Inlägg från: Anonym (läkarstuderande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läkarstuderande)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Spännande vad många åsikter det finns i den här diskussionen. När det gäller om man kan definiera alkoholism som ett sjukdomstillstånd eller inte, råder inte koncensus, ens inom läkarvetenskapen.

Tittar man på allmänt tillhandahållen information, som ni t ex kan hitta på internet etc, så tenderar de som arbetar med behandling av alkoholrelaterade sjukdomar utanför sjukvården, vara snabba att definiera alkoholism som en sjukdom. Enligt egen erfarenhet, väljer de flesta läkare att inte göra det, utan pratar oftast mer om beteende och missbruk.

Man vet idag, att det många gånger finns genetiska skillnader mellan dem som utvecklar ett missbruk, och de som inte gör det. Om detta är tillräcklig grund för att klassa alkoholism som en sjukdom, därom tvistar många fortfarande.

E.g. är Downs syndrom ett tillstånd som är avhängigt ett särskilt genetiskt tillstånd, det är däremot inte någon sjukdom utan ett medfött fel.

Det som gör att att vissa blir alkoholister och vissa inte, har med väldigt många faktorer att göra. Det forskarna hittills kommit fram till, är dock att hjärnans belöningssystem fungerar lite annorlunda hos alkoholisten än hos den som inte utvecklar ett missbruk.

Ingen av er som diskuterar i den här tråden har per definition rätt eller fel i frågan, då det ännu inte råder koncensus, hos den etablerade läkarvetenskapen. Någon anser att det är en sjukdom, emedan väldigt många inte håller med om den saken.

Nenne666 skrev 2015-05-11 13:15:34 följande:
    Det är väl snarare beroendegenen man vill använda till en sjukdom, och beroendet kan sitta både psykiskt och fysiskt. Dom olika typerna av missbruken ger olika skador, som som mat ger fettma, spel gör dig fattig, alkohol ...ja droger ger fysiska och psykiska skador osv. Men i grund och botten är det en beroendegen som ligger och spökar. Om jag förstått det hela rätt. Vissa blir aldrig beroende av någonting medan andra faller dit direkt. Att äga och ta kontroll över sig själv när bollen har börjat rulla är nog lättare sagt än gjort. Annars hade det nog inte sett ut som det gör. Jag tror ingen planerar att 'oj, jag tänkte börja missbruka och förlora familj och hem och dra runt på gatorna'. Nä, det lär vara en psykisk sjukdom om inte annat kanske?
    "Beroendegenen" är ett medfött fel, inte en sjukdom. Samma genetiska predisposition kan föreligga beträffande cancer. Att du har genen betyder dock inte att du kommer att få cancer. Det är först (om) när sjukdomen bryter ut, som det också blir en sjukdom. 
    klyban skrev 2015-05-11 21:53:35 följande:

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.
    Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.
    Så det behöver vi knappast upprepa igen.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.
    Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.
    Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.
    Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.
    Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).
    Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

HIV är inte någon sjukdom utan ett virus. Den utvecklade sjukdomen heter AIDS. ;)Flört
    klyban skrev 2015-05-12 01:15:17 följande:
    Semantik, utan medicinera sjukdomen, så dör man.
    Inte alls. AIDS är sjukdomen, HIV är det inte. Bromsmedicinen får man för att HIV inte skall utvecklas till sjukdomen AIDS, så det har egentligen ganska lite med semantik att göra, men desto mer med medicin och läkarvetenskap.
    klyban skrev 2015-05-12 06:51:11 följande:

Varför berättar du nått jag redan vet?
    Tror du det är någon fakta sida om sjukdomar här?
    Bara att jag skriver HIV/AIDS, är att jag redan vet det är.
    Men antar du fick känna dig duktig, nu har du varit duktig.
    Skoj för dig.

På det sätt du uttrycker dig, utgår jag självfallet ifrån att du inte visste vad du pratade om. Att du samtidigt har ett så stort ego, att du inte klarar av att ta till dig ny kunskap utan att vara otrevlig, ger ett ganska osympatiskt intryck.
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 06:57:16 följande:

Det verkar som att de flesta som inte tycker att alkoholism är en sjukdom trotts att det klassas som det, har en nära anhörig/släkting eller dyl som varit/är alkoholist och gjort livet surt för honom eller henne. Känns som det handlar om passiv aggressivitet att säga att det inte är en sjukdom!

Sjukvården i stort ser det inte som en sjukdom, utan snarare ett beroendetillstånd.
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 10:33:28 följande:
    Jasså? Skumt! Har jobbat i sjukvården i drygt 8år med just detta. Måste missat något...
    Det behöver du inte ha gjort. Om du läst mitt första inlägg, så ser du att jag skrev att det inte råder koncensus inom läkarkåren. Möjligtvis tillhör de läkare som jobbar på din arbetsplats den gruppen som har denna uppfattning, det kan jag inte svara på. Jag utgår ifrån vad våra disputerade lärare presenterar som den generella hållningen inom läkarkåren.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.