• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (läkarstuderande)
    klyban skrev 2015-05-12 06:51:11 följande:

Varför berättar du nått jag redan vet?
    Tror du det är någon fakta sida om sjukdomar här?
    Bara att jag skriver HIV/AIDS, är att jag redan vet det är.
    Men antar du fick känna dig duktig, nu har du varit duktig.
    Skoj för dig.

På det sätt du uttrycker dig, utgår jag självfallet ifrån att du inte visste vad du pratade om. Att du samtidigt har ett så stort ego, att du inte klarar av att ta till dig ny kunskap utan att vara otrevlig, ger ett ganska osympatiskt intryck.
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 06:57:16 följande:

Det verkar som att de flesta som inte tycker att alkoholism är en sjukdom trotts att det klassas som det, har en nära anhörig/släkting eller dyl som varit/är alkoholist och gjort livet surt för honom eller henne. Känns som det handlar om passiv aggressivitet att säga att det inte är en sjukdom!

Sjukvården i stort ser det inte som en sjukdom, utan snarare ett beroendetillstånd.
  • sinner

De flesta dricker ju för att de vill glömma något och trycka det åt sidan, och tror att de kan komma undan att möta problemet eller situationen med hjälp av alkohol eller droger.

Då dricka alkohol är ett aktivt val man gör, så ser inte jag hur det kan vara en sjukdom. Köper du inte alkohol så kan du inte dricka den, du gör det aktiva valet att ha alkohol nära till hands. Precis som socker så blir personer som är vana vid ett dagligt intag av alkohol helt tokiga under en kortare tid om de inte får i sig det, men släpper ju senare. Det går för alla typer av beroende som socker, rökning, snabbmat etc. 

Rehab är ju ett utmärkt exempel på att det är självförvållat. De som sedan åker dit igen efter är ju dom som inte orkar bry sig egentligen eller verkligen ville ta tag i problemet utan bara blivit dit tvingade av någon annan eller för att lura sig själva att de är duktiga.

En sjukdom för mig är något man inte valt själv, något du inte kan styra över utan bara infinner sig. Det är inte så att när ett barn föds så suktar de efter alkohol. Något går ju fel under uppväxten eller kanske senare i livet för att göra det aktiva valet att ta till flaskan som ångestdämpande metod. 

Att det är beroendeframkallande är en helt annan sak, men inte en sjukdom.

• Anonym (LillaQ)
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-12 10:20:26 följande:
    Sjukvården i stort ser det inte som en sjukdom, utan snarare ett beroendetillstånd.
    Jasså? Skumt! Har jobbat i sjukvården i drygt 8år med just detta. Måste missat något...
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 10:33:28 följande:
    Jasså? Skumt! Har jobbat i sjukvården i drygt 8år med just detta. Måste missat något...
    Det behöver du inte ha gjort. Om du läst mitt första inlägg, så ser du att jag skrev att det inte råder koncensus inom läkarkåren. Möjligtvis tillhör de läkare som jobbar på din arbetsplats den gruppen som har denna uppfattning, det kan jag inte svara på. Jag utgår ifrån vad våra disputerade lärare presenterar som den generella hållningen inom läkarkåren.
  • Anonym (Maria)
    sinner skrev 2015-05-12 10:27:02 följande:

De flesta dricker ju för att de vill glömma något och trycka det åt sidan, och tror att de kan komma undan att möta problemet eller situationen med hjälp av alkohol eller droger.

Då dricka alkohol är ett aktivt val man gör, så ser inte jag hur det kan vara en sjukdom. Köper du inte alkohol så kan du inte dricka den, du gör det aktiva valet att ha alkohol nära till hands. Precis som socker så blir personer som är vana vid ett dagligt intag av alkohol helt tokiga under en kortare tid om de inte får i sig det, men släpper ju senare. Det går för alla typer av beroende som socker, rökning, snabbmat etc. 

Rehab är ju ett utmärkt exempel på att det är självförvållat. De som sedan åker dit igen efter är ju dom som inte orkar bry sig egentligen eller verkligen ville ta tag i problemet utan bara blivit dit tvingade av någon annan eller för att lura sig själva att de är duktiga.

En sjukdom för mig är något man inte valt själv, något du inte kan styra över utan bara infinner sig. Det är inte så att när ett barn föds så suktar de efter alkohol. Något går ju fel under uppväxten eller kanske senare i livet för att göra det aktiva valet att ta till flaskan som ångestdämpande metod. 

Så om man osakat sitt eget problem kan det inte vara en sjukdom?! Obestämd Vi skulle få ta bort en sjukt lång rad diagnoser med den inställningen.  . .
  • Nenne666
    sinner skrev 2015-05-12 10:27:02 följande:

Det är väl det psykiska måendet/sjukdomen som i grunden utgör dessa handlingar? En person som är frisk och mår bra gör väl inget som förstör deras liv och andras medvetet och tycker att det är särskilt spännande?
  • sinner
    Anonym (Maria) skrev 2015-05-12 11:18:29 följande:
    Så om man osakat sitt eget problem kan det inte vara en sjukdom?! Obestämd Vi skulle få ta bort en sjukt lång rad diagnoser med den inställningen.  . .
    Det finns ju givetvis undantag, men i övrigt, hur orsakar man medvetet en sjukdom förutom diabetes? Du kan inte välja att få en vanlig förkylning, utslag, allergi, Alzheimers, Parkinsons osv. Det var lite så jag menade. Du vaknar inte heller upp en dag och känner "ah, fan idag är dagen jag förblir alkoholist. Jag känner det i mig, det är meningen". 

Diagnoser är just det, en diagnos. Hur många får inte konstiga och felaktiga diagnoser på daglig basis?
    Nenne666 skrev 2015-05-12 11:30:22 följande:
    Det är väl det psykiska måendet/sjukdomen som i grunden utgör dessa handlingar? En person som är frisk och mår bra gör väl inget som förstör deras liv och andras medvetet och tycker att det är särskilt spännande?
    Har man det dåligt psykiskt eller lider av en sjukdom så är det ju det som är "sjukdomen", inte alkoholen som produkt i sig själv. Det finns människor till allt, det borde folk lärt sig vid det här laget. Alkohol behöver ju inte förstöra andras liv än deras eget heller visserligen.
  • Nenne666

Okej . Ändå sägs det att alkoholism är en sjukdom. Alltså inget jag tycker, tror eller påstår, utan något som man säger att det är vad än du och jag skriver här. Vart sitter då den sjukdomen då?

• sinner
    Nenne666 skrev 2015-05-12 12:52:33 följande:

Okej . Ändå sägs det att alkoholism är en sjukdom. Alltså inget jag tycker, tror eller påstår, utan något som man säger att det är vad än du och jag skriver här. Vart sitter då den sjukdomen då?

Jag säger inte att varken du eller jag har rätt, det är endast min högst personliga åsikt. Sedan om folk väljer att tro och köpa allt som folk i vita rockar säger får det stå för dom. 

Men är det en sjukdom precis som alla andra, så bör ju alla alkoholister (inkl. de utan hem) tas hand om precis som andra patienter. Jag ser inte riktigt att det funkar så idag, så någonstans tar ju vården avstånd från det samtidigt? För då borde de rimligtvis bara kunna gå till en vårdcentral och be om hjälp, så skall de få skickas kostnadsfritt till en klinik och få bidrag för att kunna få sitt liv på fötter igen.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.