• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (Ej sjukdom)

Min morfar var alkoholist. Min mor och jag tycker inte det är en sjukdom, det gjorde inte han heller. Han berättade att han vid 16års ålder valde att han skulle supa ihjäl sig och han försökte i 67år innan han dog. Man väljer vad man stoppar i sin kropp oavsett om det är mat, knark eller alkohol.

• Anonym (Nykter "alkoholist")
    klyban skrev 2015-05-10 17:04:50 följande:

Det är inte sant, innan man blir alkoholist så har man gjort många val före sin alkoholism.

De som har psykiska sjukdomar, så är alkoholism en symtom av ens psykiska sjukdom(för de psykiska sjukdomar producerar alkoholism).

Så dom kan du inte använda dig av, denna grupp kan även ta droger.

Dock så är utsikterna för dom inte bra, om man inte löser de psykiska problemen först.

Intressant, jag har en handfull erkända psykiska diagnoser. Jobbar givetvis med dessa parallellt med att upprätthålla ett nyktert liv, men har tyvärr ännu inte sett nån förbättring på den fronten. Det vore ju annars hemskt skönt annars om den psykiska ohälsan upphörde så här några månader efter det senaste glaset.
  • Anonym (Z)

Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?

Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.

Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.

• SecretMe
    Anonym (Ej sjukdom) skrev 2015-05-10 17:14:17 följande:

Min morfar var alkoholist. Min mor och jag tycker inte det är en sjukdom, det gjorde inte han heller. Han berättade att han vid 16års ålder valde att han skulle supa ihjäl sig och han försökte i 67år innan han dog. Man väljer vad man stoppar i sin kropp oavsett om det är mat, knark eller alkohol.

Fast det spelar ingen roll vad ni tycker.
    Det ÄR en sjukdom, inte mycket att göra åt.
  • nihka

Fast alkoholism ÄR en sjukdom som en del till och med är genetiskt predisponerade att utveckla.

• klyban
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-10 17:11:42 följande:
    Så du tror inte anorektikern hamna där genom en kedja av dåliga val?
    Du har fel.

Hälsningar/ fd anorektiker
    Inte ens nära av antalet som på alkoholism.
    Och är mycket starkt kopplat till psykiskohälsa.
  • Anonym (*)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 17:19:28 följande:

Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?

Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.

Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.

Det finns sjukdomar man inte kan bli frisk från. MS är en sådan. Även alkoholism. Man är alltid alkoholist, fast man är nykter. Man tål nämligen inte att dricka.

• Anonym (Isabell)

Jag anser inte heller att missbruk är en sjukdom. Jag som går med svår reumatism och kronisk huvudvärk blir faktiskt rätt kränkt av att höra folk kalla det sjukdomar.

När det gäller alkoholism och drogmissbruk så har du ett val. Det är en själv och ingen annan som tar den där tabletten gång på gång. Jag och alla andra med riktiga sjukdomar, vi har absolut inget val. Det finns ingenting vi kan göra för att få det att försvinna och ingenting vi kunnat göra annorlunda för att ha sluppit.

• klyban

Anonym (Nykter "alkoholist")   (gick inte citera detta inlägg av någon anledning)

Vet inte vad du försöker säga, eller inbilla du dig jag sa att alla som har psykiska problem.
    Aldrig någonsin kan bli nyktra, utan man löser det psykiska först?
    I så fall får du tänka om, för det sa jag inte.

• klyban
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 17:24:50 följande:
    Det finns sjukdomar man inte kan bli frisk från. MS är en sådan. Även alkoholism. Man är alltid alkoholist, fast man är nykter. Man tål nämligen inte att dricka.

Det stämmer inte helt heller, finns en del som det stämmer på.
    Men det går mycket väl gå tillbaka till en normal konsumtion, där man dricker vid valda tillfällen.
    Efter man varit alkoholist.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.