klyban skrev 2021-09-05 12:21:30 följande:
Problemet är att människor i verkligheten vågar inte ha åsikter utan fakta lika ofta som ett forum bakom en anonymt nick.
Jag vet inte, men det är rätt udda att ha en åsikt där fakta inte får tillträde och sen tro åsikten betyder något.
Men för oss intellektuella människor som vill komma fram till något, vi har i alla fall någon fakta bakom oss.
Och i detta faller den vetenskapliga sjukvården och g dess mekanismer berättar klart och tydligt det är en sjukdom och när man är missbrukare.
Jag vet folk använder alkoholism, alkoholist och liknande, men verkar som de inte riktigt förstår det är missbruk som är sjukdomen, och inte armen som böjs och dricker med eller dessa ord som invektiv.
Dock är det ofta en självförvållad sjukdom, det är väl de med diverse psykiska diagnoser som är ofta chanslösa för missbruk.
Men då har man andra problem att lösa före den självmedicineringen, som tur är är sjukvården medveten om denna problematik.
Jag känner mycket väl till hur sjukdomen fungerar, eller rättare sagt gör människa till ofungerande. Min ex-man var alkoholist, det var anledingen till vår skilsmässa. När jag var tvungen att gömma undan pengar för att få mat på bordet hade jag fått nog.
Visst, det är självförvållat men det är det om man bryter ett ben i skidbacken också. Eller annan valfri åkomma/diagnos.
Mitt ex mamma var också alkoholist, man ärver inte sjukdomen men anlagen för att utveckla den. Mitt ex var det enda barnet som föll dit och hans liv blev allt för kort till följd av detta i kombination med annat. Så oerhört sorgligt.
När nya bekantskaper frågar vad han avled av så säger jag att det var en olyckshändelse, för det var det. Han tappade konceptet och avled av en överdos av mediciner som inte var ämnade för honom i kombination med en massa alkohol.
Jag orkar inte med folk som inte kan se att det var en olyckshändelse utan att det var helt och totalt självförvållat då ingen tvingade honom att ta allt detta. Hans omdöme var borta till följd av all alkohol, min älskade man... som jag ALDRIG hade lämnat om han tagit tag i sin sjukdom. Jag älskar honom än idag.