Inlägg från: Anonym (Fast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fast)

Alkoholism är ingen sjukdom.

nihka skrev 2015-05-10 17:33:51 följande:

Om du tänker dig att 3 personer tar sin första sil. Samma dos. En trillar dit direkt, en trillar dit efter ett tag och en dör omedelbart.

Har de "valt det"?

Alkohol är ett beroendeframkallande nervgift med reversibel effekt (inte alltid) som vi alla är olika mottagliga för rent genetiskt. Man vet aldrig säkert i förväg vem som löper störst risk att fastna i ett beroende, men man kan kolla runt i släkten för vägledning. Sedan finns det fler komponenter är rent genetiska som exempelvis psykosociala, men i grund i botten är vi olika rustade till att klara av drickandet och för den som blir beroende handlar det om mer än viljestyrka att sluta.

Fast jag tänker ju ?varför tar de den första silen överhuvudtaget?? Det är ju faktiskt ett val. Jag vet att alkoholism och missbruk klassas som sjukdom, men jag kan tycka att de är mindre sjukdomar än ganska många andra. Jag vet tex att alkoholism finns nära i min familj och väljer därför att inte dricka alls då det även är genetiskt betingat. Det är ett val jag tagit för att förebygga för att aldrig hamna där och utsätta min egen familj för det det innebär.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.