• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 18:36:41 följande:
    Tyvärr finns det ingen fakta som säger att ingen öppnar munnen på alkoholisten och häller i alkoholen. Att personen tar upp flaskan själv är fakta men så basal fakta att det inte skrivs forskningsartiklar i ämnet.

Nu förlöjligar du din egen åsikt och berättar det inte finns fakta bakom den, det var dock något jag visste när jag ställde frågan och att det inte fanns fakta bakom din åsikt.

Och ja, som missbrukare och sjuk i missbruk, så öppnar man munnen och försätter sin sjukdom tills man adresserad sjukdomen och svarar på behandlingen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 18:31:22 följande:
    Ja, nog fasen har jag själv fått kämpa och kämpar emot sockersug, vem skulle annars göra det om inte jag själv? Och du har rätt i en sak, jag tycker att det individuella ansvaret i samhället är för litet och att det daltas och ursäktas om allt alldeles för mycket. Och ja visst, om det är viktigt för dig att påpeka att man inte kan ha en åsikt om fakta, så säger vi så.
    Det finns hjälp.

Att man tar hjälp är inte detsamma som att avsäga sig det individuella ansvaret utan man tar sitt ansvar genom att använda sig av alla medel som står till buds, vilket också ökar chansen att lyckas.

Det handlar inte om vad som är viktigt för mig utan det man säger betyder något och man kan inte hitta på egna betydelser. Att jag ändå förstår vad du menar beror ju inte på dig utan på min förmåga att se bortom vad du faktiskt skriver.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 18:36:41 följande:
    Tyvärr finns det ingen fakta som säger att ingen öppnar munnen på alkoholisten och häller i alkoholen. Att personen tar upp flaskan själv är fakta men så basal fakta att det inte skrivs forskningsartiklar i ämnet.
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2015-05-10 17:33:51 följande:

Om du tänker dig att 3 personer tar sin första sil. Samma dos. En trillar dit direkt, en trillar dit efter ett tag och en dör omedelbart.

Har de "valt det"?

Alkohol är ett beroendeframkallande nervgift med reversibel effekt (inte alltid) som vi alla är olika mottagliga för rent genetiskt. Man vet aldrig säkert i förväg vem som löper störst risk att fastna i ett beroende, men man kan kolla runt i släkten för vägledning. Sedan finns det fler komponenter är rent genetiska som exempelvis psykosociala, men i grund i botten är vi olika rustade till att klara av drickandet och för den som blir beroende handlar det om mer än viljestyrka att sluta.

Fast jag tänker ju ?varför tar de den första silen överhuvudtaget?? Det är ju faktiskt ett val. Jag vet att alkoholism och missbruk klassas som sjukdom, men jag kan tycka att de är mindre sjukdomar än ganska många andra. Jag vet tex att alkoholism finns nära i min familj och väljer därför att inte dricka alls då det även är genetiskt betingat. Det är ett val jag tagit för att förebygga för att aldrig hamna där och utsätta min egen familj för det det innebär.
  • LadyJane
    Anonym (Fast) skrev 2021-09-04 21:43:52 följande:
    Fast jag tänker ju varför tar de den första silen överhuvudtaget? Det är ju faktiskt ett val. Jag vet att alkoholism och missbruk klassas som sjukdom, men jag kan tycka att de är mindre sjukdomar än ganska många andra. Jag vet tex att alkoholism finns nära i min familj och väljer därför att inte dricka alls då det även är genetiskt betingat. Det är ett val jag tagit för att förebygga för att aldrig hamna där och utsätta min egen familj för det det innebär.
    Hur du någonsin gjort några dumheter du senare ångrat?
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2021-09-04 18:47:31 följande:

Nu förlöjligar du din egen åsikt och berättar det inte finns fakta bakom den, det var dock något jag visste när jag ställde frågan och att det inte fanns fakta bakom din åsikt.

Och ja, som missbrukare och sjuk i missbruk, så öppnar man munnen och försätter sin sjukdom tills man adresserad sjukdomen och svarar på behandlingen.

Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?
    nihka skrev 2021-09-04 19:01:07 följande:
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:
    Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

Du har berättat att ingen fakta är det som stödjer din åsikt, och jag ser inget här som ändrar sig på den punkten.
    Utan det enda du berättar är att du inte förstår sjukdomsdiagnosen.
    Och där har vi det, "Jag har inte mycket till övers....heller" säger du, och varför ska andra sjuka människor för lida för din okunskap för?

Din åsikt hindrar deras tillfrisknande, men som tur lyssnar inte sjukvården på åsikter som du har och inte ens vet varför du har.(pga du inte har någon fakta i grunden.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:

Men gud så fånigt.

Newsflash: Trump-eran är över!

Det är inte längre ok att hävda vad som helst hur som helst.
    Det är inte längre ok att komma med falska nyheter, lögner och rena amsagor och försöka få människor att tro att det är sanning.
    Det är inte längre ok att tro att man måste eller ens ska ha en åsikt om precis allt.
    Det är inte längre ok att tro att mina åsikter är precis lika mycket värda som kunskap och fakta.

Dumskallarnas tid är helt enkelt över.
  • klyban
    Anonym skrev 2021-09-05 11:39:00 följande:
    Att någon ens lägger möda och energi på att "diskutera" med dig borde ge dem en tapperhetsmedalj.
    Du får en dumstrut istället, otäcka verklighetsförnekare som förlöjligar sjuka människor. 
    Och helt utan fakta för sin åsikt är värt och tillägga också.
  • Anonym
    klyban skrev 2021-09-05 11:43:58 följande:
    Och helt utan fakta för sin åsikt är värt och tillägga också.
    Ja, det också.
    Jag blir bara så förbannat trött på vissa. Hade det varit en irl-diskussion så hade jag nästan haft lust att skaka vett i människan! (Hade jag inte gjort förstås då jag vet att våld inte löser något.)

Kanske personen bara sitter och provocerar för nöjes skull?
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.