• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • nihka
    Anonym (kls) skrev 2015-05-10 17:57:59 följande:
    Självklart har de valt det. Om de inte blev tvingade att ta silen så är det självvalt. Alkoholism må kallas sjukdom men det är till 100% en självförvållad sådan.
    De har alla valt att göra något dumt, men de blir olika mycket straffade för det. Den som dog valde inte att dö och att den som inte trillade dit direkt klarade sig bättre har inget som helst med att den har gjort ett bättre val än den som dog. 
  • LadyJane
    Anonym skrev 2021-09-05 13:08:46 följande:
    Inte irl, det håller jag med om. Men i ett forum där de obehindrat rapar ur sig en massa skit över sjuka människor?
    Fast även här är det iofs fritt att ha åsikter, just detta är ju ändå en åsiktsfråga.
    "Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.

Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
    Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:
    Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?
    nihka skrev 2021-09-04 19:01:07 följande:
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

"inte mycket till övers"???

Vi pratar om människor som mår väldigt dåligt. Självskadebeteende. Det är inget val att må så dåligt att man vill hänga sig eller skära sig. De här personerna behöver hjälp med att hitta tillbaka till att älska livet och sig själva, eller börja med det eller iaf inte hata livet och sig själva. Du med. Ingen som själv mår bra är så osympatisk mot andra människor som inte mår bra.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-05 13:13:56 följande:

SÅ du tar ditt hopp om att man kommer ta bort missbruksdiagnosen och kriterierna.

Låter inte som troligt att man kommer göra det och med tanke på de massiva problemet av missbruk världen över och speciellt i USA där den skapas.

Dock står vi här med en åsikt som du inte har förklarat än vad den baserar sig på, så vi kan inte avgöra om du har legitima argument, och detta för du inte vill någon ska veta om vad du pratar om.

Så, kommer det ta lång tid vad du baserar din åsikt på för fakta, eller är det bara eget tyckande?

Och ja, och denna hjälpen är inriktad på att man har en patient som är sjuk i missbruk.

Hur kan du missat det då?

Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.

Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.

Alkoholism ställer till en massa problem som du säger, jag är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder som dessutom var våldsam och jag skyller på honom jag tycker inte synd om honom. Till och med AA säger att man som alkoholist har ett ansvar och att anhöriga kan hamna i medberoende (jag förklarar gärna vad det är om du inte vet) men så ser det inte ut i samhället. En alkoholist som slår räknas som sjuk och behöver hjälp offren skiter man i. De är inte ens offer, de ska visa förståelse för personen som gjort dem illa är sjuk. Genom att klassa det som sjukdom tar man bort allt ansvar från alkoholisten, det blir bara en stackars hjälplös varelse som det är synd om.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:30:16 följande:
    Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.

Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.
    Nä det är inte helt självklart vad som klassas som sjukdom eller inte men du har definitivt inte rätt kompetens att ifrågasätta hur, var och varför något inte skulle klassas som det. "Jag tycker" är helt enkelt inte ett giltigt argument.
    Du får i så fall, med vetenskapliga studier, bevisa att det inte är en sjukdom och det har du inte heller kompetens till. "Jag tycker" är inte heller här ett giltigt argument
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:30:16 följande:

Alkoholism ställer till en massa problem som du säger, jag är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder som dessutom var våldsam och jag skyller på honom jag tycker inte synd om honom. Till och med AA säger att man som alkoholist har ett ansvar och att anhöriga kan hamna i medberoende (jag förklarar gärna vad det är om du inte vet) men så ser det inte ut i samhället. En alkoholist som slår räknas som sjuk och behöver hjälp offren skiter man i. De är inte ens offer, de ska visa förståelse för personen som gjort dem illa är sjuk. Genom att klassa det som sjukdom tar man bort allt ansvar från alkoholisten, det blir bara en stackars hjälplös varelse som det är synd om.

Vi står här fortfarande inte vad du baserar din åsikt på, och vi får nog inse att du aldrig kommer förklara din åsikt och vad den grundar sig för fakta.

Men att du tror missbruk ska falla ur ICD-11 är en gåta.

Att du berättar du inte förstår missbruk, hur känns det egentligen, för du berättar ju att du inte vet eller förstår den och med din böja armen och dricka.

