• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (LillaQ)
    klyban skrev 2015-05-12 20:39:14 följande:
    Väldigt ovanligt det sker, så i de få fallen så går det säga ja.
    Mycket möjligt det är ovanligt men hur många är det då inte som dricker alkohol som INTE blir alkoholister?
  • klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:41:18 följande:
    Mycket möjligt det är ovanligt men hur många är det då inte som dricker alkohol som INTE blir alkoholister?

~12% får en problematisk konsumtion av alkohol.
    Att sätta två stycken inte i samma mening, blir konstigt.

• Anonym (LillaQ)
    klyban skrev 2015-05-12 20:47:55 följande:

~12% får en problematisk konsumtion av alkohol.
    Att sätta två stycken inte i samma mening, blir konstigt.

88% får det inte! Känns ändå rätt safe! För om det inte är en sjukdom så är det väll knappast ärftligt?
  • klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:53:18 följande:
    88% får det inte! Känns ändå rätt safe! För om det inte är en sjukdom så är det väll knappast ärftligt?

Absolut inte.
    Dock de med psykiska sjukdomar, har alkoholism som symtom ibland.
    Sen hur man definierar detta, kan man diskutera om det är ärftligt eller inte.

• Tokfrans
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:30:42 följande:
    Men varför tror du man kräks, skär sig, inte äter, släcker och tänder lampan 150ggr?
    Jo men de är väl klart man får fixa hjälp med psyket med, men samtidigt bruka cannabis för vikten trots risken för psykos (bieffekt) (vilket är ovanligt)
    bättre att få en psykos än att dö sakta i svält, eller skada sig?
    Hade jag valt iaf om jag hade akut behövt de Glad

sen ang alkoholism, min far var en alkoholist, (är än men har inte kontakt med skiten), och jag visste vad alkohlism innebar, men min mor och hennes man dricker dagligen
    -hon 5-6 cider 7%/per dag
    -han 8-9 öl 6.2% /per dag
    och bägge jobbar, dom brukar knäcka första DIREKT när dom kommer hem, och på helger DIREKT när dom vaknar. Men dom säger att dom INTE är alkoholister utan passar på att njuta nu när dom är barnfria och har "levt", vad är dom då? livsnjutare eller alkoholister? Obestämd

• Anonym (Z)

Även ni som kommer med massa argument så ser jag fortfarande inte alkohol som en sjukdom.

Räknas även egoism som en sjukdom?

• _smart_
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:53:18 följande:
    Ok allt som är ärftligt är sjukdomar? Foten i munnen
  • _smart_
    _smart_ skrev 2015-05-12 21:45:11 följande:
    Ok* allt som är ärftligt är sjukdomar? Foten i munnen
    * Och
  • nihka
    _smart_ skrev 2015-05-12 21:45:11 följande:
    Ok allt som är ärftligt är sjukdomar? Foten i munnen
    Nej, du måste bli sjuk av något för att det ska betraktas som en sjukdom. Därav namnet Foten i munnen.
  • Daniel12
    Anonym (Z) skrev 2015-05-12 21:38:56 följande:

Även ni som kommer med massa argument så ser jag fortfarande inte alkohol som en sjukdom.

Räknas även egoism som en sjukdom?

Ja i ditt fall är det nog det. Om man läser en massa argument som bevisar något, men ändå håller fast vid sin ovetenskapligt underbyggda åsikt, då kan man inte vara annat än sjukligt egoistisk.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.