• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • LadyJane
    Anonym (Theodora) skrev 2021-09-04 16:18:10 följande:
    Alkoholism är absolut en psykisk sjukdom, men delar av skeendet innehåller egna val, vilket ändå skiljer den från Bipolär sjukdom, schizofreni, Huntingtons, Ulcerös colit, Bröstcancer, diabetes typ 1, etc...

Delar av utveckling till vissa cancersjukdomar kan också ses som följd av val, tex rökning (lungcancer, urinblåsecancer, tungbascancer...), vilket inte är samma sak som att man direktorsakat en cancer, eller att alla lungcancerfall orsakas av rökning. Vi har yrkesmässigt asbestexponerade, radon, passiv rökning, gruvarbetare osv.

Man kan inte lägga sig platt runt resonemanget att alkohol är en sjukdom, och avsäga individer allt ansvar för skeendet. På samma sätt kan man inte säga att all övervikt är genetiskt orsakad, eller att matberoende är en genetisk sjukdom .

Individer borde behöva ta större ansvar för effekterna av sitt eget beteende!
    Så förklara vad en eventuell faktor av ett visst mått av livsval har för betydelse i diagnosticerandet..

Större ansvar, vad menar du här, kan du exemplifiera?
  • klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:22:04 följande:
    Det är olyckligt att alkoholism klassas som sjukdom och ger tyvärr bara en ursäkt för många att fortsätta supa. En människa kan utveckla ett begär av alkohol och få en vana av de kemiska processer som sker i hjärna och kropp. En människa som aldrig dricker en enda droppe alkohol i sitt liv är inte och kan inte bli alkoholist och således kan hen heller inte drabbas. Alkohol är farligt och kan vara mycket beroendeframkallande och vi är alla olika mottagliga för att utveckla beroende av olika slag. Men till syvende och sist så har man ett eget val och ansvar för vad man häller i sig och hur man väljer att leva sitt liv. Beroende är problematiskt och något man kan behöva hjälp med att bryta, men jag anser inte det vara en sjukdom.
    Nej, det betyder inte alls det, samma krav för att sluta försvinner inte.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym skrev 2021-09-04 15:27:26 följande:
    Tja, vad du anser spelar mindre roll då alkoholism de facto ÄR en sjukdom.
    De vill itne förstå att det är en sjukdom när man väl är missbrukare.
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:35:58 följande:
    Ok, jag gillar choklad och äter choklad varje dag. Jag har utvecklat ett beroende och är sjuk! Hör du inte själv hur dumt det låter? Eller så låter jag bli choklad och är således frisk, eller? Då finns det inga gränser för vad vi kan klassa som sjukdomar.

Det finns hjälp för dig och för ditt missbruk.

Och varför inbillar du dig att skadorna ditt missbruk gett dig av chokladen och din omgivning, skulle magiskt försvinna för du slutar?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-04 13:42:11 följande:

Förklara då din åsikt och vad den grundar sig på.
    För det enda jag hör nu är att det inte är en sjukdom enligt dig, i verkligheten vet vi redan det är en sjukdom när man väl är alkoholist, så för ingen av oss andra är detta ens en fråga.

Sen finns det en del psykiska åkommor som orsakar missbruk också, de är icke att förglömma och de har sällan haft stora val för sin sjukdom och väg till missbruk.

Det är fortfarande en arbetsrätt idag och en arbetsrätt man kämpat för.
    Och du verkar jävligt ensam med att vilja ha bort nått som är bra, vad beror denna avundsjuka på?

De som inte kan sköta sina jobb märker man direkt och då är det rehabilitering som gäller, och sen är det upp till den anställda och bli frisk ifrån sin sjukdom.
    Så det löser sig väldigt snabbt på den som inte sköter sitt arbete.

Skoj att du förstod att arbetsgivaren inte sköter rehabiliteringen mer än att boka plats och möjligtvis uppföljning med företaget.

Snyggt försök till härskarteknik, hade jag varit ny på internet hade det kanske, möjligtvis, eventuellt kunnat fungera. Jag är knappast ensam om att tycka såhär. Om nu det är en absolut sanning som är given från Gud och skrivet i sten, varför har inte alkoholism alltid räknats som en sjukdom?   

Så alla ens åsikter beror alltså på avundsjuka? Jag tycker inte man ska få privatsurfa flera timmar om dagen på jobbet heller, det måste vara för att jag är avundsjuk. Jag tycker inte man ska få stjäla från arbetsplatsen, igen avundsjuka. Jag måste vara ordentligt avundsjuk som tycker det här. Låt arbetsplatsen vara en lekplats istället där man får välja om man vill jobba eller inte. Ingen ska få sparken, det är avundsjuka. 

