• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-04 12:24:00 följande:

Det är därför man erbjuder rehabilitering och om det går ut över arbetet eller påverkad på arbetet.

Och visst kan man nå framgång med alkisar på jobbet, när jag började hade vi säkert 10st och det tog 15år innan det gick lika bra för företaget som då.

När du är en alkoholist, så är det en sjukdom och SKA klassas som en sjukdom.

Men att bli alkoholist krävs många egna val, och det är ingen sjukdom som man får, utan ger sig själv.

Det klassas inte som alkoholism, det klassas som missbruk, och missbruk har klara kriterier för.

Och även ska man behandla det som en sjukdom, för det är så man når framgång.

Även är detta ett krav ifrån facket och något de kämpat för sina medlemmar att de ska få hjälp först, och klarar man rehabiliteringen så fortsätter man jobba som inget hänt.

Vägrar man eller misslyckas, ja, då tar man att avslutar anställningen.

Jag anser som sagt inte att det är en sjukdom och jag tycker att den som missköter sitt arbete inte ska vara kvar. Det är fel mot kollegorna och arbetsgivaren att personer som inte sköter sig ska vara där. Jag har aldrig sagt att rehabilitering inte funkar jag säger att sånt får skötas av någon annan än arbetsgivaren.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 12:31:39 följande:
    Jag anser som sagt inte att det är en sjukdom och jag tycker att den som missköter sitt arbete inte ska vara kvar. Det är fel mot kollegorna och arbetsgivaren att personer som inte sköter sig ska vara där. Jag har aldrig sagt att rehabilitering inte funkar jag säger att sånt får skötas av någon annan än arbetsgivaren.
    Det finns en mycket värre sjukdom som är fruktansvärt utbredd i Sverige idag. Det är den här sjukdomen som gör att människor inte kan skilja mellan fakta och åsikt. Den gör att människor avfärdar fakta och så håller de stenhårt om sin tro och övertygelse och påstår att det ÄR fakta.
    Det har mycket allvarliga konsekvenser den här sjukdomen, det gör att vem som helst blir expert på precis vad som helst och allting. Eftersom man aldrig kan ha fel och alltid har rätt så är man kompetent att avgöra vad som är sant och riktigt och vad som är rena hittepået. Och följden av det är alltid, alltid att man är otroligt moraliserande. Kanske för att man på så sätt kan hävda sin egen förträfflighet? Man är ju expert på ALLT!

Den där sjukdomen, den heter faktaresistens och den är ruskigt farlig. Jag undrar när det kommer ett vaccin mot det. Vad tror du?
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 12:31:39 följande:

Vad du anser saknar betydelse för den faktiska situationen och detta är arbetsrätt också, som om inte sjukvården var nog med att förklara det för dig.
    Att vara alkoholist är att vara sjuk, men det är många egna val man msåte göra på vägen dit.
    Även ska det behandlas som en sjukdom.

Det komiska i det hela, det är att det är just någon annan som normalt sköter rehabiliteringen.
    Då de flesta företagen inte är så stora nog att de har den kompetens som krävs, och det är nog bra extremt stora företag som kan ha den möjligheten.
    Men vad det ska vara argument för och det felet du skrev där, är det nått du kan förklara?

Och det finns faktiskt inget som säger att en alkoholist inte skulle kunna sköta arbetet som alla andra, det msåte inte vara så, men ofta är det så.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Frida)
    LadyJane skrev 2021-09-04 12:38:22 följande:

Det finns en mycket värre sjukdom som är fruktansvärt utbredd i Sverige idag. Det är den här sjukdomen som gör att människor inte kan skilja mellan fakta och åsikt. Den gör att människor avfärdar fakta och så håller de stenhårt om sin tro och övertygelse och påstår att det ÄR fakta.

Det har mycket allvarliga konsekvenser den här sjukdomen, det gör att vem som helst blir expert på precis vad som helst och allting. Eftersom man aldrig kan ha fel och alltid har rätt så är man kompetent att avgöra vad som är sant och riktigt och vad som är rena hittepået. Och följden av det är alltid, alltid att man är otroligt moraliserande. Kanske för att man på så sätt kan hävda sin egen förträfflighet? Man är ju expert på ALLT!

