• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.
    Om det inte är en sjukdom, vad är det då?

Stjälper det dem att det är en sjukdom? På vilket sätt?

Vad blir de hjälpta av då
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:06:29 följande:
    Jag har ALL rätt att ha åsikter ska du ha klart för dig. Hur hade du tänkt tysta mig? Detta är ett forum, här har vi åsikter, ok?
    Nej, du kan inte ha en åsikt om huruvida en sjukdom är en sjukdom eller inte. Den är det. Det du kan ha en åsikt om är om du tycker det är rätt eller fel: "Jag tycker det är fel att alkoholism ska klassas som en sjukdom", men din åsikt kan inte ändra på det faktum att alkoholism klassas som en sjukdom.

Varför vill du försvåra för personer som är beroende av alkohol eller kanske till och med ta bort möjligheten till sjukvårdande insatser och rehabilitering för deras alkoholism? Om man tar bort sjukdomsdiagnosen är de ju inte längre sjuka utan bara viljesvaga som man kan kräva insatser av mer typ "Ryck upp dig".
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 17:05:10 följande:

Jag förklarade men bara lite kort på slutet. 

Alkoholism är ett val, man väljer att dricka helt frivilligt ingen tvingar än. Eftersom det tillskillnad från andra sjukdomar är ett val så anser jag inte att det är en sjukdom eller något arbetsplatsen ska ta hänsyn till. 

JA, det är sant före man är missbrukare, inte när man är.

Dock är din förklaring för åsikten inte direkt faktabaserad, så du har inte svarat än på vad din åsikt baserar sig på för fakta.

Svarar du inte nästa gång, så inser jag du inte har en faktabaserad åsikt, och hävda anda har samma faktabefriade åsikt fungerar dock inte.
    För det bara berättar detta är bara en åsikt utan grund.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.
    Sockerberoende är ett beroende som kan vara mycket svårt att göra sig av med.

Så du tycker vi kan ta bort alla diagnoser för "ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk"?
  • Rataxes

Klart att det är en sjukdom liksom annat missbruk. Alkoholism är däremot inte kriminaliserat som annat drogmissbruk.

Shit for brains: k + n + p + f + kb.
  • Anonym (Naughty40)
    nihka skrev 2021-09-04 17:48:16 följande:

Sockerberoende är ett beroende som kan vara mycket svårt att göra sig av med.

Så du tycker vi kan ta bort alla diagnoser för "ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk"?

Jag har själv varit sockerberoende så jag vet hur svårt det kan vara att sluta äta socker. Jag är också av den personligheten som vill ha allt eller inget. Men jag skulle aldrig säga att jag har en sjukdom för det.

Jag förstår att det är upprörande för många att det finns vi som tycker annat än att det klassas som sjukdom, men bara inse att åsikterna om detta är olika och vara överens om att vi inte är överens?
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 18:02:12 följande:
    Jag har själv varit sockerberoende så jag vet hur svårt det kan vara att sluta äta socker. Jag är också av den personligheten som vill ha allt eller inget. Men jag skulle aldrig säga att jag har en sjukdom för det.

Jag förstår att det är upprörande för många att det finns vi som tycker annat än att det klassas som sjukdom, men bara inse att åsikterna om detta är olika och vara överens om att vi inte är överens?
    Jag är inte det minsta upprörd för att du förnekar fakta. Man kan som jag förklarade i mitt förra inlägg inte ha en åsikt om fakta.

Kanske ser du det som semantik, men det är skillnad på att säga "alkoholism är inte en sjukdom" och "Jag tycker det är fel att alkoholism ska klassas som en sjukdom".

Kanske är du så hård mot andra för att du själv, säkert med stor insats, lyckades göra dig kvitt ditt beroende själv och då ska det inte daltas med andra utan de får bara vara lika resoluta som du var?
  • Drottningen1970
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:

Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.

Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.

Eller så kunde du få evidensbaserad vård och behandling för din sjukdom istället för meningslöst moraliserande.
  • Anonym (Naughty40)
    nihka skrev 2021-09-04 18:13:26 följande:

Jag är inte det minsta upprörd för att du förnekar fakta. Man kan som jag förklarade i mitt förra inlägg inte ha en åsikt om fakta.

Kanske ser du det som semantik, men det är skillnad på att säga "alkoholism är inte en sjukdom" och "Jag tycker det är fel att alkoholism ska klassas som en sjukdom".

Kanske är du så hård mot andra för att du själv, säkert med stor insats, lyckades göra dig kvitt ditt beroende själv och då ska det inte daltas med andra utan de får bara vara lika resoluta som du var?

Ja, nog fasen har jag själv fått kämpa och kämpar emot sockersug, vem skulle annars göra det om inte jag själv? Och du har rätt i en sak, jag tycker att det individuella ansvaret i samhället är för litet och att det daltas och ursäktas om allt alldeles för mycket. Och ja visst, om det är viktigt för dig att påpeka att man inte kan ha en åsikt om fakta, så säger vi så.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-04 17:45:54 följande:

JA, det är sant före man är missbrukare, inte när man är.

Dock är din förklaring för åsikten inte direkt faktabaserad, så du har inte svarat än på vad din åsikt baserar sig på för fakta.

Svarar du inte nästa gång, så inser jag du inte har en faktabaserad åsikt, och hävda anda har samma faktabefriade åsikt fungerar dock inte.

För det bara berättar detta är bara en åsikt utan grund.

Tyvärr finns det ingen fakta som säger att ingen öppnar munnen på alkoholisten och häller i alkoholen. Att personen tar upp flaskan själv är fakta men så basal fakta att det inte skrivs forskningsartiklar i ämnet.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.