• Anonym

Alkoholism är ingen sjukdom.

Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:22:04 följande:

Det är olyckligt att alkoholism klassas som sjukdom och ger tyvärr bara en ursäkt för många att fortsätta supa. En människa kan utveckla ett begär av alkohol och få en vana av de kemiska processer som sker i hjärna och kropp. En människa som aldrig dricker en enda droppe alkohol i sitt liv är inte och kan inte bli alkoholist och således kan hen heller inte drabbas. Alkohol är farligt och kan vara mycket beroendeframkallande och vi är alla olika mottagliga för att utveckla beroende av olika slag. Men till syvende och sist så har man ett eget val och ansvar för vad man häller i sig och hur man väljer att leva sitt liv. Beroende är problematiskt och något man kan behöva hjälp med att bryta, men jag anser inte det vara en sjukdom.

Tja, vad du anser spelar mindre roll då alkoholism de facto ÄR en sjukdom.
  • Anonym
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 15:29:05 följande:
    Det är fritt att anse vad man vill. En fråga? Varför är det så viktigt för dig att det klassas som en sjukdom?
    Det är inte viktigt för mig att alkoholism klassas som en sjukdom, det är liksom ingen åsiktsfråga. Säger vetenskapen att det ÄR det så är det så.
    Liksom fetma är en sjukdom som villa träskallar förnekar.
  • Anonym
    klyban skrev 2021-09-05 11:43:58 följande:
    Och helt utan fakta för sin åsikt är värt och tillägga också.
    Ja, det också.
    Jag blir bara så förbannat trött på vissa. Hade det varit en irl-diskussion så hade jag nästan haft lust att skaka vett i människan! (Hade jag inte gjort förstås då jag vet att våld inte löser något.)

Kanske personen bara sitter och provocerar för nöjes skull?
  • Anonym
    klyban skrev 2021-09-05 12:21:30 följande:

Problemet är att människor i verkligheten vågar inte ha åsikter utan fakta lika ofta som ett forum bakom en anonymt nick.

Jag vet inte, men det är rätt udda att ha en åsikt där fakta inte får tillträde och sen tro åsikten betyder något.

Men för oss intellektuella människor som vill komma fram till något, vi har i alla fall någon fakta bakom oss.
    Och i detta faller den vetenskapliga sjukvården och g dess mekanismer berättar klart och tydligt det är en sjukdom och när man är missbrukare.
    Jag vet folk använder alkoholism, alkoholist och liknande, men verkar som de inte riktigt förstår det är missbruk som är sjukdomen, och inte armen som böjs och dricker med eller dessa ord som invektiv.

Dock är det ofta en självförvållad sjukdom, det är väl de med diverse psykiska diagnoser som är ofta chanslösa för missbruk.
    Men då har man andra problem att lösa före den självmedicineringen, som tur är är sjukvården medveten om denna problematik.

Jag känner mycket väl till hur sjukdomen fungerar, eller rättare sagt gör människa till ofungerande. Min ex-man var alkoholist, det var anledingen till vår skilsmässa. När jag var tvungen att gömma undan pengar för att få mat på bordet hade jag fått nog.
    Visst, det är självförvållat men det är det om man bryter ett ben i skidbacken också. Eller annan valfri åkomma/diagnos.

Mitt ex mamma var också alkoholist, man ärver inte sjukdomen men anlagen för att utveckla den. Mitt ex var det enda barnet som föll dit och hans liv blev allt för kort till följd av detta i kombination med annat. Så oerhört sorgligt.
    När nya bekantskaper frågar vad han avled av så säger jag att det var en olyckshändelse, för det var det. Han tappade konceptet och avled av en överdos av mediciner som inte var ämnade för honom i kombination med en massa alkohol.

Jag orkar inte med folk som inte kan se att det var en olyckshändelse utan att det var helt och totalt självförvållat då ingen tvingade honom att ta allt detta. Hans omdöme var borta till följd av all alkohol, min älskade man... som jag ALDRIG hade lämnat om han tagit tag i sin sjukdom. Jag älskar honom än idag.
  • Anonym
    LadyJane skrev 2021-09-05 12:28:06 följande:
    Jag tror som Klyban, att de äntligen ser en chans att göra sin röst hörda utan att bli överröstade av saklig argumentation. Så istället för att läsa på och ta reda på fakta, man vet ju redan "allt", så söker de alternativa vägar, forum.

Och blir kränkta när de får motstånd även här. Här är det ganska lätt att yla om yttrandefrihet, att man minsann får tycka vad man vill osv osv men det är knappast ett beteende som är acceptabelt i fikarummet på jobbet.
    Kan absolut vara så, det förnekar jag inte.
    Jag tänker ändå att det är bättre att låta dem yla ifred, att helt och fullt ignorera dem. (Trots att jag själv kommenterade, det var dumt gjort.)
  • Anonym
    LadyJane skrev 2021-09-05 13:02:04 följande:
    Jag tror att det är bokstavligen livsviktigt att inte lämna dem ifred. Andra ska i alla fall ha en rimlig chans att förstå vad som är rätt och vad som är fel.
    Inte irl, det håller jag med om. Men i ett forum där de obehindrat rapar ur sig en massa skit över sjuka människor?
    Fast även här är det iofs fritt att ha åsikter, just detta är ju ändå en åsiktsfråga.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.