• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (*)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:52:20 följande:
    Enligt vetenskapen ja...
    Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
    Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
    Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
    En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
    I slutändan handlar det om ett val.
    Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
    Ja, enligt vetenskapen. Då kan du ju inte hitta på en egen regel, hur gärna du än vill.

Lägg fokus på ditt eget liv, inget blir bättre eller sämre av att det klassas som sjukdom. Det påverkar inte dig. Du har ett val, att inte reta dig på detta.
  • vampyria2
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.
    Ett val hur hårt det än tycks vara, så är det fortfarande ett val.

Här har du vad en sjukdom är, läs detta och säg sedan att man inte har en sjukdom när man är alkoholist.
  • Anonym (Sjukdom)
    Sniper skrev 2015-05-10 19:47:20 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.

Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

Herregud har du berättar för psykologer och läkare att du upptäckt anledningen till anorexi, bulemi och depression? Vilket genombrott!! Vem visste att anonym på familjeliv skulle ha svaret, halleluja!
  • Anonym (Fd anorektiker)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:52:20 följande:
    Enligt vetenskapen ja...
    Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
    Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
    Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
    En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
    I slutändan handlar det om ett val.
    Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
    Jag beklagar din uppväxt men den gör inte att alkoholism inte klassas som en sjukdom.
  • nihka
    Sniper skrev 2015-05-10 19:47:20 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
    Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

Äsch, lite serotoninbrist är väl inget som hindrar en viljekraftig person att pilla i sig några mackor. Det är ju bara att röra armen med mackan mot munnen och sedan tugga och svälja.

På samma sätt kan väl bulimikern bara sätta en tejp över käften. Ingen tvingar personen att riva bort den.

Och depressioner, ja det vet ju alla att det bara är att rycka upp sig och inte välja att ligga där med täcket över huvudet. Ut och gör raska promenader i vårsolen vetja!

*ironi*

Fast ungefär så resonerar du med alkohol. Utan ironi.
  • SecretMe
    nihka skrev 2015-05-10 20:02:47 följande:
    Äsch, lite serotoninbrist är väl inget som hindrar en viljekraftig person att pilla i sig några mackor. Det är ju bara att röra armen med mackan mot munnen och sedan tugga och svälja.

På samma sätt kan väl bulimikern bara sätta en tejp över käften. Ingen tvingar personen att riva bort den.

Och depressioner, ja det vet ju alla att det bara är att rycka upp sig och inte välja att ligga där med täcket över huvudet. Ut och gör raska promenader i vårsolen vetja!

*ironi*

Jag brukar sällan dela dina åsikter men detta skriver jag under på utan tvekan!
  • Rosa Fluff

Vad många inte vet så är sjukdomsteorin enbart en teori. Dock den mest vedertagna och användna när det gäller alkoholism/missbruk.

När det gäller alkoholism finns även fler teorier förutom sjukdomsteorin:

Systemteorin

Bio-psyko-socialt perspektiv

Inlärningsteorin

Det man bör ha koll på är att alla dessa teorier är just teorier. Vilket i sin tur betyder att det är en hypotes, en tankemässig förklaring som ännu inte är helt bekräftad av verkligheten.

Sjukdomsteorin grundar sig i att man sett ett mönster som är nästintill identiskt för de människor som blir alkohlister. Från det att de börjar dricka till att de är fast i sitt missbruk. Dock finns det de personer som inte följer denna mall.

Så man kan inte säga att det ÄR en sjukdom utan man kan enbart säga: "Jag håller mest med sjukdomsteorin och därför tycker jag såhär. "

• Sniper
    nihka skrev 2015-05-10 20:02:47 följande:

*ironi*

Jag sa inte att det bara är att slänga bort flaskan, ett missbruk är ett missbruk och ett beroende är ett beroende. Däremot är det ingen sjukdom utan just ett beroende.
    Anonym (Sjukdom) skrev 2015-05-10 19:57:44 följande:
    Herregud har du berättar för psykologer och läkare att du upptäckt anledningen till anorexi, bulemi och depression? Vilket genombrott!! Vem visste att anonym på familjeliv skulle ha svaret, halleluja!
    Det är rätt allmänt känt att så är fallet.
  • SecretMe
    Sniper skrev 2015-05-10 20:15:24 följande:
    Jag sa inte att det bara är att slänga bort flaskan, ett missbruk är ett missbruk och ett beroende är ett beroende. Däremot är det ingen sjukdom utan just ett beroende.
    Anonym (Sjukdom) skrev 2015-05-10 19:57:44 följande:
    Det är rätt allmänt känt att så är fallet.
    Då kan du ju också ta och maila och informera WHO om att de har fel.Kräks
  • Anonym (34)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:56:58 följande:
    Det är visst ditt val. Jag anser att då det gäller just missbruk finns det ingen annan än sig själv att skylla.

Psykiskt sjuk, absolut! Det rår man inte för. Men att dricka alkohol är ingenting du nånsin hade behövt börja med.
    Jag har inte skrivit att det inte är mitt val att dricka. Men att vara alkoholist är inget val jag gjort. Det är mina receptorer som är utformade på det sättet, plus kombinationen med mina diagnoser. 

De som missbrukar har ofta psykisk sjukdom i grunden. Droger använder missbrukare som självmedicinering för man står inte ut med sin vardag.
    "Men man kan ju sluta dricka bara man vill!!!!"
    Jaha, men om man inte vill det då?
    Jag vill inte gråta mig till sömns varje kväll. Jag vill inte ha mina depressioner eller min ångest. Jag vill må bra. Och när jag dricker är det som att trycka på en knapp. Alla mina problem försvinner och jag känner mig genuint lycklig. 
    Jag är inte som andra människor och det är inget jag valt. Även om jag slutar dricka så finns ju beroendet kvar i mina tankar. Även om jag är nykter(som jag är i perioder) så vill jag ju inget annat än att berusa mig igen. Jag vill må bra som alla andra gör, men jag måste använda mig av droger för att känna så. 

Jag tycker det är löjligt att någon annan skulle känna sig "kränkt" pga det. Som om att det vore någon tävling i vem det är mest synd om? Andra har sina problem, jag har mina. 

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.