klyban skrev 2021-09-04 13:42:11 följande:
Förklara då din åsikt och vad den grundar sig på.
För det enda jag hör nu är att det inte är en sjukdom enligt dig, i verkligheten vet vi redan det är en sjukdom när man väl är alkoholist, så för ingen av oss andra är detta ens en fråga.
Sen finns det en del psykiska åkommor som orsakar missbruk också, de är icke att förglömma och de har sällan haft stora val för sin sjukdom och väg till missbruk.
Det är fortfarande en arbetsrätt idag och en arbetsrätt man kämpat för.
Och du verkar jävligt ensam med att vilja ha bort nått som är bra, vad beror denna avundsjuka på?
De som inte kan sköta sina jobb märker man direkt och då är det rehabilitering som gäller, och sen är det upp till den anställda och bli frisk ifrån sin sjukdom.
Så det löser sig väldigt snabbt på den som inte sköter sitt arbete.
Skoj att du förstod att arbetsgivaren inte sköter rehabiliteringen mer än att boka plats och möjligtvis uppföljning med företaget.
Snyggt försök till härskarteknik, hade jag varit ny på internet hade det kanske, möjligtvis, eventuellt kunnat fungera. Jag är knappast ensam om att tycka såhär. Om nu det är en absolut sanning som är given från Gud och skrivet i sten, varför har inte alkoholism alltid räknats som en sjukdom?
Så alla ens åsikter beror alltså på avundsjuka? Jag tycker inte man ska få privatsurfa flera timmar om dagen på jobbet heller, det måste vara för att jag är avundsjuk. Jag tycker inte man ska få stjäla från arbetsplatsen, igen avundsjuka. Jag måste vara ordentligt avundsjuk som tycker det här. Låt arbetsplatsen vara en lekplats istället där man får välja om man vill jobba eller inte. Ingen ska få sparken, det är avundsjuka.
Alkoholism är ett val man har gjort, man väljer att dricka. Det är lika mycket ens val att dricka på arbetstid som att stjäla. Med tjuvar daltar vi inte med.
LadyJane skrev 2021-09-04 13:44:14 följande:
Du har inte förstått att man inte har rätt att ha en åsikt om allt?
"Jag tycker att jorden är platt därför är den det". Absurt.
"Jag tycker att solen är en ost därför är den det". Absurt.
Självklart ändrar sig vetenskapen hela tiden. Vi har lärt oss enormt mycket på bara 50 år och mänskligheten har gjort enorma framsteg under denna tid. För att vi lär oss saker, tar in fakta. För att vi har vetta att förstå när det är rätt tid att ha en åsikt och när det inte är det.
Du har "rätt" att ha åsikter hur arbetsrätt osv praktiseras osv men faktumet att missbruk är en sjukdom där hjärnan inte fungerar normalt. Det är faktiskt inte en åsiktsfråga och nej, du har inte rätt att ha en åsikt om det. Fakta gäller, inte åsikter.
Vilka löjliga jämförelser. Jorden har alltid haft den form den har nu, och solen har aldrig varit en ost men diagnosmanualer har inte alltid funnits.
Hade jag sagt att alkoholism inte räknades som en sjukdom av vården hade jag haft fel, det är fakta att det gör det. Att jag tycker vården har fel är en åsikt.