• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Sniper

WHO benämner det som "substance abuse"

SecretMe skrev 2015-05-10 20:18:34 följande:
    Då kan du ju också ta och maila och informera WHO om att de har fel.Kräks
  • Sniper
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 20:20:36 följande:
    Jag har inte skrivit att det inte är mitt val att dricka. Men att vara alkoholist är inget val jag gjort. Det är mina receptorer som är utformade på det sättet, plus kombinationen med mina diagnoser. 

De som missbrukar har ofta psykisk sjukdom i grunden. Droger använder missbrukare som självmedicinering för man står inte ut med sin vardag.
    "Men man kan ju sluta dricka bara man vill!!!!"
    Jaha, men om man inte vill det då?
    Jag vill inte gråta mig till sömns varje kväll. Jag vill inte ha mina depressioner eller min ångest. Jag vill må bra. Och när jag dricker är det som att trycka på en knapp. Alla mina problem försvinner och jag känner mig genuint lycklig. 
    Jag är inte som andra människor och det är inget jag valt. Även om jag slutar dricka så finns ju beroendet kvar i mina tankar. Även om jag är nykter(som jag är i perioder) så vill jag ju inget annat än att berusa mig igen. Jag vill må bra som alla andra gör, men jag måste använda mig av droger för att känna så. 

Jag tycker det är löjligt att någon annan skulle känna sig "kränkt" pga det. Som om att det vore någon tävling i vem det är mest synd om? Andra har sina problem, jag har mina. 
    Det är precis det jag säger, alkoholism handlar om att dricka för att dämpa ANDRA sjukdomar, men det är ingen sjukdom i sig. Däremot är det, som jag också sagt, inte bara att kasta flaskan utan det är ett beroende man har.
  • Sniper

Du kan dock få alkoholrelaterade sjukdomar, så som exempelvis skrumplever, av att dricka.

• Rosa Fluff
    Astarte skrev 2015-05-10 20:24:45 följande:

Klart att det är en sjukdom, det trodde jag hörde till allmänbildningen att veta. Varför skulle det inte vara det?

Det borde tillhöra allmänbildningen att veta att det är en TEORI bland flera andra teorier.
  • Astarte
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:27:37 följande:
    Det borde tillhöra allmänbildningen att veta att det är en TEORI bland flera andra teorier.
    Det är en sjukdom i och med att det är klassat som en sjukdom. Precis som alla andra diagnoser. Självklart är det teorier som ligger bakom.
  • Anonym (Sjukdom)
    Sniper skrev 2015-05-10 20:15:24 följande:

Jag sa inte att det bara är att slänga bort flaskan, ett missbruk är ett missbruk och ett beroende är ett beroende. Däremot är det ingen sjukdom utan just ett beroende.Det är rätt allmänt känt att så är fallet.

Nej eftersom det inte är något som bevisats är det heller inte allmänt känt. Aldrig ens hört talas om någon med teorin att anorexi skulle bero på seratonin men teorin finns säkert. Finns teorier för allt möjligt.

Att du favoriserar en av teorierna gör inte den till sann förstår du.
  • Anonym (bs)
    Rosa Fluff skrev 2015-05-10 20:10:50 följande:

Vad många inte vet så är sjukdomsteorin enbart en teori. Dock den mest vedertagna och användna när det gäller alkoholism/missbruk.

När det gäller alkoholism finns även fler teorier förutom sjukdomsteorin:

Systemteorin

Bio-psyko-socialt perspektiv

Inlärningsteorin

Det man bör ha koll på är att alla dessa teorier är just teorier. Vilket i sin tur betyder att det är en hypotes, en tankemässig förklaring som ännu inte är helt bekräftad av verkligheten.

Sjukdomsteorin grundar sig i att man sett ett mönster som är nästintill identiskt för de människor som blir alkohlister. Från det att de börjar dricka till att de är fast i sitt missbruk. Dock finns det de personer som inte följer denna mall.

Så man kan inte säga att det ÄR en sjukdom utan man kan enbart säga: "Jag håller mest med sjukdomsteorin och därför tycker jag såhär. "

Nej.

Alkoholism är ett sjukligt tillstånd med abnormt behov av etylalkohol.

Tillståndet brukar utvecklas på basen av psykisk spänning, ångest, oro, etc
    Det anses numera att arvsanlag kan spela en roll för uppkomsten. Ofta finns sociala faktorer med.
  • Anonym (Z)
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 20:20:36 följande:
    Jag har inte skrivit att det inte är mitt val att dricka. Men att vara alkoholist är inget val jag gjort. Det är mina receptorer som är utformade på det sättet, plus kombinationen med mina diagnoser. 

De som missbrukar har ofta psykisk sjukdom i grunden. Droger använder missbrukare som självmedicinering för man står inte ut med sin vardag.
    "Men man kan ju sluta dricka bara man vill!!!!"
    Jaha, men om man inte vill det då?
    Jag vill inte gråta mig till sömns varje kväll. Jag vill inte ha mina depressioner eller min ångest. Jag vill må bra. Och när jag dricker är det som att trycka på en knapp. Alla mina problem försvinner och jag känner mig genuint lycklig. 
    Jag är inte som andra människor och det är inget jag valt. Även om jag slutar dricka så finns ju beroendet kvar i mina tankar. Även om jag är nykter(som jag är i perioder) så vill jag ju inget annat än att berusa mig igen. Jag vill må bra som alla andra gör, men jag måste använda mig av droger för att känna så. 

Jag tycker det är löjligt att någon annan skulle känna sig "kränkt" pga det. Som om att det vore någon tävling i vem det är mest synd om? Andra har sina problem, jag har mina. 
    Fick alla två knappar framför sig där man kunde trycka på om man vill vara alkoholist eller inte så skulle alla människor välja att inte vara det. Så det valet är förståeligt att ingen vill ta. Men då fungerar det inte heller att börja dricka regelbundet, oftare och oftare, och tillslut hamna i ett missbruk. Då är det du själv som valt att föra flaskan mot munnen dag in och dag ut. Det är inte dina diagnoser, dina receptorer eller vilka mer bortförklaringar det finns. Det är DU själv.

Du vill inte heller sluta dricka. Då fortsätter du att välja att vara alkoholist för att du vill inte gråta dig till sömns, ha depressioner, ångest mm. Men det är helt okej att släkten är tvungen att utsättas för det dagligen pga alla problem som alkoholism medför?
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.