Alkoholism är ett val man har gjort, man väljer att dricka. Det är lika mycket ens val att dricka på arbetstid som att stjäla. Med tjuvar daltar vi inte med. 

LadyJane skrev 2021-09-04 13:44:14 följande:
    Du har inte förstått att man inte har rätt att ha en åsikt om allt?
    "Jag tycker att jorden är platt därför är den det". Absurt.
    "Jag tycker att solen är en ost därför är den det". Absurt.

Självklart ändrar sig vetenskapen hela tiden. Vi har lärt oss enormt mycket på bara 50 år och mänskligheten har gjort enorma framsteg under denna tid. För att vi lär oss saker, tar in fakta. För att vi har vetta att förstå när det är rätt tid att ha en åsikt och när det inte är det.

Du har "rätt" att ha åsikter hur arbetsrätt osv praktiseras osv men faktumet att missbruk är en sjukdom där hjärnan inte fungerar normalt. Det är faktiskt inte en åsiktsfråga och nej, du har inte rätt att ha en åsikt om det. Fakta gäller, inte åsikter.

Vilka löjliga jämförelser. Jorden har alltid haft den form den har nu, och solen har aldrig varit en ost men diagnosmanualer har inte alltid funnits.  

Hade jag sagt att alkoholism inte räknades som en sjukdom av vården hade jag haft fel, det är fakta att det gör det. Att jag tycker vården har fel är en åsikt.  

• LadyJane
    Anonym (Theodora) skrev 2021-09-04 16:18:10 följande:
    Alkoholism är absolut en psykisk sjukdom, men delar av skeendet innehåller egna val, vilket ändå skiljer den från Bipolär sjukdom, schizofreni, Huntingtons, Ulcerös colit, Bröstcancer, diabetes typ 1, etc...

Delar av utveckling till vissa cancersjukdomar kan också ses som följd av val, tex rökning (lungcancer, urinblåsecancer, tungbascancer...), vilket inte är samma sak som att man direktorsakat en cancer, eller att alla lungcancerfall orsakas av rökning. Vi har yrkesmässigt asbestexponerade, radon, passiv rökning, gruvarbetare osv.

Man kan inte lägga sig platt runt resonemanget att alkohol är en sjukdom, och avsäga individer allt ansvar för skeendet. På samma sätt kan man inte säga att all övervikt är genetiskt orsakad, eller att matberoende är en genetisk sjukdom .

Individer borde behöva ta större ansvar för effekterna av sitt eget beteende!
    Sanningen är att människan är en produkt av arv och miljö. Ytterst få sjukdomar får du enbart från dina gener, det måste komma in en annan faktor - miljön. Och miljö betyder olika val.

Sanningen är att alla de sjukdomar du rabblat upp kan ha mer eller mindre miljöfaktorer som bröstcancer, diabetes både typ 1 och 2, bipolär sjukdom osv.

Hur ska man förhålla sig till det mer än att man kan moralisera: "Du minsann som gjorde det och det felaktiga valet ska minsann få stå ditt kast"?
    Det låter som ett riktigt humant och trevlig samhälle där vi delar upp folk i grupper med moraliskt godkända diagnoser och moraliskt förkastliga människor som gjort helt fel val i livet.

Fast då kommer ju nästa filosofiska problem: hur förhåller vi oss till tex någon som vuxit upp i grav misär, med missbruk och misshandel. Vilka val har sådana barn?
    Man kan inte hävda att samhället ställer upp på alla de här barnen. Det har inte samhället råd med, det är därför barn ibland dödas och mördas av sina föräldrar. Det ger rubriker likaså rubriker om en frånvarande soc.
    Vilka val har det barnet som lär sig att det är ok att misshandla och misshandlas? Att det är normalt och rätt att stjäla det man vill ha. Att röka på, supa och knarka, tja det görs varje dag.

Säg mig, vilka val har det barnet?
    Tror du att det automatiskt förstår hur kärlek fungerar? Bara som ett exempel.

Jag finner ditt moraliserande förfärligt därför att det har ungefär samma tongångar som vi hade i Sverige på 1920-talet. Då var fattiga klena människor som inte förtjänade annat. De var fattiga för att de hade dålig karaktär. Precis samma sak som du hävdar nu. Människor är inte sjuka bara för att experter säger det. Du vet ju att i själva verket är de moraliskt fördärvade och får minsann skylla sig själva för situationen. Att det kanske är uppväxt eller jobb som gjort dem sjuka spelar ingen roll för hur man än vrider och vänder på det så kan man hitta ett VAL de gjort som man kan ha som ursäkt att skylla allt på dem själva.