Den där sjukdomen, den heter faktaresistens och den är ruskigt farlig. Jag undrar när det kommer ett vaccin mot det. Vad tror du?

Jag har aldrig förnekat fakta, i varje inlägg säger jag att alkoholism räknas som en sjukdom. Vad som räknas som sjukdom och inte ändras hela tiden, nu är det en sjukdom, förr var det inte det. Jag har rätt att ha en åsikt i frågan.
    klyban skrev 2021-09-04 12:53:46 följande:

Vad du anser saknar betydelse för den faktiska situationen och detta är arbetsrätt också, som om inte sjukvården var nog med att förklara det för dig.

Att vara alkoholist är att vara sjuk, men det är många egna val man msåte göra på vägen dit.

Även ska det behandlas som en sjukdom.

Det komiska i det hela, det är att det är just någon annan som normalt sköter rehabiliteringen.

Då de flesta företagen inte är så stora nog att de har den kompetens som krävs, och det är nog bra extremt stora företag som kan ha den möjligheten.

Men vad det ska vara argument för och det felet du skrev där, är det nått du kan förklara?

Och det finns faktiskt inget som säger att en alkoholist inte skulle kunna sköta arbetet som alla andra, det msåte inte vara så, men ofta är det så.

Arbetsrätt och vad som klassas som sjukdom ändras med tiden för 100 år sedan såg det helt annorlunda ut och om ytligare 100 år kommer det ha ändrats igen. Man kan alltså inte ta hur det fungerar nu som absolut sanning.

Om du läser vad jag skriver så ser du snabbt att jag bara pratar om de som inte kan sköta sina jobb.
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 13:25:45 följande:
    Jag har aldrig förnekat fakta, i varje inlägg säger jag att alkoholism räknas som en sjukdom. Vad som räknas som sjukdom och inte ändras hela tiden, nu är det en sjukdom, förr var det inte det. Jag har rätt att ha en åsikt i frågan.

Arbetsrätt och vad som klassas som sjukdom ändras med tiden för 100 år sedan såg det helt annorlunda ut och om ytligare 100 år kommer det ha ändrats igen. Man kan alltså inte ta hur det fungerar nu som absolut sanning.

Om du läser vad jag skriver så ser du snabbt att jag bara pratar om de som inte kan sköta sina jobb.

Förklara då din åsikt och vad den grundar sig på.
    För det enda jag hör nu är att det inte är en sjukdom enligt dig, i verkligheten vet vi redan det är en sjukdom när man väl är alkoholist, så för ingen av oss andra är detta ens en fråga.

Sen finns det en del psykiska åkommor som orsakar missbruk också, de är icke att förglömma och de har sällan haft stora val för sin sjukdom och väg till missbruk.

Det är fortfarande en arbetsrätt idag och en arbetsrätt man kämpat för.
    Och du verkar jävligt ensam med att vilja ha bort nått som är bra, vad beror denna avundsjuka på?

De som inte kan sköta sina jobb märker man direkt och då är det rehabilitering som gäller, och sen är det upp till den anställda och bli frisk ifrån sin sjukdom.
    Så det löser sig väldigt snabbt på den som inte sköter sitt arbete.

Skoj att du förstod att arbetsgivaren inte sköter rehabiliteringen mer än att boka plats och möjligtvis uppföljning med företaget.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 13:25:45 följande:
    Du har inte förstått att man inte har rätt att ha en åsikt om allt?
    "Jag tycker att jorden är platt därför är den det". Absurt.
    "Jag tycker att solen är en ost därför är den det". Absurt.

Självklart ändrar sig vetenskapen hela tiden. Vi har lärt oss enormt mycket på bara 50 år och mänskligheten har gjort enorma framsteg under denna tid. För att vi lär oss saker, tar in fakta. För att vi har vetta att förstå när det är rätt tid att ha en åsikt och när det inte är det.

