• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Rosa Fluff
    Astarte skrev 2015-05-10 20:31:12 följande:

Det är en sjukdom i och med att det är klassat som en sjukdom. Precis som alla andra diagnoser. Självklart är det teorier som ligger bakom.

Det är inte klassat som en sjukdom överallt. Det är som sagt dock den teori som väger över men den är inte 100% vedertagen.
  • Rosa Fluff
    Anonym (bs) skrev 2015-05-10 20:35:25 följande:

Nej.Alkoholism är ett sjukligt tillstånd med abnormt behov av etylalkohol.

Tillståndet brukar utvecklas på basen av psykisk spänning, ångest, oro, etc

Det anses numera att arvsanlag kan spela en roll för uppkomsten. Ofta finns sociala faktorer med.

Och det är fortfarande inte den enda teorien som finns. Det är inte klassat som sjukdom världen över. Det finns behandlingshem som behandlar med andra teorier som grund. Det finns mängder av behandlare son inte håller med om sjukdomsteorin.

Innan folk utalar sig borde de läsa vad alla teorier innebär för att sen bilda sig en uppfattning om vilken teori man stöttar mest.

Personligen tycker jag att alla teorier har en del vettiga punkter.
  • Astarte
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:38:36 följande:
    Det är inte klassat som en sjukdom överallt. Det är som sagt dock den teori som väger över men den är inte 100% vedertagen.
    Det är det få teorier som är, inom alla vetenskaper. Alkoholism är klassat som sjukdom - därför kan vi säga att det är en sjukdom. Enkelt!

• Rosa Fluff
    Anonym (bs) skrev 2015-05-10 20:37:02 följande:

Läs och inse att du har fel:

www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/skadligtbrukavalkoholochalkoho

Socialstyrelsens riktlinjer gäller inte världen.. Och så vitt jag vet är inte Sverige ett land som står högst och alla andra länder ska följa oss.

Sjukdomsteorin dominerar hos oss men det betyder inte att andra förklaringar har fel.

Det är som att säga att det bara finns en religion som är rätt och alla andras tro är fel. Allt är i betraktarens ögon.
  • Rosa Fluff
    Astarte skrev 2015-05-10 20:49:01 följande:

Det är det få teorier som är, inom alla vetenskaper. Alkoholism är klassat som sjukdom - därför kan vi säga att det är en sjukdom. Enkelt!

Fast nä, du kan aldrig säga att det är till 100% en sjukdom. Det kan enbart sägas när ALLA andra teorier uteslutits.

Har du ens läst om de andra teorierna? Vad de infattar och säger? Du kan inte utalar dig om något när du inte vet alternativen.
  • Astarte
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:52:16 följande:
    Fast nä, du kan aldrig säga att det är till 100% en sjukdom. Det kan enbart sägas när ALLA andra teorier uteslutits.

Har du ens läst om de andra teorierna? Vad de infattar och säger? Du kan inte utalar dig om något när du inte vet alternativen.
    Jag får en märklig känsla, men jag kan ha fel, av att du inte riktigt vet vad "sjukdom" är. . . När man säger att något är en sjukdom betyder det bara att det finns en diagnos på det och att tillståndet är klassat som just en sjukdom. I Sverige är alkoholism det vilket gör att den drabbade har rätt till vård och hjälp inom skyddsnätet.

Vad sedan sjukdomen beror på, hur den ska behandlas och vilka kriterierna är kan det finnas teorier om, men det är inte en teori att det är en sjukdom i Sverige, det är fakta.
  • Anonym (Sjukdom)
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:52:16 följande:

Tycker du alltså att en sjukdom enbart kan existera när alla länder i världen tycker samma sak?
  • Rosa Fluff
    Astarte skrev 2015-05-10 20:56:43 följande:

Jag får en märklig känsla, men jag kan ha fel, av att du inte riktigt vet vad "sjukdom" är. . . När man säger att något är en sjukdom betyder det bara att det finns en diagnos på det och att tillståndet är klassat som just en sjukdom. I Sverige är alkoholism det vilket gör att den drabbade har rätt till vård och hjälp inom skyddsnätet.

Vad sedan sjukdomen beror på, hur den ska behandlas och vilka kriterierna är kan det finnas teorier om, men det är inte en teori att det är en sjukdom i Sverige, det är fakta.

Jag vet vad en sjukdom är. Och jag håller med dig till viss del. Men grejen är att de flesta behandlingar styrs med sjukdomsteorin som grund, just för att folk är så låsta vid att det ÄR en sjukdom och ska hanteras som en sjukdom.

Om man istället hade mer öppna ögon för de andra teorierna och större flexibilitet i behandlandet skulle antagligen fler människor bli fria från sitt missbruk.

För tro mig, missbruksvåden i Sverige är ett skämt.
  • Rosa Fluff
    Anonym (Sjukdom) skrev 2015-05-10 21:01:31 följande:

Tycker du alltså att en sjukdom enbart kan existera när alla länder i världen tycker samma sak?

Nej absolut inte. Men jag kan inte förringa någon annans uppfattning bara för att jag inte håller med.
  • kvs

Egentligen är det väl sak samma om det klassas som en sjukdom eller inte. Vad jag ser som problematiskt med benämningen "sjukdom" är att det implicerar en viss ansvarsförskjutning eller om man så vill att man själv inte kan ansvara för sin egen situation

Oavsett om det är alkohol, porr, socker, heroin, träning, adrenalin, My little pony, tobak eller något helt annat så måste man inse att vägen till att bli av med sitt missbruk startar och slutar med dig. Det är du själv som måste ta tag i dina problem.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.