Inlägg från: Anonym (bs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bs)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Du skrattade nästan inombords?? Väljer att dricka?

Du har inte den minsta koll på alkoholism förstår jag och det skulle vara klokt om du lärde dig mer om de underliggande faktorerna innan du uttalar dig.

• Anonym (bs)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 17:19:28 följande:

Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?

Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.

Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.

Förstår du att fetma är en sjukdom då?
    Eller lungcancer eller kol som en storrökare får?
  • Anonym (bs)
    Anonym (Syster) skrev 2015-05-10 17:34:58 följande:

Jag anser inte heller att det är en sjukdom. De flesta sjukdomar är såna som kan drabba nästan alla bara för att. Alkoholist blir man däremot bara om man missbrukar alkohol. Jag som inte dricker alls kan inte bli alkoholist. Syrran är grav alkis-hon har valt det själv och jag tycker inte ett jota synd om henne! Jag tycker bara synd om de med äkta sjukdomar som de bara drabbats av av inga skäl alls som har med dem själva att göra.

Du verkar vara full av empati och förståelse för mekanismerna bakom alkoholism... *ironi*
  • Anonym (bs)
    klyban skrev 2015-05-10 17:50:10 följande:

Fetma i sig kan man fundera om det är en sjukdom, dock genererar fetma sjukdomar.
    Precis som rökning, genererar sjukdomar och KOL och lungcancer går bra att få även utan att röka.
    Så givetvis är dessa sjukdomar.

Ångest och depression då?
  • Anonym (bs)
    Anonym (Isabell) skrev 2015-05-10 18:03:36 följande:
    Hoppar in och svarar här med. Jag anser absolut att ångest och depression är sjukdomar. Det är ingenting självförvållat.
    Alkoholister har ofta bakomliggande depression och/eller ångest.
  • Anonym (bs)
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:10:50 följande:

Vad många inte vet så är sjukdomsteorin enbart en teori. Dock den mest vedertagna och användna när det gäller alkoholism/missbruk.

När det gäller alkoholism finns även fler teorier förutom sjukdomsteorin:

Systemteorin

Bio-psyko-socialt perspektiv

Inlärningsteorin

Det man bör ha koll på är att alla dessa teorier är just teorier. Vilket i sin tur betyder att det är en hypotes, en tankemässig förklaring som ännu inte är helt bekräftad av verkligheten.

Sjukdomsteorin grundar sig i att man sett ett mönster som är nästintill identiskt för de människor som blir alkohlister. Från det att de börjar dricka till att de är fast i sitt missbruk. Dock finns det de personer som inte följer denna mall.

Så man kan inte säga att det ÄR en sjukdom utan man kan enbart säga: "Jag håller mest med sjukdomsteorin och därför tycker jag såhär. "

Nej.

Alkoholism är ett sjukligt tillstånd med abnormt behov av etylalkohol.

Tillståndet brukar utvecklas på basen av psykisk spänning, ångest, oro, etc
    Det anses numera att arvsanlag kan spela en roll för uppkomsten. Ofta finns sociala faktorer med.
  • Anonym (bs)
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:49:04 följande:
    Socialstyrelsens riktlinjer gäller inte världen.. Och så vitt jag vet är inte Sverige ett land som står högst och alla andra länder ska följa oss.

Sjukdomsteorin dominerar hos oss men det betyder inte att andra förklaringar har fel.

Det är som att säga att det bara finns en religion som är rätt och alla andras tro är fel. Allt är i betraktarens ögon.
    Som med kronisk huvudvärk och reumatism då? Det är inte vedertagna diagnoser världen över. I vissa länder kallar man det för påhittade sjukdomar...
  • Anonym (bs)
    Pastella skrev 2015-05-10 22:48:50 följande:

Nu är ju alkoholism klassat som en sjukdom oavsett vad ts tycker så det är ju inget att diskutera.

