• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 12:33:33 följande:

Du fattar liksom inte att de hänger ihop? Det är som att säga att behöva syre är inget val, men att andas är det.

Utan syre dör man man dör inte av att inte skära sig.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 12:45:23 följande:
    Utan syre dör man man dör inte av att inte skära sig.
    Vad vet du om det? Det kanske förhindrar dem från att ta livet av sig.

Man behöver inte andas för att få syre. Man kan intubera sig. Man väljer att använda sig av andningsfunktionen. Varför ska bara de val du klassar som dåliga val utgöra val?
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 13:02:53 följande:

Vad vet du om det? Det kanske förhindrar dem från att ta livet av sig.

Man behöver inte andas för att få syre. Man kan intubera sig. Man väljer att använda sig av andningsfunktionen. Varför ska bara de val du klassar som dåliga val utgöra val?

Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Varför klassar du att skära sig som ett bra hälsosamt val?
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 14:37:46 följande:
    Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Jisses.
    det är lätt att ha åsikter om det man inte kan ett skit om.

Som jag sagt förut: det är inte ok att ha åsikter om allt. Speciellt om det man inte vet det minsta om.

Säg mig, hur mycket skatt vill du betala?
    För OM det skulle vara så att alla som mår dåligt bara skulle kunna ringa och ta sig in till sjukhus OCH få vård skulle våra skatter vara dubbelt så höga som nu.

Om det här skrivs det otroligt mycket om, hur vården inte fungerar, SPECIELLT inom psykiatrin. Det görs otaliga reportage både i tryckt media och TV. Och du har missat alltihop!
    Och nu sitter du och ha förnumstiga, förtryckande och nedlåtande åsikter du inte kan något om!

Vet du, du borde faktiskt skämmas som sitter här och spottar ur dig den ena "åsikten" efter den andra som inte har någon annan substans än dina egen okunnighet och fördomar. Du borde skämmas eftersom du inte är ett dugg öppen för att ta till dig fakta, förstå lite bättre och bli lite smartare och klokare. Utan då håller stenhårt fast vid din egen okunnighet att det faktiskt blir tragiskt.

Det är inte ok att ha åsikter om allt, speciellt inte när man inte ens är intresserad av fakta.
  • klyban

Och hur många inom vården säger att missbruk inte skulle var en sjukdom då?

Tråden handlar inte om att skära sig eller inte skära sig, och inte heller hjälper det din åsikt som helt saknar fakta.
    Kanske du istället skulle lägga kraft på att förklara din åsikt än börja prata om annat som blir galet det med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka

Ja, man ska uppträda friskt och rationellt när man är sjuk. Problemet är att den som är sjuk inte är frisk.

Jag förespråkar inget. Jag talar om hur det ser ut. Du fantiserar om hur du tycker det borde se ut.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 19:33:43 följande:
    Ja, man ska uppträda friskt och rationellt när man är sjuk. Problemet är att den som är sjuk inte är frisk.

Jag förespråkar inget. Jag talar om hur det ser ut. Du fantiserar om hur du tycker det borde se ut.

Hela anledningen till att folk söker sig till vården är för att de är sjuka eller inte mår bra, det är hela vårdens syfte. Man behöver alltså inte vara frisk och rationell för att kontakta dem. 

Det var du som jämförde att andas med att skära sig och sa att det var viktigt att folk fick göra det, det känns väldigt förespråkande. 

• LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 22:26:11 följande:

Hela anledningen till att folk söker sig till vården är för att de är sjuka eller inte mår bra, det är hela vårdens syfte. Man behöver alltså inte vara frisk och rationell för att kontakta dem. 

Det betyder på ett enklare språk att för att klara av att söka vård måste man klara många saker.
    Saker som är väldigt svåra när man är sjuk.
    Och inte har någon som kan hjälpa en.

Man måste förstå att man är sjuk
    Man måste förstå att man behöver hjälp.

Det är ett problem.
    För när man är sjuk är det många saker man inte förstår.
    Som att man behöver hjälp
    Eller hur man får hjälp
    Eller var man får hjälp.

Vården är krånglig.
    Många gånger slussas man runt runt runt
    För att man kanske inte förstår själv vad som är fel.
    Och hur man ska berätta det.

Förstår du nu vad nihka menade?

• nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 22:26:11 följande:

Det var du som jämförde att andas med att skära sig och sa att det var viktigt att folk fick göra det, det känns väldigt förespråkande. 

Och du tror att man bara söker sig till vården och sedan blir hjälpt och frisk? Du kan inte föreställa dig att människor fortsätter att vara sjuka långt efter de tagit steget att söka hjälp?

Var har jag skrivit att det är viktigt att folk får skära sig? Det är skillnad på att förstå någon som väljer kolera framför superpest och att förespråka självskadebeteende.

Jag vet inte vad det är som har gjort dig så hård och oförsonlig mot sjuka människor, men du kanske vet? Eller så är du omedveten om det på samma sätt som sjuka människor ibland inte förstår att de är sjuka, som anorektikern som "väljer" att inte äta för att hon tycker hon är tjock med sina 37 kg.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-06 23:11:06 följande:
    Och du tror att man bara söker sig till vården och sedan blir hjälpt och frisk? Du kan inte föreställa dig att människor fortsätter att vara sjuka långt efter de tagit steget att söka hjälp?

Var har jag skrivit att det är viktigt att folk får skära sig? Det är skillnad på att förstå någon som väljer kolera framför superpest och att förespråka självskadebeteende.

Jag vet inte vad det är som har gjort dig så hård och oförsonlig mot sjuka människor, men du kanske vet? Eller så är du omedveten om det på samma sätt som sjuka människor ibland inte förstår att de är sjuka, som anorektikern som "väljer" att inte äta för att hon tycker hon är tjock med sina 37 kg.

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.