• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 23:20:45 följande:

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

Vad får dig att tro att sjuka människor struntar i att göra något alls innan de söker vård?

Tycker du inte att det är bättre att du tar det med den personen som har uttryckt att den tycker att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp?
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 23:20:45 följande:

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

Och det skulle väl vara att ha en åsikt som vetenskapen och sjukvården säger du har fel om sjukdomen som du av någon udda anledning vill förneka.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 10:30:01 följande:
    Det tror jag inte, det är DU som tror. Det är också DU som säger att skära sig är lika viktigt som att andas.
    Jaha, så sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls (vilket då ingen gör säger du nu). Så man ökar sina chanser att bli frisk om man låter bli att göra det ingen gör.

Nej, det har jag aldrig sagt. ?äs om, läs rätt.
  • Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-07 18:55:45 följande:
    Jaha, så sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls (vilket då ingen gör säger du nu). Så man ökar sina chanser att bli frisk om man låter bli att göra det ingen gör.

Nej, det har jag aldrig sagt. ?äs om, läs rätt.

Ta till dig ditt eget råd och läs dina inlägg. Du var du som jämförde att skära sig med att andas och frågade vad jag visste om det när jag sa att man inte dog av att inte skära sig. 

De första du sa var så rörigt att jag inte förstod det alls. 

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 21:40:24 följande:

Ta till dig ditt eget råd och läs dina inlägg. Du var du som jämförde att skära sig med att andas och frågade vad jag visste om det när jag sa att man inte dog av att inte skära sig. 

Kan du berätta hur detta ädnrar nått om sjukdomen missbruk av alkohol?

Men hur det är svårt och förstå att en som är missbrukar är just en sjukdom, är det nått vi någon gång får reda på?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 21:40:24 följande:

Jag påstod bara att de i så fall båda kunde betraktas som val. Jag sa inget om de var bra eller dåliga val generellt, eller att de var "lika viktiga". Det har du diktat ihop i ditt eget huvud. Vad jag menade var att personen som skär sig kanske därmed för stunden låter bli att göra ett ännu sämre val. Eftersom döden är oåterkallelig anser jag det vara det allra sämsta valet. Det betyder inte att jag förespråkar det som kanske förhindrar döden, men det kan ändå vara en realitet för personen.

Det du tyckte var rörligt var när jag sammanfattade vad du hade sagt. Du sa emot dig själv vilket gärna blir rörigt.
  • Anonym (Pucko)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-10 16:48:21 följande:
    Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

Jo. Alkoholism är en sjukdom och finns i DSM5 (förteckning psykiatriska diagnoser). Samma gäller narkomani och idioti.
    Men en finurlig sjukdom, den intalar den drabbade att hen inte har den.
  • mammatill6
    Anonym (*) skrev 2015-05-10 18:19:35 följande:
    Fast det har ju inget med om det är en sjukdom eller inte att göra.

Jag känner en som har diabetes, han vill inte sluta med socker. Har han inte en sjukdom då? Klart han har, precis som en missbrukare har en sjukdom. Alla har inte kraften det tar att försöka bli friska, det är så jäkla förmätet att tro det.

Jag tror du skulle må mycket bättre om du fokuserade på ditt eget liv, och inte på andras liv. Jag tycker nämligen att människor som är bittra, som du, slösar bort sina liv, det gör mig så ledsen att du slösar bort ditt liv på sådant.
    Menar du att han skulle bli frisk om han slutade med socker?
  • Anonym (Falsk vän)

Jag brukar aldrig kommentera något här på familjeliv men måste bara skriva att fy vilken falsk så kallad vän du är! Din vän öppnar upp sig för dig och du hånskrattar åt henne på insidan. Att leva som medberoende är bland det tuffaste som finns så visa lite empati och ge stöd åt din vän istället. 

• Anonym (Jag)
    Antevasin skrev 2015-05-10 19:52:20 följande:
    Enligt vetenskapen ja...
    Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
    Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
    Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
    En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
    I slutändan handlar det om ett val.
    Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
    Men för det första: ADHD är INTE en sjukdom utan ett neuropsykiatriskt funktionshinder! Och nej jag har verkligen inte valt att födas med ADHD och autism. Däremot har jag valet att själv bestämma hur jag ska hantera det; antingen är jag bitter över alla år jag förlorat pga att jag fick diagnosen så sent och över att jag träffat på så många puckon inom vården som inte fattat vad jag behöver hjälp med osv.. Eller så försöker jag att tänka annorlunda.. 

Oavsett om folk anser att alkoholism är en sjukdom eller inte;j bryr mig inte om vad ni tycker; så finns det en hel livshistoria bakom, samt ofta en beroendegen och psykisk ohälsa! Ingen vaknar en morgon och bestämmer sig för att bli alkoholist! 
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.