Ja, du har en riktigt, riktigt otäck människosyn och vi har ju facit hur det gick för världen sist sådana tankar fick härja fritt. Stackars världen.
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 16:47:53 följande:

Snyggt försök till härskarteknik, hade jag varit ny på internet hade det kanske, möjligtvis, eventuellt kunnat fungera. Jag är knappast ensam om att tycka såhär. Om nu det är en absolut sanning som är given från Gud och skrivet i sten, varför har inte alkoholism alltid räknats som en sjukdom?   

Så alla ens åsikter beror alltså på avundsjuka? Jag tycker inte man ska få privatsurfa flera timmar om dagen på jobbet heller, det måste vara för att jag är avundsjuk. Jag tycker inte man ska få stjäla från arbetsplatsen, igen avundsjuka. Jag måste vara ordentligt avundsjuk som tycker det här. Låt arbetsplatsen vara en lekplats istället där man får välja om man vill jobba eller inte. Ingen ska få sparken, det är avundsjuka. 

Alkoholism är ett val man har gjort, man väljer att dricka. Det är lika mycket ens val att dricka på arbetstid som att stjäla. Med tjuvar daltar vi inte med. 

Vilka löjliga jämförelser. Jorden har alltid haft den form den har nu, och solen har aldrig varit en ost men diagnosmanualer har inte alltid funnits.  

Hade jag sagt att alkoholism inte räknades som en sjukdom av vården hade jag haft fel, det är fakta att det gör det. Att jag tycker vården har fel är en åsikt.  

Du glömde förklara vad din åsikt är baserat på, att hävda andra har samma faktabefriande åsikt hjälper dock dig inte där.
    Betyder det då att du ingen fakta stödjer din åsikt?

Det är inte alkoholism som betraktas som en sjukdom, utan missbruk som även har kriterier att uppfyllas.

• Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-04 17:02:02 följande:

Du glömde förklara vad din åsikt är baserat på, att hävda andra har samma faktabefriande åsikt hjälper dock dig inte där.
    Betyder det då att du ingen fakta stödjer din åsikt?

Det är inte alkoholism som betraktas som en sjukdom, utan missbruk som även har kriterier att uppfyllas.

Jag förklarade men bara lite kort på slutet. 

Alkoholism är ett val, man väljer att dricka helt frivilligt ingen tvingar än. Eftersom det tillskillnad från andra sjukdomar är ett val så anser jag inte att det är en sjukdom eller något arbetsplatsen ska ta hänsyn till. 

• Anonym (Naughty40)
    LadyJane skrev 2021-09-04 16:22:11 följande:

Det är väl ingen som tvivlar på att du har åsikter, du förklarar det ju ständigt och om och om igen.

Varför berättar du inte för all världens experter om all din kunskap och att du minsann vet vad som är fakta? Hur tror du att du skulle bli bemött?

Det är grundläggande att kunna skilja fakta från åsikter. Du har en åsikt som dessutom är fel. Du har faktiskt ingen "rätt" att ha åsikter om de fakta som finns oavsett om det handlar om ms, alkoholism, depressioner eller benfrakturer.

Jag har ALL rätt att ha åsikter ska du ha klart för dig. Hur hade du tänkt tysta mig? Detta är ett forum, här har vi åsikter, ok?
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 16:47:53 följande:

Kan du verkligen inget om grundläggande naturkunskap?
    varken solen eller månen har alltid haft den form de har idag. De förändras ständigt liksom vetenskapen och kunskapen.

"Hade jag sagt att alkoholism inte räknades som en sjukdom av vården hade jag haft fel,"
    Nej. Då ljuger du och sprider falsk information.

"Att jag tycker fakta är fel är en åsikt."
    Men javisst, du får rätt här.
    Då ska du också vara ärlig och stå för dina åsikter: du är faktaresistent. Säg det och bär titeln med stolthet!
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:06:29 följande:
    Jag har ALL rätt att ha åsikter ska du ha klart för dig. Hur hade du tänkt tysta mig? Detta är ett forum, här har vi åsikter, ok?
    Nej det har du faktiskt inte.
    För det första är det här en privat sajt. Det existerar inga rättigheter här. Ä*n mindre yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Du har rätt att ha vilken åsikt du vill men du har inte alltid rätt att kommunicera den!

Skilj på åsikter och fakta. Bara för att det här är ett forum MÅSTE man inte och alltid ha åsikter.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.