• Anonym (Z)

Alkoholism är ingen sjukdom.

Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Fågel Flax

Hej!

Alkoholism är en beroendesjukdom. Anorexia och ocd är också sjukdomar. Det svenska språket är alltför onyanserat, och därför blir det att influensa, cancer och psykiska åkommor får samma ord att dela på. Det blir till och med så att det ibland kan vara symptomen på sjukdomen som får etiketten sjukdom.

Så är fallet vid alkoholism, men med nuvarande brist på variation i språket, så är det enligt min åsikt korrekt att benämna alkoholism som just en sjukdom.

Däremot är det inte optimalt att lägga sig ner och ge upp bara för att man har en beroendesjukdom.

Men det är en annan diskussion!

• Fågel Flax

Dessutom:

Det var tråkigt att du inte, istället för att skratta inombords, kunde känna att det är JÄTTEBRA att din väninna talar öppet om det här som hennes familj tampas med, eftersom det fortfarande finns ett stigma kring detta gissel, som måste bort! Jag tycker att det är jättestarkt och positivt att din väninna väljer så!

• Anonym (Frida)
    nihka skrev 2021-09-05 13:27:59 följande:
    "inte mycket till övers"???

Vi pratar om människor som mår väldigt dåligt. Självskadebeteende. Det är inget val att må så dåligt att man vill hänga sig eller skära sig. De här personerna behöver hjälp med att hitta tillbaka till att älska livet och sig själva, eller börja med det eller iaf inte hata livet och sig själva. Du med. Ingen som själv mår bra är så osympatisk mot andra människor som inte mår bra.
    Att de mår dåligt är inget val men att skära sig är ett val. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:23:33 följande:

Hur tycker du att de skulle hantera det? (Skriv inte bara "låta bli", för då visar du verkligen hur dålig koll du har...)

Det finns ett stigma kring att må dåligt, många törs inte prata om det, har ingen de litar på för att öppna sig, eller vet inte var de ska vända sig för professionell hjälp. Och då kommer vi till nästa problem; vården är eftersatt, köerna långa och lösningen ofta ssri utan nåt mer, vilket inte löser problemet.

• Anonym (Frida)
    Anonym (X) skrev 2021-09-06 09:40:06 följande:

Hur tycker du att de skulle hantera det? (Skriv inte bara "låta bli", för då visar du verkligen hur dålig koll du har...)

Det finns ett stigma kring att må dåligt, många törs inte prata om det, har ingen de litar på för att öppna sig, eller vet inte var de ska vända sig för professionell hjälp. Och då kommer vi till nästa problem; vården är eftersatt, köerna långa och lösningen ofta ssri utan nåt mer, vilket inte löser problemet.

Söka hjälp inom psykiatrin eller möjligtvis VC och be vänner och familj om hjälp. Kanske läsa självhjälpsböcker också. 

Jag prata inte om psykiska sjukdomar generellt. Att ha en depression, schizofreni, vara bipolär mm är sjukdomar precis som diabetes, epilepsi eller vad du vill men att skära sig är en fysisk handling som man själv begår. Jag säger inte att man gör det för att det är kul bara att det är ett val.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:51:07 följande:

Söka hjälp inom psykiatrin eller möjligtvis VC och be vänner och familj om hjälp. Kanske läsa självhjälpsböcker också. 

Jag prata inte om psykiska sjukdomar generellt. Att ha en depression, schizofreni, vara bipolär mm är sjukdomar precis som diabetes, epilepsi eller vad du vill men att skära sig är en fysisk handling som man själv begår. Jag säger inte att man gör det för att det är kul bara att det är ett val.

Så länge du inte berättar vad din åsikt berättar vad för fakta den stödjer sig på, så står vi här med ord på en rad bara.
    Detta är redan avgjort sedan evigheter sedan, och vem är du som tror dig veta bättre än vetenskapen?
    För det gör du inte har vi lärt oss.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:51:07 följande:

Så vad gör det för skillnad?
    Att man någonstans har något som kanske, eventuellt kan tolkas som "val"?

Ska det finnas några konsekvenser, som att tex inte få gratis vård?
    Ja utöver att alla har all rätt att ösa förakt över dem.
  • Anonym (Frida)

Klyban och LadyJane. Jag tänker inte svara på era inlägg, det ni gör är mobbing. Jag syftar på att ni helt öppet med varandra pratar illa om mig. Ni hade kunnat skriva privat men vill att jag ska höra. Jag ser att en hel del grova inlägg med påhopp ni skrivit till mig plockats bort också. 

Att någon inte vill prata med er betyder inte att ni har rätt, att jag saknar argument att ni vunnit mm Ingen har någon skyldighet att prata med er och ingen ska behöva stå ut med mobbing. 

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 10:17:18 följande:

Klyban och LadyJane. Jag tänker inte svara på era inlägg, det ni gör är mobbing. Jag syftar på att ni helt öppet med varandra pratar illa om mig. Ni hade kunnat skriva privat men vill att jag ska höra. Jag ser att en hel del grova inlägg med påhopp ni skrivit till mig plockats bort också. 

Att någon inte vill prata med er betyder inte att ni har rätt, att jag saknar argument att ni vunnit mm Ingen har någon skyldighet att prata med er och ingen ska behöva stå ut med mobbing. 

Nej, vi undrar fortfarande på vad det är för fakta du vilar din åsikt på, och den frågan kommer inte försvinna.

Vi har rätt då vetenskapen och det medicinska berättar du har fel och vi har rätt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:23:33 följande:
    Du fattar liksom inte att de hänger ihop? Det är som att säga att behöva syre är inget val, men att andas är det.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.