Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Alkoholism är ingen sjukdom.

klyban skrev 2021-09-04 18:47:31 följande:

Nu förlöjligar du din egen åsikt och berättar det inte finns fakta bakom den, det var dock något jag visste när jag ställde frågan och att det inte fanns fakta bakom din åsikt.

Och ja, som missbrukare och sjuk i missbruk, så öppnar man munnen och försätter sin sjukdom tills man adresserad sjukdomen och svarar på behandlingen.

Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?
    nihka skrev 2021-09-04 19:01:07 följande:
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

• Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-05 10:54:01 följande:

Du har berättat att ingen fakta är det som stödjer din åsikt, och jag ser inget här som ändrar sig på den punkten.

Utan det enda du berättar är att du inte förstår sjukdomsdiagnosen.

Och där har vi det, "Jag har inte mycket till övers....heller" säger du, och varför ska andra sjuka människor för lida för din okunskap för?

Din åsikt hindrar deras tillfrisknande, men som tur lyssnar inte sjukvården på åsikter som du har och inte ens vet varför du har.(pga du inte har någon fakta i grunden.)

Att alkoholisten själv tar upp flaskan till munnen är fakta. Att personen själv tar rakbladet till handleden är fakta (gör någon annan det är det misshandel inte självskada)

Det här kommer säkert som en stor överraskning för dig men alla som inte håller med dig är inte okunniga. Det går att ha olika åsikter om saker annars skulle t.ex inte olika partier existera och vi skulle inte ha regelbundna val. Det skulle finnas ett parti och alla skulle hålla med dem om allt. Visste du förresten att sjukdomsmanualler skrivs om? ICD- 11 kommer ut nästa år och då ändras en del diagnoskriterier, sjukdomar läggs till och försvinner. Beror de på att de som skriver de nya manualerna är okunniga?

Jag har gång på gång sagt att de ska få hjälp, det har du valt att ignorera.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-05 13:13:56 följande:

SÅ du tar ditt hopp om att man kommer ta bort missbruksdiagnosen och kriterierna.

Låter inte som troligt att man kommer göra det och med tanke på de massiva problemet av missbruk världen över och speciellt i USA där den skapas.

Dock står vi här med en åsikt som du inte har förklarat än vad den baserar sig på, så vi kan inte avgöra om du har legitima argument, och detta för du inte vill någon ska veta om vad du pratar om.

Så, kommer det ta lång tid vad du baserar din åsikt på för fakta, eller är det bara eget tyckande?

Och ja, och denna hjälpen är inriktad på att man har en patient som är sjuk i missbruk.

Hur kan du missat det då?

Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.

Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.

Alkoholism ställer till en massa problem som du säger, jag är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder som dessutom var våldsam och jag skyller på honom jag tycker inte synd om honom. Till och med AA säger att man som alkoholist har ett ansvar och att anhöriga kan hamna i medberoende (jag förklarar gärna vad det är om du inte vet) men så ser det inte ut i samhället. En alkoholist som slår räknas som sjuk och behöver hjälp offren skiter man i. De är inte ens offer, de ska visa förståelse för personen som gjort dem illa är sjuk. Genom att klassa det som sjukdom tar man bort allt ansvar från alkoholisten, det blir bara en stackars hjälplös varelse som det är synd om.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-05 13:54:02 följande:

Vi står här fortfarande inte vad du baserar din åsikt på, och vi får nog inse att du aldrig kommer förklara din åsikt och vad den grundar sig för fakta.

Men att du tror missbruk ska falla ur ICD-11 är en gåta.

Att du berättar du inte förstår missbruk, hur känns det egentligen, för du berättar ju att du inte vet eller förstår den och med din böja armen och dricka.

LadyJane skrev 2021-09-05 13:21:39 följande:
    "Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.

Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
    Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.

Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.

Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.

Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
    Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.

Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.

Det är för att du inte läser mina inlägg, då blir det självklart svårt att förstå. Jag tycker själv jag låter som en papegoja, jag upprepar mina fakta i varje inlägg. Eftersom du ändå inte läser kommer jag strunta i det från och med nu. Det är slöseri på allas tid. 

Jag sa just, i inlägget du citerade att alkoholism INTE kommer falla ut ICD- 11. 

• Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-05 13:27:59 följande:
    "inte mycket till övers"???

