Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:24:59 följande:
Jag anser inte heller att missbruk är en sjukdom. Jag som går med svår reumatism och kronisk huvudvärk blir faktiskt rätt kränkt av att höra folk kalla det sjukdomar.
När det gäller alkoholism och drogmissbruk så har du ett val. Det är en själv och ingen annan som tar den där tabletten gång på gång. Jag och alla andra med riktiga sjukdomar, vi har absolut inget val. Det finns ingenting vi kan göra för att få det att försvinna och ingenting vi kunnat göra annorlunda för att ha sluppit.
Hur kan man bli KRÄNKT av att någon annans tillstånd också är en sjukdom? Har du någonsin pratat med en missbrukare? Jag har alkoholism i släkten, min farfar dog pga spriten, min pappa kommer att göra det och en av mina bröder.
Att du säger att människor väljer att leva i misär och gå miste om ett värdigt liv är mer kränkande.
Då kan vi ju säga att inget som är självförvållat är sjukdomar. Om man röker och får kol eller cancer så är det ingen sjukdom.
Om man solar och får hudcancer, är det ingen sjukdom.
Om man äter skit hela sitt liv, stressar, sover dåligt och utav det får autoimmuna sjukdomar, är det ingen sjukdom.
Utmattningsdepression är ingen sjukdom.
Könssjukdomar är inga riktiga sjukdomar.
Fetma är ingen sjukdom.
Gbp ska finanserar av personen själv.
Alkohol förändrar hjärnan på dom som dricker och skapar ett sjukdomstillstånd.
Alkohol är ett gift dom flesta dricker, var glad för att just du har turen att inte bli beroende.