• nihka

Alkoholism är ingen sjukdom.

Fast alkoholism ÄR en sjukdom som en del till och med är genetiskt predisponerade att utveckla.

• nihka
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 17:19:28 följande:

Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?

Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.

Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.

Om du tänker dig att 3 personer tar sin första sil. Samma dos. En trillar dit direkt, en trillar dit efter ett tag och en dör omedelbart.

Har de "valt det"?

Alkohol är ett beroendeframkallande nervgift med reversibel effekt (inte alltid) som vi alla är olika mottagliga för rent genetiskt. Man vet aldrig säkert i förväg vem som löper störst risk att fastna i ett beroende, men man kan kolla runt i släkten för vägledning. Sedan finns det fler komponenter är rent genetiska som exempelvis psykosociala, men i grund i botten är vi olika rustade till att klara av drickandet och för den som blir beroende handlar det om mer än viljestyrka att sluta.
  • nihka
    Sniper skrev 2015-05-10 19:47:20 följande:

Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
    Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.

Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.

Äsch, lite serotoninbrist är väl inget som hindrar en viljekraftig person att pilla i sig några mackor. Det är ju bara att röra armen med mackan mot munnen och sedan tugga och svälja.

På samma sätt kan väl bulimikern bara sätta en tejp över käften. Ingen tvingar personen att riva bort den.

Och depressioner, ja det vet ju alla att det bara är att rycka upp sig och inte välja att ligga där med täcket över huvudet. Ut och gör raska promenader i vårsolen vetja!

*ironi*

Fast ungefär så resonerar du med alkohol. Utan ironi.
  • nihka
    Anonym (kls) skrev 2015-05-10 17:57:59 följande:
    Självklart har de valt det. Om de inte blev tvingade att ta silen så är det självvalt. Alkoholism må kallas sjukdom men det är till 100% en självförvållad sådan.
    Jag syftade på valt att reagera så olika.
  • nihka
    Sniper skrev 2015-05-10 20:15:24 följande:
    Jag sa inte att det bara är att slänga bort flaskan, ett missbruk är ett missbruk och ett beroende är ett beroende. Däremot är det ingen sjukdom utan just ett beroende.
    Anonym (Sjukdom) skrev 2015-05-10 19:57:44 följande:
    Herregud har du berättar för psykologer och läkare att du upptäckt anledningen till anorexi, bulemi och depression? Vilket genombrott!! Vem visste att anonym på familjeliv skulle ha svaret, halleluja!
    Det är rätt allmänt känt att så är fallet.
    Man kan väl säga att missbruket är handlingen bakom beroendet som i sin tur bottnar i en predisposition till att utveckla ett beroende. Den predispositionen kan ses som sjukdomen som väntar på att triggas igång.
  • nihka
    _smart_ skrev 2015-05-12 21:45:11 följande:
    Ok allt som är ärftligt är sjukdomar? Foten i munnen
    Nej, du måste bli sjuk av något för att det ska betraktas som en sjukdom. Därav namnet Foten i munnen.
  • nihka
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 16:48:21 följande:

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

Fast det är inte du som bestämmer det utan alkoholism ÄR klassad som en sjukdom delvis för att du kan vara predisponerad vilket inte är ett aktivt val. Sedan är ett beroende när du väl utvecklat det inte heller ett aktivt val.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-29 10:07:28 följande:
    Vilket är fel. Man borde kunna sparka någon som missköter sig och dricker på arbetstid inte enligt lag tvingas dalta med personen. 
    Dalta? Annars kallas det för rehabilitering och det finns framgångsrik sådan.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-30 18:15:32 följande:
    Det säger jag inget om, jag pratar om att ge någon sparken inte att personen inte ska få behandling (något som går utmärkt att få som arbetslös)
    Man ger inte sjuka personer "sparken". Sjukdom är inte saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har en arbetslivsinriktad rehabiliteringsskyldighet som först måste fullföljas innan det kan bli grund för uppsägning av personliga skäl.

Det kan handla om anpassning av arbetsuppgifterna och arbetsträning, men även sjukskrivning på deltid eller heltid i kombination med behandling. Antabus och Akamprosat är exempel på preparat som kan tas för att framkalla illamående vid alkoholintag respektive minska suget efter alkohol. Campral minskar risken för återfall. Det finns många konkreta och fungerande åtgärder för den som är villig att kämpa för att bli kvitt sitt beroende.

Att ge någon "sparken" så livsstrukturen försvinner och ekonomin rasar kan istället öka på drickandet.
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:46:48 följande:
    Jag förnekar absolut inte fakta, men kan, hör och häpna, tänka själv och bilda min egen åsikt. Att alkoholism klassas som sjukdom är bara fel och olyckligt och hjälper inte att bryta ett beroende. Att ta ansvar, sluta leva i förnekelse och inse att man har problem samt jobba på det är väl bra mycket bättre än att skylla dåliga begär på att man är sjuk! Har du MS? Cancer? Reumatism? Ja, då är du sjuk enligt mig.
    Du blandar ihop att dricka (frivilligt) med att vara beroende (inte längre lika frivilligt). I den stunden ditt drickande övergår i ett beroende är det en sjukdom. Du styr inte längre helt över ditt drickande utan processer i kroppen har börjat ta över. Det smyger sig på.

Det är precis det en sjukdomsdiagnos gör: hjälper personen till sjukvårdande insatser.

Du resonerar som att inga alkoholister vill bli kvitt sitt beroende utan bara vill glida runt i en stupor av förnekelse. Det finns så många fler alkoholister än A-lagarna på parkbänken. De flesta alkoholister har (semi)fungerande liv med jobb, familj och socialt nätverk.

Ungefär 20% klarar av att bli kvitt sitt beroende på egen hand om man ska tro internationell forskning. Kanske är det den välklädda kvinnliga mellanchefen som dippat in i vinlådan för mycket och för ofta, men går det för långt behöver hon oftast hjälp. Med sin sjukdom.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.