• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (finnen)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:54:06 följande:
    Jag förstår absolut att det är fruktansvärt tufft att vara alkoholist el liknande men jag kan inte bortse från just det att innan du blir alkoholist är det helt och hållet DITT EGET VAL. Det är bara att sluta.

Min och många andras värk och liknande går inte att sluta med, det kommer alltid finnas där hur man än gör!
    Men fyf*n så lågt sagt av dig! 
    Det är INTE bara att sluta! 
    Jag har psoa och har hemska smärtor i mina leder dag ut och dag in. 
    Verkar dessutom ha en aggressiv form utav den då jag blir rätt dålig av att röra på mig... 
    Så när du skriver att det är bara att sluta, så ska ju även du och jag sluta gnälla, sluta ha ont i våra leder (läste att du hade RA?) och vi kan ju skita i bromsmedicinerna också och alla värktabletter man får... är ju bara att bita ihop.. 

eller så har man förståelse att alla funkar olika, man har olika bakgrund, olika starka psyken och man hanterar situationer väääldigt olika! 

Och att inte förglömma, Sveriges psykvård är under all kritik! Inte konstigt alls egentligen att man väljer självmedicinera med alkohol eller annat för de är fruktansvärt långa väntetider, man blir inte trodd på, utkastad från psykakuten m.m.m.m. 
  • Anonym (yes)

Alkoholism i sig är ingen sjukdom, däremot är det jättebra att det klassas som en så folk i problem kan få hjälp.

Överkonsumtion eller missbruk av droger brukar vara ett tecken på annat, brukar i regel handla om självmedicinering, då är det toppen att folk kommer i kontakt med vården så dom kan få hjälp för dom verkliga problemen.

• Anonym (J)

Alkoholism är ingen sjukdom. Det är ett val som svaga människor gör. Förstör liv och är dumma i huvudet. Själv uppväxt med mamma som är alkoholist och jag lider av djup depression och panikångest plus att jag själv har lätt för att förälska mig lite väl i alkohol så jag är i princip nykterist. Ne jag tycker verkligen INTE synd om alla alkoholistas.

• Anonym (Maria)
    Anonym (J) skrev 2015-05-11 18:58:26 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom. Det är ett val som svaga människor gör. Förstör liv och är dumma i huvudet. Själv uppväxt med mamma som är alkoholist och jag lider av djup depression och panikångest plus att jag själv har lätt för att förälska mig lite väl i alkohol så jag är i princip nykterist. Ne jag tycker verkligen INTE synd om alla alkoholistas.

Svaga människor?!?! Så man är inte svag om man drabbas av djupa depressioner hit och dit?!?! Tänk på vem du kallar "svag" när du själv tydlige är på botten. . 
  • Anonym (Idioti)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:24:59 följande:

Jag anser inte heller att missbruk är en sjukdom. Jag som går med svår reumatism och kronisk huvudvärk blir faktiskt rätt kränkt av att höra folk kalla det sjukdomar.

När det gäller alkoholism och drogmissbruk så har du ett val. Det är en själv och ingen annan som tar den där tabletten gång på gång. Jag och alla andra med riktiga sjukdomar, vi har absolut inget val. Det finns ingenting vi kan göra för att få det att försvinna och ingenting vi kunnat göra annorlunda för att ha sluppit.

Hur kan man bli KRÄNKT av att någon annans tillstånd också är en sjukdom? Har du någonsin pratat med en missbrukare? Jag har alkoholism i släkten, min farfar dog pga spriten, min pappa kommer att göra det och en av mina bröder.

Att du säger att människor väljer att leva i misär och gå miste om ett värdigt liv är mer kränkande.

Då kan vi ju säga att inget som är självförvållat är sjukdomar. Om man röker och får kol eller cancer så är det ingen sjukdom.

Om man solar och får hudcancer, är det ingen sjukdom.

Om man äter skit hela sitt liv, stressar, sover dåligt och utav det får autoimmuna sjukdomar, är det ingen sjukdom.

Utmattningsdepression är ingen sjukdom.

Könssjukdomar är inga riktiga sjukdomar.

Fetma är ingen sjukdom.

Gbp ska finanserar av personen själv.

Alkohol förändrar hjärnan på dom som dricker och skapar ett sjukdomstillstånd.

Alkohol är ett gift dom flesta dricker, var glad för att just du har turen att inte bli beroende.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Maria) skrev 2015-05-11 19:14:56 följande:

Svaga människor?!?! Så man är inte svag om man drabbas av djupa depressioner hit och dit?!?! Tänk på vem du kallar "svag" när du själv tydlige är på botten. . 

• Drottningen70

Usch vilka otäcka människor det finns i tråden. Även om missbrukssjukdomen är förvärvad genom olika val man man mer eller mindre gjort så är det fortfarande en sjukdom. En psykisk sjukdom. Att förenka det är bara okunnigt. Pinsamt. Finns många sjukdomar man förvärvat, inte bara missbruk.

• klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-11 19:36:51 följande:
    Usch vilka otäcka människor det finns i tråden. Även om missbrukssjukdomen är förvärvad genom olika val man man mer eller mindre gjort så är det fortfarande en sjukdom. En psykisk sjukdom. Att förenka det är bara okunnigt. Pinsamt. Finns många sjukdomar man förvärvat, inte bara missbruk.

Kan nog ses som en sådan.

Men ska inte blanda ihop dessa med psykiska sjukdomar före alkoholismen, och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

Sen är det en lång serie av dåliga val, som gör dig till en alkoholist.
    Det är först när man är alkoholist, som det går säga det är en sjukdom.
    Så för en del(ej de som är psykiskt sjuka innan alkoholen), så är det en vald sjukdom.
    Fast än valen inte har varit "nu ska jag bli alkoholist".
    Det är nog därför man säger det inte är en sjukdom.

• Anonym (bs)
    eMund skrev 2015-05-11 12:42:01 följande:

Alkoholism är naturligtvis ingen sjukdom. Det är däremot ett allvarligt missbruk. Skulle alkoholism vara en sjukdom så skulle även narkotika missbruk också vara det. Men så är det inte. Om samma "sjuka" alkoholist börjar knark blir personen kriminell även om orsaken till missbruket är samma som tidigare.

Drogmissbruk är naturligtvis en sjukdom det med.
  • Drottningen70
    klyban skrev 2015-05-11 20:06:48 följande:

Kan nog ses som en sådan.

Men ska inte blanda ihop dessa med psykiska sjukdomar före alkoholismen, och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

Sen är det en lång serie av dåliga val, som gör dig till en alkoholist.

Det är först när man är alkoholist, som det går säga det är en sjukdom.

Så för en del(ej de som är psykiskt sjuka innan alkoholen), så är det en vald sjukdom.

Fast än valen inte har varit "nu ska jag bli alkoholist".

Det är nog därför man säger det inte är en sjukdom,

Fast faktum är ändå att beroende klassas som en psykisk sjukdom. Att många inte anser att det är en sjukdom är till syvende och sist bara tyckande inget annat. Jag kan bestämma mig för att HIV inte är en sjukdom, och det kan jag tycka 7 dgr i veckan utan att nån kan hindra mig. Fel skulle jag ändå ha...
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.