Drottningen1970 skrev 2021-09-04 13:45:55 följande:
Sjukdomar kan man få av alla möjliga skäl. Man kan födas med dom, man kan smittas av dom eller de kan utvecklas av olika livsstilar eller händelser.
Det är rätt häpnadsväckande att vissa tror att vad som är en sjukdom eller inte är öppet för tyckanden.
Det är vetenskapen som avgör vad som kategoriseras som sjukdom eller ej.Stöter på detta oftare och oftare och där de säger det är min ÅSIKT, och sen ignorerar dom fakta som stör deras åsikt.
Och bland är det tom så att de berättar att ingen fakta du säger kommer ändra min åsikt.
Men lösningen är att de kan förklara sin åsikt vad den grundar sig på, dock så följs nästan till 100% en tystnad, för att förklara sin åsikt vill dom inte av någon OUTGRUNDLIG anledning.
Och samma sekund de inte vill förklara, är samma sekund man inser att åsikten inte tål den allra minsta kritik ifrån verkligheten, och att åsikten är betydelselös då fakta inte stödjer åsikten.
Detta är en ny diskussionsteknik vi har stött på en tid tillbaka, ganska enkel att avväpna dock och då genom be dom förklara sin åsikt.
Och det är här man sen stöter på att Bill gates är en rymdödla och liknande tokigheter från vissa.
LadyJane skrev 2021-09-04 13:44:14 följande:
Du har inte förstått att man inte har rätt att ha en åsikt om allt?
"Jag tycker att jorden är platt därför är den det". Absurt.
"Jag tycker att solen är en ost därför är den det". Absurt.
Självklart ändrar sig vetenskapen hela tiden. Vi har lärt oss enormt mycket på bara 50 år och mänskligheten har gjort enorma framsteg under denna tid. För att vi lär oss saker, tar in fakta. För att vi har vetta att förstå när det är rätt tid att ha en åsikt och när det inte är det.
Du har "rätt" att ha åsikter hur arbetsrätt osv praktiseras osv men faktumet att missbruk är en sjukdom där hjärnan inte fungerar normalt. Det är faktiskt inte en åsiktsfråga och nej, du har inte rätt att ha en åsikt om det. Fakta gäller, inte åsikter.
En sak som är värt och påpeka, detta är något som arbetaren har kämpat att få till detta i arbetsrätten(Eller vad nu missbruk är placerat.)
Kanske personen är företagare och har en anställd som missköter sig, men då är ju det rätt enkelt och rehabilitering som gäller.