Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:
Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.
Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.
Har aldrig pratat om dig och att du skulle ha ett missbruk, varför sade du nått så konstigt?
Alla missbruk ger skador, ibland både fysiskt, psykiskt och för omgivningen.
Och slutar man, så ökar inte skadorna av det som man missbrukar, är inte det rätt självklart?
Alkoholism är missbruk och det är klassat som en sjukdom, dock så är inte processen ditt en sjukdom, utan en lång rad av dåliga val.
Sen har du undantaget med de med diagnos som är mer troliga att göra dessa många dåliga valen.
Och utan behandla det som en sjukdom när man väl är missbrukare, så får man mindre förmåga att lösa frågan med missbruket.