Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Alkoholism är ingen sjukdom.

Usch vilka otäcka människor det finns i tråden. Även om missbrukssjukdomen är förvärvad genom olika val man man mer eller mindre gjort så är det fortfarande en sjukdom. En psykisk sjukdom. Att förenka det är bara okunnigt. Pinsamt. Finns många sjukdomar man förvärvat, inte bara missbruk.

• Drottningen70
    klyban skrev 2015-05-11 20:06:48 följande:

Kan nog ses som en sådan.

Men ska inte blanda ihop dessa med psykiska sjukdomar före alkoholismen, och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

Sen är det en lång serie av dåliga val, som gör dig till en alkoholist.

Det är först när man är alkoholist, som det går säga det är en sjukdom.

Så för en del(ej de som är psykiskt sjuka innan alkoholen), så är det en vald sjukdom.

Fast än valen inte har varit "nu ska jag bli alkoholist".

Det är nog därför man säger det inte är en sjukdom,

Fast faktum är ändå att beroende klassas som en psykisk sjukdom. Att många inte anser att det är en sjukdom är till syvende och sist bara tyckande inget annat. Jag kan bestämma mig för att HIV inte är en sjukdom, och det kan jag tycka 7 dgr i veckan utan att nån kan hindra mig. Fel skulle jag ändå ha...
  • Drottningen70
    Inte jag skrev 2015-05-11 21:45:04 följande:

Ibland önskar jag att han hade dött först istället för mormor. Känns ibland så fel att känna så men så som han betedde sig mot oss men speciellt mot mormor så förstår jag varför vi slutade ha kontakt med honom det sista året han levde. Men han ringde till mamma några dagar innan han dog och de pratade länge. Mormor fick aldrig vara en ordentlig mormor pågrund av honom. Hon åkte till oss när han var på jobbet men var tvungen att stressa hem bara för att vara där när han kom hem och vi fick komma dit av samma orsak.

Fast din mormor hade också ansvar för sina egna prioriteringar. Hennes hjärna var trots allt inte kidnappad av sitt eget belöningssystem som din morfars hjärna var.
  • Drottningen70
    klyban skrev 2015-05-11 21:53:35 följande:

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.

Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.

Så det behöver vi knappast upprepa igen.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.

Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.

Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.

Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.

Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).

Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

Beroendesjukdomen är också bevisad och diagnos ställs via evidensbaserade diagnoskriterier, precis som man gör vid sjukdomar så som exempelvis schitzofreni etc. Det är inget hoabaloa lull lull med det hela. Detta handlar inte om vad du eller jag tycket eller tror utan om att läkarvetenskapen kommit fram till att beroendetillstånd faller inom ramen för sjukdomsbegreppet. Så långt är det fakta. Det resten av er sysslar med är tro och tyckanden ofta baserade på egna tråkiga erfarenheter av människor med sjukdomen i er närhet där ni fått uppleva den plåga och maktlöshet man som anhörig känner och som utan rätt hjälp för den abhörige tyvärr utmynnar i antingen ett förakt för den sjuke eller ett självutplånande medberoende.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.