Alkoholism är ingen sjukdom.
Fast alkoholism ÄR en sjukdom som en del till och med är genetiskt predisponerade att utveckla.
Fast alkoholism ÄR en sjukdom som en del till och med är genetiskt predisponerade att utveckla.
Förstår fortfarande inte hur det kan klassas som sjukdom?
Min syster har MS. Det är en sjukdom. Hon har inte valt det själv och hon kan inte bli av med det. En alkoholist väljer själv att dricka, ingen tvingar dom. Dom kan även välja själva om dom ska sluta eller inte.
Det är bara människornas påfund som lagt alkisarna i samma fack som sjukdomar.
Alkoholism är ingen sjukdom utan det är ett missbruk.
Någon jämförde med anorexi, bulimi och depressioner.
Alkoholism beror på att man gjort sig beroende av en substans, medan anorexi, bulimi och depression innebär att man saknar av en substans - serotonin. Du kan bli alkoholist av att du är sjuk i depression, men alkoholism är ett beteende, ett missbruk, och ingen sjukdom. Därav säger jag inte att det inte är allvarligt, för det är det.
Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.
Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.