Du har "rätt" att ha åsikter hur arbetsrätt osv praktiseras osv men faktumet att missbruk är en sjukdom där hjärnan inte fungerar normalt. Det är faktiskt inte en åsiktsfråga och nej, du har inte rätt att ha en åsikt om det. Fakta gäller, inte åsikter.
  • Drottningen1970

Sjukdomar kan man få av alla möjliga skäl. Man kan födas med dom, man kan smittas av dom eller de kan utvecklas av olika livsstilar eller händelser.

Det är rätt häpnadsväckande att vissa tror att vad som är en sjukdom eller inte är öppet för tyckanden.

Det är vetenskapen som avgör vad som kategoriseras som sjukdom eller ej.

• klyban
    Drottningen1970 skrev 2021-09-04 13:45:55 följande:
    Sjukdomar kan man få av alla möjliga skäl. Man kan födas med dom, man kan smittas av dom eller de kan utvecklas av olika livsstilar eller händelser.

Det är rätt häpnadsväckande att vissa tror att vad som är en sjukdom eller inte är öppet för tyckanden.

Det är vetenskapen som avgör vad som kategoriseras som sjukdom eller ej.

Stöter på detta oftare och oftare och där de säger det är min ÅSIKT, och sen ignorerar dom fakta som stör deras åsikt.
    Och bland är det tom så att de berättar att ingen fakta du säger kommer ändra min åsikt.

Men lösningen är att de kan förklara sin åsikt vad den grundar sig på, dock så följs nästan till 100% en tystnad, för att förklara sin åsikt vill dom inte av någon OUTGRUNDLIG anledning.

Och samma sekund de inte vill förklara, är samma sekund man inser att åsikten inte tål den allra minsta kritik ifrån verkligheten, och att åsikten är betydelselös då fakta inte stödjer åsikten.
    Detta är en ny diskussionsteknik vi har stött på en tid tillbaka, ganska enkel att avväpna dock och då genom be dom förklara sin åsikt.
    Och det är här man sen stöter på att Bill gates är en rymdödla och liknande tokigheter från vissa.

LadyJane skrev 2021-09-04 13:44:14 följande:
    Du har inte förstått att man inte har rätt att ha en åsikt om allt?
    "Jag tycker att jorden är platt därför är den det". Absurt.
    "Jag tycker att solen är en ost därför är den det". Absurt.

Självklart ändrar sig vetenskapen hela tiden. Vi har lärt oss enormt mycket på bara 50 år och mänskligheten har gjort enorma framsteg under denna tid. För att vi lär oss saker, tar in fakta. För att vi har vetta att förstå när det är rätt tid att ha en åsikt och när det inte är det.

Du har "rätt" att ha åsikter hur arbetsrätt osv praktiseras osv men faktumet att missbruk är en sjukdom där hjärnan inte fungerar normalt. Det är faktiskt inte en åsiktsfråga och nej, du har inte rätt att ha en åsikt om det. Fakta gäller, inte åsikter.

En sak som är värt och påpeka, detta är något som arbetaren har kämpat att få till detta i arbetsrätten(Eller vad nu missbruk är placerat.)
    Kanske personen är företagare och har en anställd som missköter sig, men då är ju det rätt enkelt och rehabilitering som gäller.

• klyban

JO, en kuriosa på detta, den fakta som uppstår, så reviderar man ca8% av dessa faktan.(Hörde detta på QI och när man gick igenom nått med fakta där.)
    Men tyvärr så ändras inte faktan så ofta mycket så man kan ha en omvänd åsikt mot faktan.

Vet dock inte varför folk har åsikter de inte kan förklara och om fakta.

• Anonym (Naughty40)

Det är olyckligt att alkoholism klassas som sjukdom och ger tyvärr bara en ursäkt för många att fortsätta supa. En människa kan utveckla ett begär av alkohol och få en vana av de kemiska processer som sker i hjärna och kropp. En människa som aldrig dricker en enda droppe alkohol i sitt liv är inte och kan inte bli alkoholist och således kan hen heller inte drabbas. Alkohol är farligt och kan vara mycket beroendeframkallande och vi är alla olika mottagliga för att utveckla beroende av olika slag. Men till syvende och sist så har man ett eget val och ansvar för vad man häller i sig och hur man väljer att leva sitt liv. Beroende är problematiskt och något man kan behöva hjälp med att bryta, men jag anser inte det vara en sjukdom.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.