• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Drottningen70
    klyban skrev 2015-05-11 21:53:35 följande:

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.

Så det behöver vi knappast upprepa igen.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.

Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.

Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.

Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.

Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).

Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

Beroendesjukdomen är också bevisad och diagnos ställs via evidensbaserade diagnoskriterier, precis som man gör vid sjukdomar så som exempelvis schitzofreni etc. Det är inget hoabaloa lull lull med det hela. Detta handlar inte om vad du eller jag tycket eller tror utan om att läkarvetenskapen kommit fram till att beroendetillstånd faller inom ramen för sjukdomsbegreppet. Så långt är det fakta. Det resten av er sysslar med är tro och tyckanden ofta baserade på egna tråkiga erfarenheter av människor med sjukdomen i er närhet där ni fått uppleva den plåga och maktlöshet man som anhörig känner och som utan rätt hjälp för den abhörige tyvärr utmynnar i antingen ett förakt för den sjuke eller ett självutplånande medberoende.
  • Anonym (läkarstuderande)

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.
    Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.
    Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.
    Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.
    Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).
    Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

HIV är inte någon sjukdom utan ett virus. Den utvecklade sjukdomen heter AIDS. ;)Flört
  • klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-11 23:37:12 följande:
    HIV är inte någon sjukdom utan ett virus. Den utvecklade sjukdomen heter AIDS. ;)Flört
    Semantik, utan medicinera sjukdomen, så dör man.
  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-11 22:57:51 följande:
    Beroendesjukdomen är också bevisad och diagnos ställs via evidensbaserade diagnoskriterier, precis som man gör vid sjukdomar så som exempelvis schitzofreni etc. Det är inget hoabaloa lull lull med det hela. Detta handlar inte om vad du eller jag tycket eller tror utan om att läkarvetenskapen kommit fram till att beroendetillstånd faller inom ramen för sjukdomsbegreppet. Så långt är det fakta. Det resten av er sysslar med är tro och tyckanden ofta baserade på egna tråkiga erfarenheter av människor med sjukdomen i er närhet där ni fått uppleva den plåga och maktlöshet man som anhörig känner och som utan rätt hjälp för den abhörige tyvärr utmynnar i antingen ett förakt för den sjuke eller ett självutplånande medberoende.

Nu pratar du om beroende och inte missbruk?
    Eller bunta du ihop dom till en?

Sen massa svammel om nått vi håller med om, att när man väl är en missbrukare/alkoholist, så ska detta behandlas som en sjukdom.

• Anonym (läkarstuderande)
    klyban skrev 2015-05-12 01:15:17 följande:
    Semantik, utan medicinera sjukdomen, så dör man.
    Inte alls. AIDS är sjukdomen, HIV är det inte. Bromsmedicinen får man för att HIV inte skall utvecklas till sjukdomen AIDS, så det har egentligen ganska lite med semantik att göra, men desto mer med medicin och läkarvetenskap.
  • klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-12 02:10:27 följande:
    Inte alls. AIDS är sjukdomen, HIV är det inte. Bromsmedicinen får man för att HIV inte skall utvecklas till sjukdomen AIDS, så det har egentligen ganska lite med semantik att göra, men desto mer med medicin och läkarvetenskap.

Varför berättar du nått jag redan vet?
    Tror du det är någon fakta sida om sjukdomar här?
    Bara att jag skriver HIV/AIDS, är att jag redan vet det är.
    Men antar du fick känna dig duktig, nu har du varit duktig.
    Skoj för dig.

• Anonym (LillaQ)

Det verkar som att de flesta som inte tycker att alkoholism är en sjukdom trotts att det klassas som det, har en nära anhörig/släkting eller dyl som varit/är alkoholist och gjort livet surt för honom eller henne. Känns som det handlar om passiv aggressivitet att säga att det inte är en sjukdom!

• Anonym (LillaQ)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 16:48:21 följande:

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

Men vilket otroligt töntigt påstående! Varför jämför du sjukdomar? Kom igen när din syrra har ALS... DET är en sjukdom det!
  • Anonym (bs)
    eMund skrev 2015-05-11 20:51:26 följande:
    Nej det klassas inte som sjukdom. En arbetsgivare kan tex säga upp en person som missbrukar narkotika. Det går inte att göra med en alkoholist efter som det klassas som sjukdom.
    Det gör det. Och alla sjuka kan sägas upp. En anställd kan enligt lagen om anställningsskydd bli uppsagd från sin anställning om det finns saklig grund. Som saklig grund kan räknas att medarbetaren inte kan utföra arbete av betydelse, även om det är orsakat av sjukdom. Ärendena prövas i sista hand av Arbetsdomstolen.
  • Anonym (bs)

Sjukdom bestäms utifrån medicinska, kulturella och politiska värderingar om vad som är "onormalt".
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.