• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (ts)
    Anonym (globetrötter) skrev 2015-04-03 18:37:28 följande:
    Ja, jag tycker mitt liv blir sämre för det är obehagligt och närgånget med människor som tigger tycker jag, vem vet vad de gör om man är ensam där? Jag älskar inte a-lagarna som hängde i gångtunneln till bussen innan heller, som skrålade, bajsade och pissade och visade könet för vem som (inte) ville se, så stäm mig då!

Förbjud tiggeriet genast och rigga upp något som kräver någon form av hjärnverksamhet som att sälja Faktum eller rosa bandet eller liknande. Det är ovärdigt en vuxen att tigga och det är förbannat irriterande med dessa människor som bara sitter där och glor när man själv springer benen av sig för att få ihop tillvaron.

Jag hjälper fattiga ute i världen men då väljer jag människor som gör något aktivt och konstruktivt för att förbättra sin egen situation.
  • GrottyFriend

Ja, jag tycker mitt liv blir sämre för det är obehagligt och närgånget med människor som tigger tycker jag, vem vet vad de gör om man är ensam där? Jag älskar inte a-lagarna som hängde i gångtunneln till bussen innan heller, som skrålade, bajsade och pissade och visade könet för vem som (inte) ville se, så stäm mig då!

Förbjud tiggeriet genast och rigga upp något som kräver någon form av hjärnverksamhet som att sälja Faktum eller rosa bandet eller liknande. Det är ovärdigt en vuxen att tigga och det är förbannat irriterande med dessa människor som bara sitter där och glor när man själv springer benen av sig för att få ihop tillvaron.

Jag hjälper fattiga ute i världen men då väljer jag människor som gör något aktivt och konstruktivt för att förbättra sin egen situation.

Så om du plötsligt förlorar ditt hem, då skall alltså folket omkring dig tänka samma sak.
  • Anonym (ville)

Vill du byta med dem? Du får det nämligen att låta som att de valt den enkla vägen samtidigt som du kämpar för att få ditt liv att gå ihop, men hade du hellre suttit ute och tiggt en snöslaskig och blåsig vinterkväll än jobbat på din nuvarande arbetsplats? För en bråkdel av din nuvarande lön? I ett främmande land? 
  • Beverly Marsh

Känner inte igen mig alls i det du skriver. Men det är väl olika från stad till stad. Vi har aldrig haft tiggare här innnan dom dök upp förra året. Och dom är varken närgångna eller obehagliga. A-lagarna har aldrig varit ett problem heller då dom har en särskilt plats byggd av kommunen att hänga på. Dit väljer man helt enkelt att inte gå. Jag ger inget till tiggarna, men jag stör mig inte på att dom finns. Jag tycker mest synd om dom som inte ser någon annan utväg.
  • Anonym (ts)
    Anonym (ST) skrev 2015-04-03 18:49:47 följande:
    Men shit!! Tiggare frågar kanske efter Cigg också!?????? Det är inte alltid dom KÖPER...  uch vad arg jag blir på alla kalla människor i detta land!... 

www.st.nu/opinion/ledare/sjalvklart-ar-tigger...

Nä jag är inte ett dugg kall men jag är trött på att se tiggare vart jag än går som ropar hej hej please efter mig vid varje gathörn och utanför affärer. Jag har ingen LUST att skänka pengar och det har jag rätt att tycka också.
    Sen att andra här blir förbannad på mig, okej jag kan ta det men om du vill att vi tar hand om dom så gör en god gärning, öppna ditt hjärta ordentligt och bjud hem dom på en bit mat och låt dom sova i din soffa eller extrasäng om du har en sådan. DÅ har du verkligen visat att du är en varm människa inombords istället för att bråka med mig om vad jag anser om tiggarnas antal som växer och blir mer otrevliga och tror att dom kan uppföra sig hur som helst här bara för att dom har det jävligt i Rumänien.
  • Anonym (plonkan)

Idag när jag skulle handla satt en tiggare utanför affären och tog en selfie.
    Vad ska man säga?

