• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:22:04 följande:

Det är olyckligt att alkoholism klassas som sjukdom och ger tyvärr bara en ursäkt för många att fortsätta supa. En människa kan utveckla ett begär av alkohol och få en vana av de kemiska processer som sker i hjärna och kropp. En människa som aldrig dricker en enda droppe alkohol i sitt liv är inte och kan inte bli alkoholist och således kan hen heller inte drabbas. Alkohol är farligt och kan vara mycket beroendeframkallande och vi är alla olika mottagliga för att utveckla beroende av olika slag. Men till syvende och sist så har man ett eget val och ansvar för vad man häller i sig och hur man väljer att leva sitt liv. Beroende är problematiskt och något man kan behöva hjälp med att bryta, men jag anser inte det vara en sjukdom.

Tja, vad du anser spelar mindre roll då alkoholism de facto ÄR en sjukdom.
  • Anonym (Naughty40)
    Anonym skrev 2021-09-04 15:27:26 följande:

Tja, vad du anser spelar mindre roll då alkoholism de facto ÄR en sjukdom.

Det är fritt att anse vad man vill. En fråga? Varför är det så viktigt för dig att det klassas som en sjukdom?
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:22:04 följande:
    Det är olyckligt att alkoholism klassas som sjukdom och ger tyvärr bara en ursäkt för många att fortsätta supa. En människa kan utveckla ett begär av alkohol och få en vana av de kemiska processer som sker i hjärna och kropp. En människa som aldrig dricker en enda droppe alkohol i sitt liv är inte och kan inte bli alkoholist och således kan hen heller inte drabbas. Alkohol är farligt och kan vara mycket beroendeframkallande och vi är alla olika mottagliga för att utveckla beroende av olika slag. Men till syvende och sist så har man ett eget val och ansvar för vad man häller i sig och hur man väljer att leva sitt liv. Beroende är problematiskt och något man kan behöva hjälp med att bryta, men jag anser inte det vara en sjukdom.
    Vad du anser och tycker hör inte hit.
    Om du kan läsa och förstå fakta så förstår du också varför din åsikt är helt betydelselös.

Och nej, Bill Gates är inte en rymdödla bara för att jag tycker det och jorden är inte platt bara för att jag tycker att det känns så.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:29:05 följande:
    Det är fritt att anse vad man vill. smile1.gif En fråga? Varför är det så viktigt för dig att det klassas som en sjukdom?
    Det ÄR viktigt att hålla sig till fakta.
    Det ÄR viktigt att inte blanda ihop fakta med åsikter.
    Det ÄR viktigt att förstå att fakta väger tyngre än åsikter.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:29:05 följande:
    Det är fritt att anse vad man vill. smile1.gif En fråga? Varför är det så viktigt för dig att det klassas som en sjukdom?
    Nej det är faktiskt inte det.

Visst kan du hävda att jorden är platt eller andra knasigheter bara för att du tycker det men vill du verkligen bli klassad som mindre vetande? Jag tror faktiskt inte det. Vill du bli tagen på allvar så kan du inte ha en åsikt om allt baföatt det är fritt enligt lagen. Man måste inte alltid ha en åsikt om allt.
  • Anonym (Naughty40)
    LadyJane skrev 2021-09-04 15:30:21 följande:

Det ÄR viktigt att hålla sig till fakta.

Det ÄR viktigt att inte blanda ihop fakta med åsikter.

Det ÄR viktigt att förstå att fakta väger tyngre än åsikter.

Ok, jag gillar choklad och äter choklad varje dag. Jag har utvecklat ett beroende och är sjuk! Hör du inte själv hur dumt det låter? Eller så låter jag bli choklad och är således frisk, eller? Då finns det inga gränser för vad vi kan klassa som sjukdomar.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:35:58 följande:
    Ok, jag gillar choklad och äter choklad varje dag. Jag har utvecklat ett beroende och är sjuk! Hör du inte själv hur dumt det låter? Eller så låter jag bli choklad och är således frisk, eller? Då finns det inga gränser för vad vi kan klassa som sjukdomar.
    Så du projicerar dina egna förställningar på alla i din omgivning. Du är norm och du förstår absolut ingenting som inte du har personlig erfarenhet av.
    Du kan inte läsa och ta till dig av fakta för allt du förstår handlar om dig. Allt annat är tramseri och hittepå.

Ok.
    Märker du hur du framställer dig själv?

• Anonym (Naughty40)
    LadyJane skrev 2021-09-04 15:38:22 följande:

Så du projicerar dina egna förställningar på alla i din omgivning. Du är norm och du förstår absolut ingenting som inte du har personlig erfarenhet av.

Du kan inte läsa och ta till dig av fakta för allt du förstår handlar om dig. Allt annat är tramseri och hittepå.

Ok.

Märker du hur du framställer dig själv?

Jag förnekar absolut inte fakta, men kan, hör och häpna, tänka själv och bilda min egen åsikt. Att alkoholism klassas som sjukdom är bara fel och olyckligt och hjälper inte att bryta ett beroende. Att ta ansvar, sluta leva i förnekelse och inse att man har problem samt jobba på det är väl bra mycket bättre än att skylla dåliga begär på att man är sjuk! Har du MS? Cancer? Reumatism? Ja, då är du sjuk enligt mig.
  • Anonym (Theodora)

Alkoholism är absolut en psykisk sjukdom, men delar av skeendet innehåller egna val, vilket ändå skiljer den från Bipolär sjukdom, schizofreni, Huntingtons, Ulcerös colit, Bröstcancer, diabetes typ 1, etc...

Delar av utveckling till vissa cancersjukdomar kan också ses som följd av val, tex rökning (lungcancer, urinblåsecancer, tungbascancer...), vilket inte är samma sak som att man direktorsakat en cancer, eller att alla lungcancerfall orsakas av rökning. Vi har yrkesmässigt asbestexponerade, radon, passiv rökning, gruvarbetare osv.

Man kan inte lägga sig platt runt resonemanget att alkohol är en sjukdom, och avsäga individer allt ansvar för skeendet. På samma sätt kan man inte säga att all övervikt är genetiskt orsakad, eller att matberoende är en genetisk sjukdom .

Individer borde behöva ta större ansvar för effekterna av sitt eget beteende!

• LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:46:48 följande:
    Jag förnekar absolut inte fakta, men kan, hör och häpna, tänka själv och bilda min egen åsikt. Att alkoholism klassas som sjukdom är bara fel och olyckligt och hjälper inte att bryta ett beroende. Att ta ansvar, sluta leva i förnekelse och inse att man har problem samt jobba på det är väl bra mycket bättre än att skylla dåliga begär på att man är sjuk! Har du MS? Cancer? Reumatism? Ja, då är du sjuk enligt mig.
    Det är väl ingen som tvivlar på att du har åsikter, du förklarar det ju ständigt och om och om igen.

Varför berättar du inte för all världens experter om all din kunskap och att du minsann vet vad som är fakta? Hur tror du att du skulle bli bemött?

Det är grundläggande att kunna skilja fakta från åsikter. Du har en åsikt som dessutom är fel. Du har faktiskt ingen "rätt" att ha åsikter om de fakta som finns oavsett om det handlar om ms, alkoholism, depressioner eller benfrakturer.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.