Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Alkoholism är ingen sjukdom.

SÅ det enda som du tog till dig i det samtalet var att hon kallade det för en sjukdom, inte alls att de nog har haft det jäkligt jobbigt och att oavsett vad man kallar det för så är det en tragisk situation att hamna i.

Tror du på fullaste allvar att de som är alkoholister väljer att vara det och inte skulle sluta om de kunde? Du tror alltså att de inte älskar sina familjer och skulle göra vad som helst för att de skulle slipa lida pga dem....att sluta dricka när man är beroende är så mycket svårare än vad du kan drömma om och det är bara trams att sitta och bry sig om vad andra kallar det för. 

• vampyria2
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 18:31:40 följande:
    Dom har valt själv att bli alkoholister, vem annars är det som gjort det? Grannens katt? Oavsett vad som ligger bakom missbruket så är de självvalt. Att avbryta ett betonade är svårt, det tvivlar jag inte på. Men det är fullt möjligt att göra det med viljestyrka.
    Så du tror att de som har alkoholproblem trodde att de skulle bli beroende och struntade i den vetskapen och drack ändå, du tror inte att det är något som har smygit på dem och utan att de var medvetna om det så var de beroende?

Klart att det går, är många som klarar av att bryta det beroendet men vissa har inte den kraften eller varför inte den tron på sig själva och klarar verkligen inte av det.

Jag dricker knappt själv, händer väl max fyra gånger per år men jag kan ändå förstå att det inte finns någon som skulle välja att göra sig själv och de i sin närhet så illa om de kunde välja annorlunda, beroendet är så starkt att de inte klarar av det.
  • vampyria2
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.
    Ett val hur hårt det än tycks vara, så är det fortfarande ett val.

Här har du vad en sjukdom är, läs detta och säg sedan att man inte har en sjukdom när man är alkoholist.
  • vampyria2
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:35:05 följande:

Ja du.
    Som dotter till två alkoholiserade människor kan jag inte annat än hålla med dig.
    Säga vad man vill om alkohol och dess biverkningar, en alkoholist har alltid ett val. Ett val att dricka eller inte. Ett val som inte en cancer sjuk tex, har. Jag ser alltid rött när någon vill få alkoholism till en sjukdom, för drar man det hårt, så handlar det i slutändan om ett val och inget annat.
    Ett val hur hårt det än tycks vara, så är det fortfarande ett val.

Jag glömde posta länken ju :p
    sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdom

Sen så är jag också barn till två alkoholister och håller inte med alls istället, jag är övertygad om att om mina föräldrar hade kunnat sluta dricka så hade de det, de älskade mig och mina barn mer än sig själva, men spriten hade dem i sina klor och de var inte kapabla att säga nej.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.