• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (bs)
    Anonym (yes) skrev 2015-05-11 17:57:09 följande:

Alkoholism i sig är ingen sjukdom, däremot är det jättebra att det klassas som en så folk i problem kan få hjälp.

Överkonsumtion eller missbruk av droger brukar vara ett tecken på annat, brukar i regel handla om självmedicinering, då är det toppen att folk kommer i kontakt med vården så dom kan få hjälp för dom verkliga problemen.

Som fetma, lathet, att inte äta rätt och göra sig sjuk, röka, snusa, alls dricka alkohol,inte motionera, grilla, äta mer än 50 g charkuterier per vecka mm...
  • eMund
    Anonym (bs) skrev 2015-05-11 20:27:40 följande:

Drogmissbruk är naturligtvis en sjukdom det med.

Nej det klassas inte som sjukdom. En arbetsgivare kan tex säga upp en person som missbrukar narkotika. Det går inte att göra med en alkoholist efter som det klassas som sjukdom.
  • Anonym (*S*)

Jösses vilken trångsynt människa...och okunnig. Jag är själv tillfrisknande beroende sedan flera år... Gå på ett öppet möte hos NA/AA innan du kommer med såna tröga inlägg!

• Inte jag
    Anonym (J) skrev 2015-05-11 18:58:26 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom. Det är ett val som svaga människor gör. Förstör liv och är dumma i huvudet. Själv uppväxt med mamma som är alkoholist och jag lider av djup depression och panikångest plus att jag själv har lätt för att förälska mig lite väl i alkohol så jag är i princip nykterist. Ne jag tycker verkligen INTE synd om alla alkoholistas.

Jag håller med dig faktiskt. Min morfar var alkoholist och han var en svag människa som skulle ha all uppmärksamhet. Speciellt från mormor. När hon uppmärksammade oss  deras barnbarn så blev han otroligt svartsjuk och blev som ett stort barn. När han drack kunde han bli arg och kunde misshandla andra. Mamma slog han så hårt och mycket så han var alldeles blå ovanför rösten och mormor var då döende i cancer och hon bara grät och sa att det hade hon stått ut med i många år. Han till och med körde rattfull och gjorde väl det säkert många gånger innan han blev stannad av polisen. Han hade druckit på morgonen och skulle åka till systemet när han blev stannad. Han blåste långt över gränsen. Han kunde ha fått fängelse men han blev av med kortet i 2 år men hann aldrig få tillbaka det eftersom han hann dö ca ett halvår innan han hade fått tillbaka det 
  • Anonym (*S*)

[quote=75285628][quote-nick]Inte jag skrev 2015-05-11 21:00:42 följande:[/quote-nick]

Jag håller med dig faktiskt. Min morfar var alkoholist och han var en svag människa som skulle ha all uppmärksamhet. Speciellt från mormor. När hon uppmärksammade oss  deras barnbarn så blev han otroligt svartsjuk och blev som ett stort barn. När han drack kunde han bli arg och kunde misshandla andra. Mamma slog han så hårt och mycket så han var alldeles blå ovanför rösten och mormor var då döende i cancer och hon bara grät och sa att det hade hon stått ut med i många år. Han till och med körde rattfull och gjorde väl det säkert många gånger innan han blev stannad av polisen. Han hade druckit på morgonen och skulle åka till systemet när han blev stannad. Han blåste långt över gränsen. Han kunde ha fått fängelse men han blev av med kortet i 2 år men hann aldrig få tillbaka det eftersom han hann dö ca ett halvår innan han hade fått tillbaka det 

[/

Alkohol och droger gör vem som helst till en jävla idiot. Självklart är vi alla olika i opåverkat tillstånd, det finns de som beter sig illa ändå. Jag vet inte om din morfar var det men det är aldrig ok att bete sig som han gjort oavsett orsak! Jag bara önskar att fler kunde ta reda på vad fan ett beroende innebär!!

• Anonym (Idioti)
    Anonym (J) skrev 2015-05-11 18:58:26 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom. Det är ett val som svaga människor gör. Förstör liv och är dumma i huvudet. Själv uppväxt med mamma som är alkoholist och jag lider av djup depression och panikångest plus att jag själv har lätt för att förälska mig lite väl i alkohol så jag är i princip nykterist. Ne jag tycker verkligen INTE synd om alla alkoholistas.

Jag är uppväxt med en pappa som är alkoholist men jag lider varken av djup depression eller panikångest. Jag hatar inte min pappa utan jag har förlåtit honom. Vi umgås när han är nykter.

Är jag en starkare person än du? Du kunde också ha valt att inte bli deprimerad och ha panikångest? Eftersom jag valde det. Bara tänka annorlunda och positivt och välj bort dom dåliga tankarna.
  • Inte jag
    Anonym (*S*) skrev 2015-05-11 21:10:50 följande:

[quote=75285628][quote-nick]Inte jag skrev 2015-05-11 21:00:42 följande:[/quote-nick]

[/

Alkohol och droger gör vem som helst till en jävla idiot. Självklart är vi alla olika i opåverkat tillstånd, det finns de som beter sig illa ändå. Jag vet inte om din morfar var det men det är aldrig ok att bete sig som han gjort oavsett orsak! Jag bara önskar att fler kunde ta reda på vad fan ett beroende innebär!!

Ibland önskar jag att han hade dött först istället för mormor. Känns ibland så fel att känna så men så som han betedde sig mot oss men speciellt mot mormor så förstår jag varför vi slutade ha kontakt med honom det sista året han levde. Men han ringde till mamma några dagar innan han dog och de pratade länge. Mormor fick aldrig vara en ordentlig mormor pågrund av honom. Hon åkte till oss när han var på jobbet men var tvungen att stressa hem bara för att vara där när han kom hem och vi fick komma dit av samma orsak.
  • Drottningen70
    Inte jag skrev 2015-05-11 21:45:04 följande:

Ibland önskar jag att han hade dött först istället för mormor. Känns ibland så fel att känna så men så som han betedde sig mot oss men speciellt mot mormor så förstår jag varför vi slutade ha kontakt med honom det sista året han levde. Men han ringde till mamma några dagar innan han dog och de pratade länge. Mormor fick aldrig vara en ordentlig mormor pågrund av honom. Hon åkte till oss när han var på jobbet men var tvungen att stressa hem bara för att vara där när han kom hem och vi fick komma dit av samma orsak.

Fast din mormor hade också ansvar för sina egna prioriteringar. Hennes hjärna var trots allt inte kidnappad av sitt eget belöningssystem som din morfars hjärna var.
  • Inte jag
    Drottningen70 skrev 2015-05-11 21:50:04 följande:
    Fast din mormor hade också ansvar för sina egna prioriteringar. Hennes hjärna var trots allt inte kidnappad av sitt eget belöningssystem som din morfars hjärna var.
    Nej men hon älskade honom väldigt mycket och kanske var beroende av honom vem vet. Jag lärde aldrig känna henne ordentligt eftersom hon dog när jag var 6.
  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-11 20:33:20 följande:
    Fast faktum är ändå att beroende klassas som en psykisk sjukdom. Att många inte anser att det är en sjukdom är till syvende och sist bara tyckande inget annat. Jag kan bestämma mig för att HIV inte är en sjukdom, och det kan jag tycka 7 dgr i veckan utan att nån kan hindra mig. Fel skulle jag ändå ha...

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.
    Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.
    Så det behöver vi knappast upprepa igen.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.
    Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.
    Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.
    Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.
    Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).
    Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.