Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Blir din värld sämre på något sätt för att missbruk klassas som sjukdom?

Stackars dig. Din systers sjukdom är inte mindre värd bara för att alkoholism klassas som sjukdom. Det har liksom inget med varandra att göra.

Vad lider du själv av, eftersom du tycks ha ett behov av att trycka ner folk som är sjuka, fast anonymt, inför henne vågade du inte stå för din åsikt?

• Anonym (*)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 17:19:28 följande:

Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?

Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.

Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.

Det finns sjukdomar man inte kan bli frisk från. MS är en sådan. Även alkoholism. Man är alltid alkoholist, fast man är nykter. Man tål nämligen inte att dricka.

• Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:24:59 följande:

Jag anser inte heller att missbruk är en sjukdom. Jag som går med svår reumatism och kronisk huvudvärk blir faktiskt rätt kränkt av att höra folk kalla det sjukdomar.

När det gäller alkoholism och drogmissbruk så har du ett val. Det är en själv och ingen annan som tar den där tabletten gång på gång. Jag och alla andra med riktiga sjukdomar, vi har absolut inget val. Det finns ingenting vi kan göra för att få det att försvinna och ingenting vi kunnat göra annorlunda för att ha sluppit.

Vad har det med din sjukdom att göra, blir du friskare av sparka på de som ligger?

Detta är för mig något mkt märkligt, att sjuka människor framstår som så oempatiska mot andra, som att det är en tävlan om vem som är sjukast. Att vissa sjukdomar är fin-sjukdomar och andra ful-sjukdomar.

• Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 17:54:06 följande:
    Jag förstår absolut att det är fruktansvärt tufft att vara alkoholist el liknande men jag kan inte bortse från just det att innan du blir alkoholist är det helt och hållet DITT EGET VAL. Det är bara att sluta.

Min och många andras värk och liknande går inte att sluta med, det kommer alltid finnas där hur man än gör!
    Och? Varför är det  så viktigt att man inte kan bli av med sin sjukdom för att det ska få kallas sjukdom?

Är inte cancer heller en riktig sjukdom, för man kan bli frisk?

Blir du mer frisk för att man inte kallar beroende för sjukdom?
  • Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:00:44 följande:
    Du kan inte göra någonting för att förhindra att du blir cancersjuk - men du kan strunta i alkoholen och därmed inte hamna i ett beroende.

Nej, men min sjukdom är överhuvudtaget inte likvärdigt med alkoholism. Det är just det att det inte finns något jag kan göra. Det är bara att härda ut, men en alkoholist kan behandlas och tillslut komma ifrån sitt beroende. Det är de så många som gjort!
    Jag förstår fortfarande inte varför du inte accepterar att beroende är en sjukdom?
    Du har ju inte kommit med ett enda bra skäl.
    Du verkar bara vara bitter. Det hjälper inte dig att bli frisk.
  • Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:00:44 följande:
    Du kan inte göra någonting för att förhindra att du blir cancersjuk - men du kan strunta i alkoholen och därmed inte hamna i ett beroende.

Nej, men min sjukdom är överhuvudtaget inte likvärdigt med alkoholism. Det är just det att det inte finns något jag kan göra. Det är bara att härda ut, men en alkoholist kan behandlas och tillslut komma ifrån sitt beroende. Det är de så många som gjort!
    Sjukdomar måste inte vara likvärdiga, det är något du själv hittat på. Du känns bara bitter och avundsjuk.

• Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:12:22 följande:
    Ja det gör mig fruktansvärt bitter att människor som annars kan leva fantastiska liv själva väljer att börja med något så idiotiskt och hamna i missbruk!!!

Livet är helt underbart, när jag själv då spenderar större delen av min tid sängliggandes och vrider mig i smärtor utan att kunna göra minsta lilla och bara kan drömma om hur fantastiskt det hade varit att få leva ett friskt liv, att då veta att det finns människor som väljer att "kasta bort" det gör mig så innerligt ledsen!
    Fast det har ju inget med om det är en sjukdom eller inte att göra.

Jag känner en som har diabetes, han vill inte sluta med socker. Har han inte en sjukdom då? Klart han har, precis som en missbrukare har en sjukdom. Alla har inte kraften det tar att försöka bli friska, det är så jäkla förmätet att tro det.

Jag tror du skulle må mycket bättre om du fokuserade på ditt eget liv, och inte på andras liv. Jag tycker nämligen att människor som är bittra, som du, slösar bort sina liv, det gör mig så ledsen att du slösar bort ditt liv på sådant.

• Anonym (*)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:13:37 följande:
    Det stämmer. Jag är sanslöst avundsjuk! Jag skulle också vilja ha möjligheten att välja.
    Du kan välja att fokusera på dig själv istället för på andra. Ditt val.
  • Anonym (*)
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 18:20:38 följande:
    Nej, jag tror inte du förstår. Om det bara hade varit att sluta hade jag ju inte varit alkis.   

Eh. Är det mest synd om er då? Eller hur tänker du? 
    Det är tydligen en tävling.
  • Anonym (*)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.
    Ett val hur hårt det än tycks vara, så är det fortfarande ett val.

Du kan sluta se rött nu, det är redan klassat som sjukdom. Av läkarvetenskapen.
  • Anonym (*)
    Sniper skrev 2015-05-10 19:47:20 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
    Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

Jo, det är en sjukdom. Det är fakta.
  • Anonym (*)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:52:20 följande:
    Enligt vetenskapen ja...
    Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
    Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
    Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
    En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
    I slutändan handlar det om ett val.
    Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
    Ja, enligt vetenskapen. Då kan du ju inte hitta på en egen regel, hur gärna du än vill.

Lägg fokus på ditt eget liv, inget blir bättre eller sämre av att det klassas som sjukdom. Det påverkar inte dig. Du har ett val, att inte reta dig på detta.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.