Antevasin skrev 2015-05-10 19:52:20 följande:
Enligt vetenskapen ja...
Men finns det någon som kan påstå att det inte handlar om ett val hur vida man sveper den där 75:an eller inte?
Hur man än vrider och vänder på det, är det inte ett val?
Kan en cancersjuk välja hur vida tumören ska finnas eller inte? Kan någon med adhd med ett val, välja att vara sjuk eller inte?
En person behöver inte dricka för att överleva, lika lite som en person behöver dra en lina kokain eller en spruta heroin för att överleva.
I slutändan handlar det om ett val.
Antagligen tar du den där vodkan eller så låter du bli och söker hjälp.
Men för det första: ADHD är INTE en sjukdom utan ett neuropsykiatriskt funktionshinder! Och nej jag har verkligen inte valt att födas med ADHD och autism. Däremot har jag valet att själv bestämma hur jag ska hantera det; antingen är jag bitter över alla år jag förlorat pga att jag fick diagnosen så sent och över att jag träffat på så många puckon inom vården som inte fattat vad jag behöver hjälp med osv.. Eller så försöker jag att tänka annorlunda..
Oavsett om folk anser att alkoholism är en sjukdom eller inte;j bryr mig inte om vad ni tycker; så finns det en hel livshistoria bakom, samt ofta en beroendegen och psykisk ohälsa! Ingen vaknar en morgon och bestämmer sig för att bli alkoholist!