Jag ger dem inte ens en gammal byxknapp.
    Så länge de får pengar av lättlurade *diote* blir de kvar.

Ni som ger dem pengar, låt dem bo hos er istället så vi andra slipper se dem.

(Hej hej månny snälla)

• Förtryckt
    Anonym (jaha) skrev 2015-04-03 15:02:48 följande:

Så du tror att tiggarna sitter utanför ica dag ut och dag in för att ha råd att köpa cigaretter? De sitter fan där när det är minusgrader och snöar, tror du att de gör det för några cigaretter om dagen?

Nu ere såhär va.

Här i Stockholm ser jag ca tio tiggare om dagen. Utanför jobbet, utanför ICA och utanför tunnelbanan. Uppskattningsvis röker 75% av dom.

Och så fort det kommer några regndroppar s försvinner de på stört. Kn du förklara detta för mig?

Vill också säga att

1) det bara är en bordläggning ifrån att kommunerna individuellt får bestämma om kommunen ska tillåta eller förbjuda (bötfälla) tiggeri. Bara en tidsfråga alltså. (Vad fan väntar de på, undrar jag.)

2) ifall ni skulle se några barn (under 18) hos tiggarna så hoppas jag att ni ringer till socialförvaltningen i er kommun och anmäler det. Barn ska inte vara ute på gatorna i tiggarsyfte.
    ---
  • Anonym (Undulatuppfödare)

Tror inte att tiggarna lider så mycket. De känner inte till något annat sätt att leva och de har inte en susning om hur det är att jobba och ha en varm bostad. Sättet de lever på är "normalt" i deras ögon. Nog kan de hända att de fryser och är hungriga men det är normaltillstånd för dem. Inte tror jag att de skulle kunna börja jobba och leva som vi andra. Det är för lång väg att gå för dem. De är totalt passiviserade och skulle inte palla trycket i ett vanligt vardagsliv. De existerar men lever inte. På nåt sätt är de som såna som en gång i tiden var inspärrade på mentalsjukhus och blev hospitaliserade. Inte blev dessa människor glada när de blev utsläppta. Passiviteten hade slagit klorna för djup i dem och de karade inte att leva vanligt liv med nio-till-fem-jobb. Påstår inte att de vill ha det som de har det. Den diskussionen är lönlös för jag tror inte att de vill någonting annat än att få pengar i muggen. Drömmar om utbildning och jobb finns inte. De bor på vår planet och ändå inte. Och ciggen då? Hur har de pengar till det? Det vete fan, men jag tror inte att de hänger upp sig på det.

• Anonym (jaha)
    Förtryckt skrev 2015-04-03 19:23:31 följande:
    Nu ere såhär va.
    Här i Stockholm ser jag ca tio tiggare om dagen. Utanför jobbet, utanför ICA och utanför tunnelbanan. Uppskattningsvis röker 75% av dom.
    Och så fort det kommer några regndroppar s försvinner de på stört. Kn du förklara detta för mig?

Vill också säga att
    1) det bara är en bordläggning ifrån att kommunerna individuellt får bestämma om kommunen ska tillåta eller förbjuda (bötfälla) tiggeri. Bara en tidsfråga alltså. (Vad fan väntar de på, undrar jag.)

2) ifall ni skulle se några barn (under 18) hos tiggarna så hoppas jag att ni ringer till socialförvaltningen i er kommun och anmäler det. Barn ska inte vara ute på gatorna i tiggarsyfte.
    Varför bryr du dig om de röker?
    Jag ser väl 3-4 tiggare om dagen här i Trollhättan, har aldrig sett någon röka, någonsin. Det enda de gör är att sitta och huttra under sina filtar. Ibland när det snöar/regnar som värst går de in och sätter sig på bänken på ICA. Sedan går de ut sätter sig igen. 
    Var stockholmstiggarna tar vägen när det börjar regna har jag ingen aning om. Antagligen går de in och värmer sig någonstans. Missunnar du dem det? 
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....