Inlägg från: Anonym (Isabell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isabell)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Jag anser inte heller att missbruk är en sjukdom. Jag som går med svår reumatism och kronisk huvudvärk blir faktiskt rätt kränkt av att höra folk kalla det sjukdomar.

När det gäller alkoholism och drogmissbruk så har du ett val. Det är en själv och ingen annan som tar den där tabletten gång på gång. Jag och alla andra med riktiga sjukdomar, vi har absolut inget val. Det finns ingenting vi kan göra för att få det att försvinna och ingenting vi kunnat göra annorlunda för att ha sluppit.

• Anonym (Isabell)
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 17:37:51 följande:
    Vad har det med din sjukdom att göra, blir du friskare av sparka på de som ligger?

Detta är för mig något mkt märkligt, att sjuka människor framstår som så oempatiska mot andra, som att det är en tävlan om vem som är sjukast. Att vissa sjukdomar är fin-sjukdomar och andra ful-sjukdomar.

Jag förstår absolut att det är fruktansvärt tufft att vara alkoholist el liknande men jag kan inte bortse från just det att innan du blir alkoholist är det helt och hållet DITT EGET VAL. Det är bara att sluta.

Min och många andras värk och liknande går inte att sluta med, det kommer alltid finnas där hur man än gör!
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 17:39:54 följande:
    Kränkt? På riktigt? Vilka dumheter. Jag blir förbannad på dig. Jag är missbrukare. Det är inte mitt val att jag aldrig någonsin kan känna mig verkligt lycklig utan att vara påverkad av något. Jag kan aldrig känna sinnesro om jag inte är full eller hög. Jag är nykter i perioder, men jag blir aldrig lika lycklig som när jag dricker. Det är en hatkärlek som förstör mig själv. Som du aldrig kommer veta hur det känns, för det är något fel i min hjärna som gör detta beroende, som inte finns hos alla människor. Men du tycker väl inte att psykiska sjukdomar är på riktigt heller(som jag - och en stor majoritet av alla missbrukare har i grunden)?    

Och TS - jag antar att du är utbildad läkare som kan göra sådana uttalanden? Eller?

Alkoholism är en sjukdom, punkt. Det finns liksom inget man kan "tycka" om det, det kvalificeras som och behandlas som en sjukdom. 
    Det är visst ditt val. Jag anser att då det gäller just missbruk finns det ingen annan än sig själv att skylla.

Psykiskt sjuk, absolut! Det rår man inte för. Men att dricka alkohol är ingenting du nånsin hade behövt börja med.
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 17:56:51 följande:
    Och? Varför är det  så viktigt att man inte kan bli av med sin sjukdom för att det ska få kallas sjukdom?

Är inte cancer heller en riktig sjukdom, för man kan bli frisk?

Blir du mer frisk för att man inte kallar beroende för sjukdom?
    Du kan inte göra någonting för att förhindra att du blir cancersjuk - men du kan strunta i alkoholen och därmed inte hamna i ett beroende.

Nej, men min sjukdom är överhuvudtaget inte likvärdigt med alkoholism. Det är just det att det inte finns något jag kan göra. Det är bara att härda ut, men en alkoholist kan behandlas och tillslut komma ifrån sitt beroende. Det är de så många som gjort!
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (bs) skrev 2015-05-10 18:01:51 följande:
    Ångest och depression då?
    Hoppar in och svarar här med. Jag anser absolut att ångest och depression är sjukdomar. Det är ingenting självförvållat.
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 18:04:31 följande:
    Jag förstår fortfarande inte varför du inte accepterar att beroende är en sjukdom?
    Du har ju inte kommit med ett enda bra skäl.
    Du verkar bara vara bitter. Det hjälper inte dig att bli frisk.
    Ja det gör mig fruktansvärt bitter att människor som annars kan leva fantastiska liv själva väljer att börja med något så idiotiskt och hamna i missbruk!!!

Livet är helt underbart, när jag själv då spenderar större delen av min tid sängliggandes och vrider mig i smärtor utan att kunna göra minsta lilla och bara kan drömma om hur fantastiskt det hade varit att få leva ett friskt liv, att då veta att det finns människor som väljer att "kasta bort" det gör mig så innerligt ledsen!
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 18:07:55 följande:
    Sjukdomar måste inte vara likvärdiga, det är något du själv hittat på. Du känns bara bitter och avundsjuk.

Det stämmer. Jag är sanslöst avundsjuk! Jag skulle också vilja ha möjligheten att välja.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.