• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • PaRiktigt

Hej, jag skulle av egen erfarenhet säga att alla beroenden av substanser som gör dig mer eller mindre medvetslös, är en sjukdom. Dock är själva beroendet en sjukdom och oftast en flyktväg från något man mår dåligt av i livet ( Eller själva samhällsstrukturen i sig). 

Man kan nog inte riktigt leva sig in i det om man inte själv upplevt liknande/ är utbildat inom området, men det är absolut en minimal % som missbrukar substanser för deras egen vinning, för det finns inget pris i slutet av tunneln!

Ingen kritik mot dig, men läs gärna på lite om substansmissbruk och depression. Allt går att lösa med socialt stöd från nära/ Vänner, även okända som kan känna sympati. Dessvärre i många fall tar de flesta avstånd, vilket leder till ökad depression och ökat missbruk.

Mvh

• nihka
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 16:48:21 följande:

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

Fast det är inte du som bestämmer det utan alkoholism ÄR klassad som en sjukdom delvis för att du kan vara predisponerad vilket inte är ett aktivt val. Sedan är ett beroende när du väl utvecklat det inte heller ett aktivt val.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Just det) skrev 2015-05-14 12:45:34 följande:

Att det är klassat som en sjukdom är FÖR ATT man ska kunna avkräva ansvar.

Har man en medicinsk diagnos kan arbetsgivare och andra instanser KRÄVA att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.

Därför är det en sjukdom.

Vilket är fel. Man borde kunna sparka någon som missköter sig och dricker på arbetstid inte enligt lag tvingas dalta med personen. 
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-29 10:07:28 följande:
    Vilket är fel. Man borde kunna sparka någon som missköter sig och dricker på arbetstid inte enligt lag tvingas dalta med personen. 

Såklart ska man inte sparka någon som har problem med alkohol, det gör man först när personen vägrar rehabilitering eller misslyckas fatalt med tt sluta.

Detta är något som har lagar och regler, och dessa lagar och regler berättar att vi ska hjälpa varandra först.

Alkoholism är annars ingen sjukdom som så, utan det är en lååååååång rad av dåliga val som tar en dit och inte en sjukdom som får dig dricka alkohol.
    Men när du ÄR en missbrukare, så behandlar man denna som den är sjuk, för i det läget är de sjuka och behöver behandling.
    Det är så man når framgång, sparka folk utan att få chansen, det ger sällan framgångar.
    Så inte svårt och veta vilka av de två man ska välja.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-08-29 13:18:47 följande:

Såklart ska man inte sparka någon som har problem med alkohol, det gör man först när personen vägrar rehabilitering eller misslyckas fatalt med tt sluta.

Detta är något som har lagar och regler, och dessa lagar och regler berättar att vi ska hjälpa varandra först.

Alkoholism är annars ingen sjukdom som så, utan det är en lååååååång rad av dåliga val som tar en dit och inte en sjukdom som får dig dricka alkohol.
    Men när du ÄR en missbrukare, så behandlar man denna som den är sjuk, för i det läget är de sjuka och behöver behandling.
    Det är så man når framgång, sparka folk utan att få chansen, det ger sällan framgångar.
    Så inte svårt och veta vilka av de två man ska välja.

Arbetsplatsen når inte framgång av att ha en person som inte kan sköta sitt jobb där. Kollegor som får täcka upp mår inte bra av att ha någon som missköter sitt arbete där. En person som missköter sig ska givetvis inte få vara kvar, det är bättre om det jobbet går till en skötsam arbetslös istället. Alkoholism klassas tyvärr som en sjukdom. 
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-29 10:07:28 följande:
    Dalta? Annars kallas det för rehabilitering och det finns framgångsrik sådan.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-08-30 17:59:23 följande:

Dalta? Annars kallas det för rehabilitering och det finns framgångsrik sådan.

Det säger jag inget om, jag pratar om att ge någon sparken inte att personen inte ska få behandling (något som går utmärkt att få som arbetslös)
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-30 18:15:32 följande:
    Det säger jag inget om, jag pratar om att ge någon sparken inte att personen inte ska få behandling (något som går utmärkt att få som arbetslös)
    Man ger inte sjuka personer "sparken". Sjukdom är inte saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har en arbetslivsinriktad rehabiliteringsskyldighet som först måste fullföljas innan det kan bli grund för uppsägning av personliga skäl.

Det kan handla om anpassning av arbetsuppgifterna och arbetsträning, men även sjukskrivning på deltid eller heltid i kombination med behandling. Antabus och Akamprosat är exempel på preparat som kan tas för att framkalla illamående vid alkoholintag respektive minska suget efter alkohol. Campral minskar risken för återfall. Det finns många konkreta och fungerande åtgärder för den som är villig att kämpa för att bli kvitt sitt beroende.

Att ge någon "sparken" så livsstrukturen försvinner och ekonomin rasar kan istället öka på drickandet.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-08-30 18:54:18 följande:

Man ger inte sjuka personer "sparken". Sjukdom är inte saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har en arbetslivsinriktad rehabiliteringsskyldighet som först måste fullföljas innan det kan bli grund för uppsägning av personliga skäl.

Det kan handla om anpassning av arbetsuppgifterna och arbetsträning, men även sjukskrivning på deltid eller heltid i kombination med behandling. Antabus och Akamprosat är exempel på preparat som kan tas för att framkalla illamående vid alkoholintag respektive minska suget efter alkohol. Campral minskar risken för återfall. Det finns många konkreta och fungerande åtgärder för den som är villig att kämpa för att bli kvitt sitt beroende.

Att ge någon "sparken" så livsstrukturen försvinner och ekonomin rasar kan istället öka på drickandet.

Jag tycker som sagt inte att det är en sjukdom, jag vet att det räknas som det, jag vet också att arbetsgivaren enligt lag inte får sparka personen men jag tycker det är fel.

Det är inte arbetsgivarens problem, var och en får ta ansvar för sig själv. En person som missköter sig ska inte få vara kvar och att t.ex dricka på arbetstid är att missköta sig grovt. Tyvärr ska det daltas och tyckas synd om alkoholister, eget ansvar är i det sammanhanget är ett skällsord.
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-29 21:31:27 följande:
    Arbetsplatsen når inte framgång av att ha en person som inte kan sköta sitt jobb där. Kollegor som får täcka upp mår inte bra av att ha någon som missköter sitt arbete där. En person som missköter sig ska givetvis inte få vara kvar, det är bättre om det jobbet går till en skötsam arbetslös istället. Alkoholism klassas tyvärr som en sjukdom. 

Det är därför man erbjuder rehabilitering och om det går ut över arbetet eller påverkad på arbetet.
    Och visst kan man nå framgång med alkisar på jobbet, när jag började hade vi säkert 10st och det tog 15år innan det gick lika bra för företaget som då.

När du är en alkoholist, så är det en sjukdom och SKA klassas som en sjukdom.
    Men att bli alkoholist krävs många egna val, och det är ingen sjukdom som man får, utan ger sig själv.

Det klassas inte som alkoholism, det klassas som missbruk, och missbruk har klara kriterier för.

Och även ska man behandla det som en sjukdom, för det är så man når framgång.

Även är detta ett krav ifrån facket och något de kämpat för sina medlemmar att de ska få hjälp först, och klarar man rehabiliteringen så fortsätter man jobba som inget hänt.
    Vägrar man eller misslyckas, ja, då tar man att avslutar anställningen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.