? ICD- 11 kommer ut nästa år och då ändras en del diagnoskriterier, sjukdomar läggs till och försvinner. Beror de på att de som skriver de nya manualerna är okunniga?
Jag har gång på gång sagt att de ska få hjälp, det har du valt att ignorera.
SÅ du tar ditt hopp om att man kommer ta bort missbruksdiagnosen och kriterierna.
Låter inte som troligt att man kommer göra det och med tanke på de massiva problemet av missbruk världen över och speciellt i USA där den skapas.
Dock står vi här med en åsikt som du inte har förklarat än vad den baserar sig på, så vi kan inte avgöra om du har legitima argument, och detta för du inte vill någon ska veta om vad du pratar om.
Så, kommer det ta lång tid vad du baserar din åsikt på för fakta, eller är det bara eget tyckande?
Och ja, och denna hjälpen är inriktad på att man har en patient som är sjuk i missbruk.
Hur kan du missat det då?