Anonym (34) skrev 2015-05-10 17:39:54 följande:
Kränkt? På riktigt? Vilka dumheter. Jag blir förbannad på dig. Jag är missbrukare. Det är inte mitt val att jag aldrig någonsin kan känna mig verkligt lycklig utan att vara påverkad av något. Jag kan aldrig känna sinnesro om jag inte är full eller hög. Jag är nykter i perioder, men jag blir aldrig lika lycklig som när jag dricker. Det är en hatkärlek som förstör mig själv. Som du aldrig kommer veta hur det känns, för det är något fel i min hjärna som gör detta beroende, som inte finns hos alla människor. Men du tycker väl inte att psykiska sjukdomar är på riktigt heller(som jag - och en stor majoritet av alla missbrukare har i grunden)?
Och TS - jag antar att du är utbildad läkare som kan göra sådana uttalanden? Eller?
Alkoholism är en sjukdom, punkt. Det finns liksom inget man kan "tycka" om det, det kvalificeras som och behandlas som en sjukdom.
Det är visst ditt val. Jag anser att då det gäller just missbruk finns det ingen annan än sig själv att skylla.
Psykiskt sjuk, absolut! Det rår man inte för. Men att dricka alkohol är ingenting du nånsin hade behövt börja med.