• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (Naughty40)
    klyban skrev 2021-09-04 16:41:01 följande:

De vill itne förstå att det är en sjukdom när man väl är missbrukare.Det finns hjälp för dig och för ditt missbruk.

Och varför inbillar du dig att skadorna ditt missbruk gett dig av chokladen och din omgivning, skulle magiskt försvinna för du slutar?

Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.

Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:46:48 följande:
    Jag förnekar absolut inte fakta, men kan, hör och häpna, tänka själv och bilda min egen åsikt. Att alkoholism klassas som sjukdom är bara fel och olyckligt och hjälper inte att bryta ett beroende. Att ta ansvar, sluta leva i förnekelse och inse att man har problem samt jobba på det är väl bra mycket bättre än att skylla dåliga begär på att man är sjuk! Har du MS? Cancer? Reumatism? Ja, då är du sjuk enligt mig.
    Du blandar ihop att dricka (frivilligt) med att vara beroende (inte längre lika frivilligt). I den stunden ditt drickande övergår i ett beroende är det en sjukdom. Du styr inte längre helt över ditt drickande utan processer i kroppen har börjat ta över. Det smyger sig på.

Det är precis det en sjukdomsdiagnos gör: hjälper personen till sjukvårdande insatser.

Du resonerar som att inga alkoholister vill bli kvitt sitt beroende utan bara vill glida runt i en stupor av förnekelse. Det finns så många fler alkoholister än A-lagarna på parkbänken. De flesta alkoholister har (semi)fungerande liv med jobb, familj och socialt nätverk.

Ungefär 20% klarar av att bli kvitt sitt beroende på egen hand om man ska tro internationell forskning. Kanske är det den välklädda kvinnliga mellanchefen som dippat in i vinlådan för mycket och för ofta, men går det för långt behöver hon oftast hjälp. Med sin sjukdom.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:
    Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.

Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.
    Om det inte är en sjukdom, vad är det då?
  • klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:

Har aldrig pratat om dig och att du skulle ha ett missbruk, varför sade du nått så konstigt?

Alla missbruk ger skador, ibland både fysiskt, psykiskt och för omgivningen.
    Och slutar man, så ökar inte skadorna av det som man missbrukar, är inte det rätt självklart?

Alkoholism är missbruk och det är klassat som en sjukdom, dock så är inte processen ditt en sjukdom, utan en lång rad av dåliga val.
    Sen har du undantaget med de med diagnos som är mer troliga att göra dessa många dåliga valen.

Och utan behandla det som en sjukdom när man väl är missbrukare, så får man mindre förmåga att lösa frågan med missbruket.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nihka skrev 2021-09-04 17:13:43 följande:
    Du blandar ihop att dricka (frivilligt) med att vara beroende (inte längre lika frivilligt). I den stunden ditt drickande övergår i ett beroende är det en sjukdom. Du styr inte längre helt över ditt drickande utan processer i kroppen har börjat ta över. Det smyger sig på.

Det är precis det en sjukdomsdiagnos gör: hjälper personen till sjukvårdande insatser.

Du resonerar som att inga alkoholister vill bli kvitt sitt beroende utan bara vill glida runt i en stupor av förnekelse. Det finns så många fler alkoholister än A-lagarna på parkbänken. De flesta alkoholister har (semi)fungerande liv med jobb, familj och socialt nätverk.

Ungefär 20% klarar av att bli kvitt sitt beroende på egen hand om man ska tro internationell forskning. Kanske är det den välklädda kvinnliga mellanchefen som dippat in i vinlådan för mycket och för ofta, men går det för långt behöver hon oftast hjälp. Med sin sjukdom.
    Det är så enkelt att de inte förstår!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Naughty40)
    klyban skrev 2021-09-04 17:02:02 följande:

Du glömde förklara vad din åsikt är baserat på, att hävda andra har samma faktabefriande åsikt hjälper dock dig inte där.

Betyder det då att du ingen fakta stödjer din åsikt?

Det är inte alkoholism som betraktas som en sjukdom, utan missbruk som även har kriterier att uppfyllas.

Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.
  • Anonym
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:29:05 följande:
    Det är fritt att anse vad man vill. En fråga? Varför är det så viktigt för dig att det klassas som en sjukdom?
    Det är inte viktigt för mig att alkoholism klassas som en sjukdom, det är liksom ingen åsiktsfråga. Säger vetenskapen att det ÄR det så är det så.
    Liksom fetma är en sjukdom som villa träskallar förnekar.
  • Anonym (Naughty40)
    klyban skrev 2021-09-04 16:41:01 följande:

De vill itne förstå att det är en sjukdom när man väl är missbrukare.Det finns hjälp för dig och för ditt missbruk.

Och varför inbillar du dig att skadorna ditt missbruk gett dig av chokladen och din omgivning, skulle magiskt försvinna för du slutar?

Så det var inte du som skrev att det finns hjälp för mig och mitt missbruk ovan? Ok?
  • klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.

Missbruk är missbruk och har kriterier för den sjukdomsdiagnosen.
    Socker producerar massvis med sjukvård, finns ingen konflikt på socker där inte.

Och FL har massvis av trådar om socker missbruk och hur svårt det är sluta, det är liknande funktioner för sockermissbruk som alkoholmissbruk.

Det är när du är vid missbruket som är sjukdomen, inte de dåliga valen som leder dig dit.

Anonym skrev 2021-09-04 17:27:54 följande:
    Det är inte viktigt för mig att alkoholism klassas som en sjukdom, det är liksom ingen åsiktsfråga. Säger vetenskapen att det ÄR det så är det så.
    Liksom fetma är en sjukdom som villa träskallar förnekar.

Vi pratar med människor som inte är intresserad av forskningen och vetenskapen.

• klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:35:22 följande:
    Så det var inte du som skrev att det finns hjälp för mig och mitt missbruk ovan? Ok

Om jag gjort nått som antyder det och du har missbruk, så är det inget jag haft meningen att säga.
    Så du kan glömma den, det är inget jag har menat att säga att du är.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.