LadyJane skrev 2021-09-05 13:21:39 följande:
    "Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.

Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
    Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.

Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.

Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.

Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
    Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.

Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LadyJane
    klyban skrev 2021-09-05 13:54:02 följande:
    Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.

Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.

Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
    Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.

Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.

Det enda jag sett som med god vilja skulle kunna tolkas som förklaring är det eviga "jag har rätt att ha en åsikt och tycka vad jag vill" och när inte det hjälper så kommer "vi har yttrandefrihet" som ett brev på posten.

Det här, att kunna spotta ur sig vilket falsarium som helst och gapa om att det är ens fri- och rättighet är bara så galet fel tänkt för den bygger alltid på att "åsikten" ska erkännas av andra.

Det är viktigt att diskutera åsikt vs fakta så snart det uppstår för i grunden handlar det om källkritik och kunna skilja åsikter från fakta. För att ta ett tydligt exempel: för inte alls så länge sedan och fortfarande ute i världen styrde och styr prästerskapet hela samhällen med regler som helt baseras på prästernas åsikter om vad som är rätt och fel.  Inga människor vill ha ett sådant samhälle, varken då eller nu, här eller ute i världen. Därför är det viktigt att ta diskussionen redan i sin linda så att det inte sprider sig mer.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-05 13:54:02 följande:

Vi står här fortfarande inte vad du baserar din åsikt på, och vi får nog inse att du aldrig kommer förklara din åsikt och vad den grundar sig för fakta.

Men att du tror missbruk ska falla ur ICD-11 är en gåta.

Att du berättar du inte förstår missbruk, hur känns det egentligen, för du berättar ju att du inte vet eller förstår den och med din böja armen och dricka.

LadyJane skrev 2021-09-05 13:21:39 följande:

Det är för att du inte läser mina inlägg, då blir det självklart svårt att förstå. Jag tycker själv jag låter som en papegoja, jag upprepar mina fakta i varje inlägg. Eftersom du ändå inte läser kommer jag strunta i det från och med nu. Det är slöseri på allas tid. 

Jag sa just, i inlägget du citerade att alkoholism INTE kommer falla ut ICD- 11. 

• LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 14:43:14 följande:

Det är för att du inte läser mina inlägg, då blir det självklart svårt att förstå. Jag tycker själv jag låter som en papegoja, jag upprepar mina fakta i varje inlägg. Eftersom du ändå inte läser kommer jag strunta i det från och med nu. Det är slöseri på allas tid. 

Jag sa just, i inlägget du citerade att alkoholism INTE kommer falla ut ICD- 11. 

Det här är bara så himla fånigt: "du läser inte". Har man inga sakliga argument bör man vara tyst. För det är som jag sagt innan. Du är inte fri att ha åsikter om allt och du har definitivt inte kompetensen i denna fråga.

Sanningen och fakta är att de flesta läser vad du skriver men få håller med.
    Du har inte kommit med fakta i något av dina inlägg utan du upprepar endast dina egna åsikter. Det är och kommer aldrig att vara fakta.
  • LadyJane
    klyban skrev 2021-09-05 16:40:58 följande:

Det handlar bara om en sak och flytta fokus ifrån den faktabefriade åsikten som vi fått av frida.
    Och hoppas vi vänder blickarna mot annat.

Men hur svårt är det, för vi har redan haft folk med kompetens som avgjort detta redan.
    Och hur ska man ens kunna fortsätta utan påpeka denna fakta.

Jaja, vi kommer aldrig få svar, och det sker alltid med dessa åsikter som de inte kan förklara.
    Steg två är mer skrämmande, hur kan en person ha en åsikt den inte ens förstår sig på.
    Och än tokigare senare och sen pressa sin åsikt man inte förstår, och ska trumfa fakta och ersätta fakta.

Låter denna faktabefriade åsikt vara nu, för vi redan vet svar aldrig kommer.

Du har så rätt.

Men jag tror att det är viktigt att ta striden, varje gång. Att gång på gång förklara skillnaden mellan åsikt och fakta och varför det är så viktigt att hållas sig till fakta. För någon gång kommer även de mest hängivna åsiktsmaskinerna förstå att man inte kan ha åsikter om allt jämt, speciellt om sådant man inte förstår sig på.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.