• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:12:22 följande:
    Ja det gör mig fruktansvärt bitter att människor som annars kan leva fantastiska liv själva väljer att börja med något så idiotiskt och hamna i missbruk!!!

Livet är helt underbart, när jag själv då spenderar större delen av min tid sängliggandes och vrider mig i smärtor utan att kunna göra minsta lilla och bara kan drömma om hur fantastiskt det hade varit att få leva ett friskt liv, att då veta att det finns människor som väljer att "kasta bort" det gör mig så innerligt ledsen!
    Fast det har ju inget med om det är en sjukdom eller inte att göra.

Jag känner en som har diabetes, han vill inte sluta med socker. Har han inte en sjukdom då? Klart han har, precis som en missbrukare har en sjukdom. Alla har inte kraften det tar att försöka bli friska, det är så jäkla förmätet att tro det.

Jag tror du skulle må mycket bättre om du fokuserade på ditt eget liv, och inte på andras liv. Jag tycker nämligen att människor som är bittra, som du, slösar bort sina liv, det gör mig så ledsen att du slösar bort ditt liv på sådant.

• Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:13:37 följande:
    Det stämmer. Jag är sanslöst avundsjuk! Jag skulle också vilja ha möjligheten att välja.
    Du kan välja att fokusera på dig själv istället för på andra. Ditt val.
  • Anonym (34)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:54:06 följande:
    Jag förstår absolut att det är fruktansvärt tufft att vara alkoholist el liknande men jag kan inte bortse från just det att innan du blir alkoholist är det helt och hållet DITT EGET VAL. Det är bara att sluta.

Min och många andras värk och liknande går inte att sluta med, det kommer alltid finnas där hur man än gör!
    Nej, jag tror inte du förstår. Om det bara hade varit att sluta hade jag ju inte varit alkis.   

Eh. Är det mest synd om er då? Eller hur tänker du? 
  • Anonym (bs)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:03:36 följande:
    Hoppar in och svarar här med. Jag anser absolut att ångest och depression är sjukdomar. Det är ingenting självförvållat.
    Alkoholister har ofta bakomliggande depression och/eller ångest.
  • Anonym (*)
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 18:20:38 följande:
    Nej, jag tror inte du förstår. Om det bara hade varit att sluta hade jag ju inte varit alkis.   

Det är tydligen en tävling.
  • Anonym (Nykter "alkoholist")
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 18:20:38 följande:

Så de nyktra alkoholisterna jag träffar genom AA gills inte? Visst, många börjar igen - t.o.m. efter flera års uppehåll kan man ju inte riktigt känna sig fullt säker alla gånger, och återfall tycks mer regel än undantag även med täta intervaller. Jag har druckit och slutat fram och tillbaka men aldrig velat lägga av fullt ut förrän nu. Om mina nuvarande tre nyktra månader blir till år och en hel livstid, var jag aldrig en riktig alkoholist då? Filosofisk fråga måhända.
  • Anonym (Z)
    vampyria2 skrev 2015-05-10 18:11:36 följande:

SÅ det enda som du tog till dig i det samtalet var att hon kallade det för en sjukdom, inte alls att de nog har haft det jäkligt jobbigt och att oavsett vad man kallar det för så är det en tragisk situation att hamna i.

Tror du på fullaste allvar att de som är alkoholister väljer att vara det och inte skulle sluta om de kunde? Du tror alltså att de inte älskar sina familjer och skulle göra vad som helst för att de skulle slipa lida pga dem....att sluta dricka när man är beroende är så mycket svårare än vad du kan drömma om och det är bara trams att sitta och bry sig om vad andra kallar det för. 

Dom har valt själv att bli alkoholister, vem annars är det som gjort det? Grannens katt? Oavsett vad som ligger bakom missbruket så är de självvalt. Att avbryta ett betonade är svårt, det tvivlar jag inte på. Men det är fullt möjligt att göra det med viljestyrka.
  • ica
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 18:31:40 följande:
    Dom har valt själv att bli alkoholister, vem annars är det som gjort det? Grannens katt? Oavsett vad som ligger bakom missbruket så är de självvalt. Att avbryta ett betonade är svårt, det tvivlar jag inte på. Men det är fullt möjligt att göra det med viljestyrka.
    De har inte valt att få beroendegenen.
  • SecretMe
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 18:31:40 följande:
    Det går inte att diskutera med människor som förnekar vetenskap och fakta.
    Ingen, och jag upprepar, INGEN har aktivt valt ett missbruk oavsett vad du eller din grannes katt tror och "anser".
  • Hummeldummel

MS, aids, ALS, Huntingtons är en obotliga sjukdomar

Alkolism, hjärnhinneinflammation, cancer, anorexia mfl är sjukdomar man kan bota.

Det är skillnaden mellan din systers sjukdom och några andra sjukdomar.

Du behöver inte bli så provocerad. Det är bara inskränkt, outbildat och lågt.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.