• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (kjkj)

Jag har idag bmi 20 och är frisk sedan 7 år, inga drag av bulimi nu heller.

• Anonym (Fd anorektiker)
    Anonym (kjkj) skrev 2015-05-14 10:34:51 följande:
    Nej, jag har haft anorexi själv. Och spytt. Och aldrig haft bulimi.

För att det ska vara bulimi ska det vara en handling som utförs som kompensation för hetsätning, som svält, träning, kräkningar. 

Med ett bmi på 13 och med kräkningar, dock ingen hetsätning är det fortfarande anorexi.
    Så då hade min läkare fel då,  men skit samma.
    Det spelar mindre roll, huvudsaken är att vi är friska idag.
    (Led för övrigt av en bedrövlig bulimi också, den var värre att få ordning på än anorexin.)

Hade ett bmi på 13,9 (174/42) idag ligger jag på 21,5 och är frisk sedan mer än 20 år.
  • klyban
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-14 10:28:28 följande:
    När anorektikern börjar spy har sjukdomen avancerat till första stadiet av bulimi.

Så man kan äta mikroskopiska mängder mat, för sen gå spy upp detta.
    Och detta kallas bulimi och inte anorexia?
    Pratar nu om att spy varje gång.

• Anonym (Just det)

Att det är klassat som en sjukdom är FÖR ATT man ska kunna avkräva ansvar.

Har man en medicinsk diagnos kan arbetsgivare och andra instanser KRÄVA att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.

Därför är det en sjukdom.

• Anonym (Ha ha)
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-14 10:28:28 följande:
    När anorektikern börjar spy har sjukdomen avancerat till första stadiet av bulimi.
    Så tycker du. Oavsett dina personliga åsikter så finns det kriterier som måste uppfyllas för varje diagnos.
  • ica
    Hummeldummel skrev 2015-05-10 19:05:45 följande:

MS, aids, ALS, Huntingtons är en obotliga sjukdomar

Alkolism, hjärnhinneinflammation, cancer, anorexia mfl är sjukdomar man kan bota.

Det är skillnaden mellan din systers sjukdom och några andra sjukdomar.

Du behöver inte bli så provocerad. Det är bara inskränkt, outbildat och lågt.

Tyvärr dör folk av alkoholism, hjärnhinneinflammation och cancer. Och även anorexi.
  • Anonym (Less)

Sjukdom? men jag sitter fast i skiten.

Måste dricka varje dag och samtidigt dölja det. Dricka tills man somnar och sedan upp till jobbet och försöka inte komma nära nån som känner att man luktar.

Men att inte dricka gör att livet känns ännu värre, det är en trogen vän. Komma hem och ta ett glas vin åhh så skönt.

Måste komma ur det här.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Less) skrev 2021-07-16 09:27:15 följande:

Sjukdom? men jag sitter fast i skiten.

Måste dricka varje dag och samtidigt dölja det. Dricka tills man somnar och sedan upp till jobbet och försöka inte komma nära nån som känner att man luktar.

Men att inte dricka gör att livet känns ännu värre, det är en trogen vän. Komma hem och ta ett glas vin åhh så skönt.

Måste komma ur det här.

Det ÄR en sjukdom, en beroendesjukdom. Du behöver vård om du vill bli frisk igen. Lycka till. (Är själv där i perioder)
  • Anonym (Frida)

Jag vet att tråden är 6 år gammal men jag håller med. Det räknas som sjukdom av vården något jag tycker är helt sinnessjukt och otroligt kränkande mot de som är sjuka på riktigt. Alkoholister väljer själva att dricka, det är deras eget val en person kan inte välja att ha MS eller inte.

• Anonym (Infekterat)
    verkar vara ett rejält infekterat ämne detta. Är det så satans viktigt vad det kallas eller benämns som? Jag skulle nog välja att säga att alkoholism är ett symtom på något underliggande. Psykisk ohälsa, obearbetade trauman, eller något som faktiskt kan vara genetiskt ärftligt. Tror vissa har en större benägenhet att utveckla alkoholism än andra. Hade en vän vars mormor och mamma var renodlade alkoholister och bör jag säga då att min vän även hon blev alkoholist...?
    Jag har säkert alkoholism i släkten fast det skötts väldigt "snyggt."  Man har smugit och inte pratat om det. Samt kunnat ha ett funktionelt liv med framgångsrika karriärer. Jag vet att jag dricker för mycket. Men att säga att jag skulle ha en sjukdom känns inte helt rätt för mig. Men det är bara vad JAG tycker.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.