• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • vampyria2
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 18:31:40 följande:
    Dom har valt själv att bli alkoholister, vem annars är det som gjort det? Grannens katt? Oavsett vad som ligger bakom missbruket så är de självvalt. Att avbryta ett betonade är svårt, det tvivlar jag inte på. Men det är fullt möjligt att göra det med viljestyrka.
    Så du tror att de som har alkoholproblem trodde att de skulle bli beroende och struntade i den vetskapen och drack ändå, du tror inte att det är något som har smygit på dem och utan att de var medvetna om det så var de beroende?

Klart att det går, är många som klarar av att bryta det beroendet men vissa har inte den kraften eller varför inte den tron på sig själva och klarar verkligen inte av det.

Jag dricker knappt själv, händer väl max fyra gånger per år men jag kan ändå förstå att det inte finns någon som skulle välja att göra sig själv och de i sin närhet så illa om de kunde välja annorlunda, beroendet är så starkt att de inte klarar av det.
  • Anonym (bababa)

Man väljer inte att bli alkis. Man blir alkis för att man inte kan låta bli att dricka. Många alkisar lovar sig själva varje dag att inte dricka en droppe till men likt förbannat är det beroendet som tar över. Kom för fan inte och snacka om att det är självvalt. Handlar inte om att välja. De har inte förmågan att välja. Spyr på alla som så hämningslöst och utan minsta vilja till eftertanke brer ut sina korkade okunniga svador här.

• Anonym (Sjukdom)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 18:31:40 följande:

Dom har valt själv att bli alkoholister, vem annars är det som gjort det? Grannens katt? Oavsett vad som ligger bakom missbruket så är de självvalt. Att avbryta ett betonade är svårt, det tvivlar jag inte på. Men det är fullt möjligt att göra det med viljestyrka.

Ingen har valt det. Om det var något man valde, varför skulle någon överhuvudtaget vara missbrukare tror du?

Man väljer att ta de första drinkarna ja. Men då är det harmlöst, vem dricker inte liksom? Sen kanske man förlorar någon anhörig eller liknande livskris och då tillåter man sig själv ta ett-två glas extra. Det är bara tillfälligt och man kan inte hantera det på något annat sätt. När man väl hamnar i missbruket är det för sent. Man inser det alldeles för sent och då är man fast.

Det är som metaforen grodan och kastrullen. Hoppar en groda i en kastrull full med kokhett vatten hoppar den ut. Hoppar den i kallt vatten som sakta värms upp hinner den inte märka faran förens det är för sent.
  • Anonym (Z)
    vampyria2 skrev 2015-05-10 19:09:55 följande:
    Så du tror att de som har alkoholproblem trodde att de skulle bli beroende och struntade i den vetskapen och drack ändå, du tror inte att det är något som har smygit på dem och utan att de var medvetna om det så var de beroende?

Klart att det går, är många som klarar av att bryta det beroendet men vissa har inte den kraften eller varför inte den tron på sig själva och klarar verkligen inte av det.

Jag dricker knappt själv, händer väl max fyra gånger per år men jag kan ändå förstå att det inte finns någon som skulle välja att göra sig själv och de i sin närhet så illa om de kunde välja annorlunda, beroendet är så starkt att de inte klarar av det.
    Jag har haft alkoholism i släkten och har en del erfarenhet av det. Det är ett missbruk, men missbruk är ingen sjukdom enligt mig. Dom har skapat sitt beroende och måste därefter också avsluta det, ingen annan kan göra det åt dom. Det är väl svårt att veta till en början att man är på väg att bli alkis men det gäller att vakna upp och se vart man är på väg än att leva i någon sorts förnekelse. De flesta vet nog att det är på väg in i ett missbruk men väljer att inte göra något åt det, så då plötsligt från ingenstans har dom fått en sjukdom som dom själv skapat. Hmm njaaa...
  • Antevasin

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.
    Ett val hur hårt det än tycks vara, så är det fortfarande ett val.

• Anonym (Fd anorektiker)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.

Jobbigt att du måste se rött pga en diagnos som enligt vetenskapen är en sjukdom.
    Finns det fler sjukdomar du ser rött av?
  • Sniper

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
    Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

• Anonym (*)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.

Du kan sluta se rött nu, det är redan klassat som sjukdom. Av läkarvetenskapen.
  • Anonym (*)
    Sniper skrev 2015-05-10 19:47:20 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
    Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

Jo, det är en sjukdom. Det är fakta.
  • Antevasin
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-10 19:42:31 följande:
    Jobbigt att du måste se rött pga en diagnos som enligt vetenskapen är en sjukdom.
    Finns det fler sjukdomar du ser rött av?
    Enligt vetenskapen ja...
    Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
    Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
    Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
    En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
    I slutändan handlar det om ett val.
    Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.