Vi pratar om människor som mår väldigt dåligt. Självskadebeteende. Det är inget val att må så dåligt att man vill hänga sig eller skära sig. De här personerna behöver hjälp med att hitta tillbaka till att älska livet och sig själva, eller börja med det eller iaf inte hata livet och sig själva. Du med. Ingen som själv mår bra är så osympatisk mot andra människor som inte mår bra.
    Att de mår dåligt är inget val men att skära sig är ett val. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (X) skrev 2021-09-06 09:40:06 följande:

Hur tycker du att de skulle hantera det? (Skriv inte bara "låta bli", för då visar du verkligen hur dålig koll du har...)

Det finns ett stigma kring att må dåligt, många törs inte prata om det, har ingen de litar på för att öppna sig, eller vet inte var de ska vända sig för professionell hjälp. Och då kommer vi till nästa problem; vården är eftersatt, köerna långa och lösningen ofta ssri utan nåt mer, vilket inte löser problemet.

Söka hjälp inom psykiatrin eller möjligtvis VC och be vänner och familj om hjälp. Kanske läsa självhjälpsböcker också. 

Jag prata inte om psykiska sjukdomar generellt. Att ha en depression, schizofreni, vara bipolär mm är sjukdomar precis som diabetes, epilepsi eller vad du vill men att skära sig är en fysisk handling som man själv begår. Jag säger inte att man gör det för att det är kul bara att det är ett val.

• Anonym (Frida)

Klyban och LadyJane. Jag tänker inte svara på era inlägg, det ni gör är mobbing. Jag syftar på att ni helt öppet med varandra pratar illa om mig. Ni hade kunnat skriva privat men vill att jag ska höra. Jag ser att en hel del grova inlägg med påhopp ni skrivit till mig plockats bort också. 

Att någon inte vill prata med er betyder inte att ni har rätt, att jag saknar argument att ni vunnit mm Ingen har någon skyldighet att prata med er och ingen ska behöva stå ut med mobbing. 

• Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 12:33:33 följande:

Du fattar liksom inte att de hänger ihop? Det är som att säga att behöva syre är inget val, men att andas är det.

Utan syre dör man man dör inte av att inte skära sig.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 13:02:53 följande:

Vad vet du om det? Det kanske förhindrar dem från att ta livet av sig.

Man behöver inte andas för att få syre. Man kan intubera sig. Man väljer att använda sig av andningsfunktionen. Varför ska bara de val du klassar som dåliga val utgöra val?

Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Varför klassar du att skära sig som ett bra hälsosamt val?
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 19:33:43 följande:
    Ja, man ska uppträda friskt och rationellt när man är sjuk. Problemet är att den som är sjuk inte är frisk.

Jag förespråkar inget. Jag talar om hur det ser ut. Du fantiserar om hur du tycker det borde se ut.

Hela anledningen till att folk söker sig till vården är för att de är sjuka eller inte mår bra, det är hela vårdens syfte. Man behöver alltså inte vara frisk och rationell för att kontakta dem. 

Det var du som jämförde att andas med att skära sig och sa att det var viktigt att folk fick göra det, det känns väldigt förespråkande. 

• Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 23:11:06 följande:
    Och du tror att man bara söker sig till vården och sedan blir hjälpt och frisk? Du kan inte föreställa dig att människor fortsätter att vara sjuka långt efter de tagit steget att söka hjälp?

Var har jag skrivit att det är viktigt att folk får skära sig? Det är skillnad på att förstå någon som väljer kolera framför superpest och att förespråka självskadebeteende.

Jag vet inte vad det är som har gjort dig så hård och oförsonlig mot sjuka människor, men du kanske vet? Eller så är du omedveten om det på samma sätt som sjuka människor ibland inte förstår att de är sjuka, som anorektikern som "väljer" att inte äta för att hon tycker hon är tjock med sina 37 kg.

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

• Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-07 18:55:45 följande:
    Jaha, så sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls (vilket då ingen gör säger du nu). Så man ökar sina chanser att bli frisk om man låter bli att göra det ingen gör.

Nej, det har jag aldrig sagt. ?äs om, läs rätt.

Ta till dig ditt eget råd och läs dina inlägg. Du var du som jämförde att skära sig med att andas och frågade vad jag visste om det när jag sa att man inte dog av att inte skära sig. 

De första du sa var så rörigt att jag inte förstod det alls. 

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.