• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (kjkj)
    sinner skrev 2015-05-12 13:14:31 följande:
    Jag säger inte att varken du eller jag har rätt, det är endast min högst personliga åsikt. Sedan om folk väljer att tro och köpa allt som folk i vita rockar säger får det stå för dom. 

Men är det en sjukdom precis som alla andra, så bör ju alla alkoholister (inkl. de utan hem) tas hand om precis som andra patienter. Jag ser inte riktigt att det funkar så idag, så någonstans tar ju vården avstånd från det samtidigt? För då borde de rimligtvis bara kunna gå till en vårdcentral och be om hjälp, så skall de få skickas kostnadsfritt till en klinik och få bidrag för att kunna få sitt liv på fötter igen.
    Man kan ju få hjälp så.
    Men det är långa väntetider, och dessutom ska personen själv vilja, och många vill inte/vågar inte.
  • klyban
    Anonym (bs) skrev 2015-05-12 07:41:05 följande:
    Sjukdom bestäms utifrån medicinska, kulturella och politiska värderingar om vad som är "onormalt".
    Har inget med  att göra, i vad jag pratade om där.
  • klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-12 10:18:38 följande:
    På det sätt du uttrycker dig, utgår jag självfallet ifrån att du inte visste vad du pratade om. Att du samtidigt har ett så stort ego, att du inte klarar av att ta till dig ny kunskap utan att vara otrevlig, ger ett ganska osympatiskt intryck.

Eftersom det inte handlade om att förklara på detaljnivå, så kan uttryck bli luddiga.
    Mitt ego?
    Det är ingen ny kunskap, visste inte att jag var tvungen att beskriva HIV/AIDS i detalj.

HIV gör dig dock garanterat sjuk, om du inte behandlar dig.
    Så av högst semantisk betydelse.
    Hade det varit en detalj tråd om HIV/AIDS, då hade det sett helt annorlunda ut.
    Men där är vi inte, eller hur Solig

Sen prata om ego, gillar hur du är en självutnämnd expert.

• Anonym (yes)
    eMund skrev 2015-05-11 20:51:26 följande:
    Nej det klassas inte som sjukdom. En arbetsgivare kan tex säga upp en person som missbrukar narkotika. Det går inte att göra med en alkoholist efter som det klassas som sjukdom.

Du har helt fel på det där, en arbetsgivare kan inte säga upp en anställd på grund av missbruk oavsett drog utan att erbjuda vård eller andra åtgärder i första hand.

• Anonym (Jasså?)
    Anonym (yes) skrev 2015-05-12 15:54:28 följande:

Du har helt fel på det där, en arbetsgivare kan inte säga upp en anställd på grund av missbruk oavsett drog utan att erbjuda vård eller andra åtgärder i första hand.

Jasså kan de inte? Jag har fått kicken från två jobb just pga mina alkoholproblem, utan erbjudande om behandling eller vård, så där har du fel, min vän..

• Anonym (yes)
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-05-12 16:48:58 följande:
    Jasså kan de inte? Jag har fått kicken från två jobb just pga mina alkoholproblem, utan erbjudande om behandling eller vård, så där har du fel, min vän..

I så fall måste du ha misskött dig rejält, oavsett vilket så kan inte arbetsgivare bara sparka utan hållbar anledning, en sjukdom är inte det.

• Anonym (Jasså?)
    Anonym (yes) skrev 2015-05-12 17:02:49 följande:

I så fall måste du ha misskött dig rejält, oavsett vilket så kan inte arbetsgivare bara sparka utan hållbar anledning, en sjukdom är inte det.

I det första fallet hade jag inte misskött mig alls.. däremot var jag dum nog att berätta för en medarbetare på fikarasten att jag hade haft alkoholproblem, vilket han gick direkt till chefen och sa, som kickade mig trots att jag hållt mig nykter ända sedan jag började arbeta där.

I det andra fallet var det en medarbetare som hade sett mig på stan på en parkbänk drickandes öl vilket även han skvallrade till chefen om och jag fick kicken med omedelbar verkan, då chefen ansåg att det var "dålig PR" för företaget att ha medarbetare som "skämmer ut sig på stan".

• klyban
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-05-12 17:10:51 följande:
    I det första fallet hade jag inte misskött mig alls.. däremot var jag dum nog att berätta för en medarbetare på fikarasten att jag hade haft alkoholproblem, vilket han gick direkt till chefen och sa, som kickade mig trots att jag hållt mig nykter ända sedan jag började arbeta där.

I det andra fallet var det en medarbetare som hade sett mig på stan på en parkbänk drickandes öl vilket även han skvallrade till chefen om och jag fick kicken med omedelbar verkan, då chefen ansåg att det var "dålig PR" för företaget att ha medarbetare som "skämmer ut sig på stan".

Låter som du inte varit anställd.
    Annars är det bara att anmäla, så kommer du få rätt.
    Företaget är tvungna att erbjuda hjälp.
    Det är först om du vägrar, som du får sparken.

• Anonym (yes)
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-05-12 17:10:51 följande:

Jag tvivlar att du var anställd så som du berättar, timjobb tillfällig vikarie kanske?

Annars, om du var anställd och blev behandlad på det sätt så är det bara att anmäla företaget, regler bröts kraftigt i så fall.

• Anonym (Jasså?)
    klyban skrev 2015-05-12 17:30:07 följande:

Låter som du inte varit anställd.
    Annars är det bara att anmäla, så kommer du få rätt.
    Företaget är tvungna att erbjuda hjälp.
    Det är först om du vägrar, som du får sparken.

Okej, i det ena fallet var det bara praktik det handlade om, men i det andra fallet var jag anställd..

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.