Men jag tycker ändå att det är väldigt löjliga svar i tråden. En alkoholist har visst valt det själv. Någon skrev " är inte kol en sjukdom som rökare drabbas av".. Jo kol är en sjukdom men rökning är inte en sjukdom. Det finns mängder av sjukdomar som alkoholister drabbas av också men valet att dricka är alkoholistens. Folk är väldigt hårda när de dömer en gravid rökare, men hon har ju bara ett missbruk, vart är er förståelse då? Alkoholister orsakar oerhört mycket mer skada på andra än vad rökning gör.

Alkoholisterna i vår familj har jag noll sympati för, alla ansvarar för sina egna handlingar.

Alkoholismens orsaker skulle du kanske behöva läsa mer om?
  • Anonym (bs)
    Pastella skrev 2015-05-10 23:00:52 följande:
    Jag är faktiskt ganska insatt, orsaker till beroendet fråntar inte ansvaret över ens handlingar och jag syftar inte på drickandet utan dess konsekvenser.
    Hahahaha, dagens bäst!
  • Anonym (bs)
    Pastella skrev 2015-05-10 23:25:46 följande:
    Beskriv gärna vad du syftar på. Jag håller med om att det är en sjukdom. Men jag tycker att det är löjligt att skylla på en sjukdom när man har lämnat sin 8månaders ensam i en spjälsäng i 16 timmar. Vuxna människor ansvarar för sina handlingar. En djupt deprimerad förälder som inte klarar av att ta hand om sitt barn ansvarar också för att se till att barnet hamnar i trygga händer, detsamma gäller en alkoholist.

Skrumplever är en godtagbar konsekvens av alkoholism, att misshandla sin fru är något som alkoholisten får ta ansvar för själv.

Att du har så roligt är ju kul och visar att du troligtvis skonats från alkoholister när du växt upp.
    Du inser inte hur hjärnan kan påverka handlingar mm negativt? Har du själv varit djupt deprimerad? Nej, man orkar inte. Man har gett upp!

Efter 10-12 år kanske.
  • Anonym (bs)
    eMund skrev 2015-05-11 12:42:01 följande:

Alkoholism är naturligtvis ingen sjukdom. Det är däremot ett allvarligt missbruk. Skulle alkoholism vara en sjukdom så skulle även narkotika missbruk också vara det. Men så är det inte. Om samma "sjuka" alkoholist börjar knark blir personen kriminell även om orsaken till missbruket är samma som tidigare.

Drogmissbruk är naturligtvis en sjukdom det med.
  • Anonym (bs)
    Anonym (yes) skrev 2015-05-11 17:57:09 följande:

Alkoholism i sig är ingen sjukdom, däremot är det jättebra att det klassas som en så folk i problem kan få hjälp.

Överkonsumtion eller missbruk av droger brukar vara ett tecken på annat, brukar i regel handla om självmedicinering, då är det toppen att folk kommer i kontakt med vården så dom kan få hjälp för dom verkliga problemen.

Som fetma, lathet, att inte äta rätt och göra sig sjuk, röka, snusa, alls dricka alkohol,inte motionera, grilla, äta mer än 50 g charkuterier per vecka mm...
  • Anonym (bs)
    eMund skrev 2015-05-11 20:51:26 följande:
    Nej det klassas inte som sjukdom. En arbetsgivare kan tex säga upp en person som missbrukar narkotika. Det går inte att göra med en alkoholist efter som det klassas som sjukdom.
    Det gör det. Och alla sjuka kan sägas upp. En anställd kan enligt lagen om anställningsskydd bli uppsagd från sin anställning om det finns saklig grund. Som saklig grund kan räknas att medarbetaren inte kan utföra arbete av betydelse, även om det är orsakat av sjukdom. Ärendena prövas i sista hand av Arbetsdomstolen.
  • Anonym (bs)
    klyban skrev 2015-05-11 21:53:35 följande:

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.
    Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.
    Så det behöver vi knappast upprepa igen.

Sjukdom bestäms utifrån medicinska, kulturella och politiska värderingar om vad som är "onormalt".
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.